Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 08:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Senior Medlem

Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
Hey gutter.

Har lige købt sådan en box brugt til en rigtig god pris... Hvis den ikke kan bruges på min, så sælger jeg den bare igen...

Min bil er en ax gti med en 1.6 8v motor i.. Den er fra en 106 rally.

Kan det ikk kun være en motronic styring så?

Den alpha n box er oprindelig til en bmw med motronic styring, så den burde vel også ku bruges på min? Jeg ved godt at bmw kører med 6 propper hvor min kun har 4... Men det eneste den box gør, er jo bare at måle rpm og gasspjælds vinkel, og sende de info til min originale box, så jeg ikk mere skal køre efter luft masse måleren...

Burde den ikk ku køre sammen med min styring?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Ps. Jeg er ved at montere spjældhuse på motoren derfor spørger jeg... Gider ikk at montere anden styring, da jeg bare vil have det sjov med den motor inden jeg smider en 16v i med ms og spjældhuse osv...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

I teorien så kan jeg ikke se hvorfor den ikke skulle kunne gøre det ... men på dbilas hjemmeside så har de udover en universal udgave også en del der er model bestemt ..
http://www.dbilas-dynamic.de/dbilas_eng/index.htm

så om der er for at tjene penge eller om der virkeligt er nogen betydelig forskel på dem ved jeg ikke (det kunne være noget så banalt som at de har lidt andre modstandsværdier grundet at der kunne være lidt forskel på TPS's (gas-spjælds-potentiometeret's) modstandsværdier/scala

Derudover så er alpha-n nok noget af det mest besværlige at køre ind så det spiller men på motore med skrappe knaster og som du er inde på itb kan det være nødvendigt da ex. en mapsemsor vil have svært ved at tyde et signal herfra, især omkring tomgang.

Dog bør du ikke glemme at alpha-n ikke tager højde for ændringer i lufttryk/temperatur så hvis du mapper ved hav-niveau og tager en tur op i bjergene så vil "tuningen"/justeringen ikke passe (nok ikke relevant for lille danmark da jeg tvivler på at himmelbjergets "svimlende" højde kan gøre nogen mærkbar forskel)

Ps. et motronic stik på en box fra en bmw er nok næppe pin kompatibelt med en fra en motronic box fra en Ax'er... men på den anden side så skal du vel ikke op og rode ved selve boksen men kun skifte ledningerne/signalet som din luftmassemåler sender til boksen ud med det denne nye alpha-n box finder frem til

Titel:
Senior Medlem

tak for de meget gyldne ord... Jeg tror som du også siger at der slet ikk skal rodes ved noget helt oppe ved boxen... Men derimod på nogen af signal ledningerne...

Kan se at der er 10 ben på min alpha box, men i stikket går der kun 6 ledninger ud af... Så de forskellige alpha n boxe er garanteret ens... Det er nok bare ledningerne ud af den som er anderledes, og så burde man rimelig nemt ku finde ud af hvilke ledninger og hvor man skal bruge dem... Evt selv tilpasse det stik med ledninger som fulgte med alpha boxen...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvad har du af justerings muligheder??

Der skal jo være en eller anden måde hvor man kan fortælle alpha-n boksen din motorvolume og i hvilken "tuningsgrad" den befinder sig i ellers kan den jo ikke beregne/gætte sig frem til hvor meget luft motoren får ved en given gasspjældsvinkel og rpm (jeg går udfra at den også skal have et rpm signal) og derved sende et "falsk"luftmasse signal til din motor ecu

Titel:
Senior Medlem

Ja den skal bruge rpm og gasspjælds signal, for at ku simulere den fjernede luft sensor... ;) Og det du skriver med at den skal vide i hvilken grad motoren er tunet... Næh, det skal den ikke, da det jo stadig vil foregå i den originale styring... ;)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

LionTamer skrev:
Ja den skal bruge rpm og gasspjælds signal, for at ku simulere den fjernede luft sensor... ;) Og det du skriver med at den skal vide i hvilken grad motoren er tunet... Næh, det skal den ikke, da det jo stadig vil foregå i den originale styring... ;)

Der må da være en eller anden måde hvorpå den skal kalibreres !!
Der er da forskel på karakteristikken fra luftmassemåler til luftmassemåler .. eg. en luftmassemåler fra en 3L BMW har vel næppe samme signal/spænding/strøm (eller frekvens for nogle specielle GM modeller) ud ved eg. 1000cc luft sammenlignet med din luftmassemåler fra din 1.6L'er ...

Hvordan havde du ellers regnet med at den skulle vide om motoren sugede 100 eller 1000cc luft ind ved x-tps vinkel og ved y-omdrejninger ??
Jeg mener at en 3L Bmw alt andet lige suger lidt mere luft ind ved samme antal omdrejninger og gasspjældsvinkel end en 1.6L Ax'er

Med mindre du er af den opfattelse at en luftmassemåler fra en Ax'er og en luftmassemåler fra en Bmw har samme karakteristik men at Bmw'en bare kan gå højre op før den kommer uden for sit måleområde ... i.e. begge har samme signal ud optil et sted hvor Ax'erens luftmassemåler ikke kan måle ...

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Slagelse
Jeg har været med til at montere en boks i samme type på en C20XE Opel 2.0 16V motor. Jeg kan ikke huske om det også var en Dbilas. Men den passede specifikt til den motortype så alt karakteristik må ligge i den forvejen. Den skulle luses ind på et par ledninger og så skulle signalet fra Luftmængdebegrænseren klippes. Det virkede bare.

Titel:
Senior Medlem

okay, har lige fået mail tilbage fra dbilas og de siger at deres universal enhed sagtens kan køre på min, men at den jeg har her fra en bmw ikk ville ku køre sammen... Lidt træls. Men okay, nu er boxen blevet sat til salg, og nu vil jeg have monteret ms hos turbomotor.dk istedet for... Der er også en del flere muligheder... ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time