Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 22:43

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Brugeravatar

Geografisk sted: Herning
Hej. Er ny her på forummet og ved absolut INTET om trykladning. Har dog mekanisk forståelse da jeg er 3. års mekanikerlærling. Men nu til sagen...

Jeg har en BMW E30 med en ETA bund og et 325 topstykke, hvor der er drejet af stemplerne og smidt en tykkere toppakning i så kompressionen skulle ligge omkring 8,2:1.

Der er selvfølgelig større dyser i og der er monteret en Rotrex kompressor på bilen som lader 1. bar, samt en justérbar benzintryksregulator og en kraftigere benzinpumpe.

Men skal have skidtet kørt ind på felt og er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det lader til der er enormt mange meninger om dette.

Jeg fik forklaret at jeg skulle glemme alt om min standard 325 LLM og skifte den ud med en 535 LLM istedet. Så ville jeg kunne få chippet den originale motorstyring og det ville køre fint, dog uden der kunne foretages ændringer i mit setup på et senere tidspunkt. Dette vil dog heller ikke blive aktuelt. Men det ville stadig ikke være optimalt. Spørgsmålet er om jeg ville bemærke det?

Så var der en FMJ boks som virkelig ville få det til at spille. Den ville rende op i godt og vel 14tkr.

Og selvfølgelig MS som er billigt og skulle efter sigende fungere ganske udemærket.

Hvad skal jeg vælge? Mit håb er at få en motor der yder sit bedste men samtidig kan holde til at blive brugt og som er smidig. Næsten så man skulle tro den var født med motoren. Det skal lige siges at jeg er lærling og ikke har salt til et æg. Har 3 jobs nu og har ikke flere timer tilbage i døgnet til et fjerde job på grund af en dyr motorstyring, selvom det ville være fedt.

Jeg er jo ikke eg guru som vil kunne mærke selv den mindste lille forskel eller andet som skyldes at min motorstyring koster eksempelvis 4k istedet for 15k. Så det skal nok være et kompromis mellem pris og anvendelighed. Træls at skulle gå på kompromis men det lærer man som lærling ret hurtigt!

Håber på gode svar og argumenter.

/René

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Admin
Admin

Ud fra dine behov og begrænsede midler (der skal salt på ægget :wink: ), så giver svaret sig selv i min verden = MS
Du får det +/- samme her som andre steder og den er ikke dårligere fordi den er billigere. Tværtimod har du grundet prisen langt flere brugere og dermed bredere tilgang til support og vidensdeling.

Hold dig fra chip, det er som at tisse i bukserne og justering via benzintrykregulatorer er ren kamikaze...programerbar styring er vejen at gå hvis der skal mening i det.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: i midten af midtjylland
ta en god snak med viborgautoteknik. når du alligevel bor i herning er det jo nemt at smutte til viborg.

Moderator

René J skrev:
Hej. Er ny her på forummet og ved absolut INTET om trykladning. Har dog mekanisk forståelse da jeg er 3. års mekanikerlærling. Men nu til sagen...

Jeg har en BMW E30 med en ETA bund og et 325 topstykke, hvor der er drejet af stemplerne og smidt en tykkere toppakning i så kompressionen skulle ligge omkring 8,2:1.

Der er selvfølgelig større dyser i og der er monteret en Rotrex kompressor på bilen som lader 1. bar, samt en justérbar benzintryksregulator og en kraftigere benzinpumpe.

Men skal have skidtet kørt ind på felt og er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Det lader til der er enormt mange meninger om dette.

Hej Rene.

Velkommen til PF ;-)

Jeg synes jeg kan genkende opskriften på din bil. Arbejder du i Vildbjerg?
Eller er det en anden bmw?

Som automekaniker kan du jo nemt montere en MS. Det er egentligt som en Motronic, blot billigere, og så kan du selv rode med alle parametre.

Det kan godt køres ind uden felt, også rimeligt sikkert når bilen er relativt let tunet. Altså DIY og det er jo godt når man ingen penge har...been there....

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Brugeravatar

Tak for velkomsten og kommentarene!

HenrikGM>>Nej er fra Herning men det er tæt på! Kender dog langt de fleste BMW hoveder her i området, men har ikke hørt noget til en i Vildbjerg. Lad os ikke håbe den bliver hurtigere!! :wink:

Men nu skriver I selv MS, og at det næsten er det samme som Motronic. Hvorfor så ikke bare chippe den originale motorstyring? Jeg har absolut ingen planer om at skulle ændre på min opstæning på et senere tidspunkt. Ved godt man kan stille på de forskellige parametre og selv kan juster den ind på en laptop. Men...Man skal vel vide hvad man laver anyway? Og må sige jeg hellere vil ligge ude på landevejen end læse side op og side ned på engelsk flere aftener i træk..

Har 99% sikkert besluttet mig for Motronic. Og en 535 LLM. Ved godt de kloge iblandt jer sikkert vil sable den opsætning ned og undre jer over jeg ikke vil køre med mapsensor på en trykladet bil. Men bliver det virkelig så ringe.

Mange tak indtil videre. Godt med et forum fyldt med fagfolk når man selv er på herrens mark :D

Titel:
Moderator

René J skrev:

HenrikGM>>Nej er fra Herning men det er tæt på! Kender dog langt de fleste BMW hoveder her i området, men har ikke hørt noget til en i Vildbjerg. Lad os ikke håbe den bliver hurtigere!! :wink:

Men nu skriver I selv MS, og at det næsten er det samme som Motronic. Hvorfor så ikke bare chippe den originale motorstyring? Jeg har absolut ingen planer om at skulle ændre på min opstæning på et senere tidspunkt. Ved godt man kan stille på de forskellige parametre og selv kan juster den ind på en laptop. Men...Man skal vel vide hvad man laver anyway? Og må sige jeg hellere vil ligge ude på landevejen end læse side op og side ned på engelsk flere aftener i træk..

Har 99% sikkert besluttet mig for Motronic. Og en 535 LLM. Ved godt de kloge iblandt jer sikkert vil sable den opsætning ned og undre jer over jeg ikke vil køre med mapsensor på en trykladet bil. Men bliver det virkelig så ringe.

Mange tak indtil videre. Godt med et forum fyldt med fagfolk når man selv er på herrens mark :D

MS kan sammenlignes med en Motronic på den facon at du får noget der skal forbindes på ca samme måde, men det er suverænt dig der bestemmer hvad der skal ske, og hvor.

Skal du kunne ændre noget selv, så er det billigste alternativ.

MEn du kan selvf montere en OEM styring, og en større massemåler, og blot skalere dyserne op og krydse fingre.
Når du regner den løsning ud, så husk at kalkulere justering på felt med ind i stykket. Bestem dig for din ønskede effekt, og blive ved det. Ellers bruger du alle pengene på indkøring, igen, og igen og igen.....og igen. Hver gang du laver noget om => ny indkøring, ny chipning.

Der er store fordele ved at lave indkøringen selv.... :coffee:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Nyt Medlem

jeg prøver at danne mig et overblik over hvor farligt det kan være at lege med det selv. da jeg er ved at bygge ny motor (ccm forøget suge motor med spjældhuse) til min 106 og nødigt ville se den kaste op!

hvilke instrumenter skal man have hvis man både vil gå med livrem og seler? en Blandingsmåler kommer man vel ikke udenom? hvad med banke detektor? kan MS styre den direkte? eller skal man have en ekstern monteret under indkøring? vil det på nogen måde være en fordel

Senest rettet af jev-3l 21 jan 2008, 20:58, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
René J skrev:

MS kan sammenlignes med en Motronic på den facon at du får noget der skal forbindes på ca samme måde, men det er suverænt dig der bestemmer hvad der skal ske, og hvor.

Skal du kunne ændre noget selv, så er det billigste alternativ.

MEn du kan selvf montere en OEM styring, og en større massemåler, og blot skalere dyserne op og krydse fingre.
Når du regner den løsning ud, så husk at kalkulere justering på felt med ind i stykket. Bestem dig for din ønskede effekt, og blive ved det. Ellers bruger du alle pengene på indkøring, igen, og igen og igen.....og igen. Hver gang du laver noget om => ny indkøring, ny chipning.

Der er store fordele ved at lave indkøringen selv.... :coffee:

Henrik>> Skaleré dyserne op? Hvad menes der med det? Jeg har Volvo T6 dyser (334ccm/min ved 3.8 bar). Jeg får den kørt ind og så bliver det ved det. Der kommer IKKE ændringer til på et senere tidspunkt. 1 bar må være nok....Det er min kones vogn! :grin:

Men er lidt nervøs for du skriver jeg skal krydse fingre! Hvad mener du er...."farligt" ved den opsætning?

Titel:
Moderator

Der er svenskere der har held til at finde feks 30% større dyser, og så bygge målerelementet ind i et nyt rør med 30% større areal.

Men du får den jo chippet, så den røv er jo barberet ;-)

Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Først så vil jeg lige indskyde at jeg ikke kender til din(e) motore her

325 LLM
535 LLM

Men her er motorvolumen på 3.5L'eren 40 % større end 2.5L'eren
så hvis begge har samme "tuningsgrad" ab fabrik (yder 3.5L'eren i omegnen af 238hk ??) så må vi kunne estimere at du ved at skifte LLM fra 325 ud med den fra 535'eren vil kunne få lidt øget måleområde før LLM'en ryger uden for sit måleområde..

og da både 325 og 535 har lidt hovedrum før de ryger af scalaeen så har du nok mulighed for en effektforøgelse der ligger lidt over de 40 %

Nu kender jeg ikke motorefekten på de omtalte motore men hvis jeg gætter 2.5L'eren til at have en 170hk std så har du nu (en teoretisk) mulighed for en effektforøgelse på ca 40% (groft sagt så har du nu mulighed for at hive 40% mere luft ind i motoren..alt dette er overslags regning) dvs. 1,4 x 170 = 238hk (og + lidt da LLM'en ikke er maxet ud i 535'eren) +~15% = 273,7hk

Hvis du nu tager din ~170 hk 2.5L og sænker CR lidt for at tryklade den med 1 bar så har du (igen er det et gæt) en 140hk (uden ladetryk) og når du så blæser med 1 bar har du omkring en 270-310 hk ... hvilket nok er ved at være i den ende hvor man ikke kan forvente at LLM'en kan følge med mere

For en ~300 hk på en 6 cyl så skal du nok lige over de 400cc pr dyse ved normalt FP men når du hæver dit FP til 3.8 bar så skal de stadigt ligge oppe omkring de 360cc/min så her er dine Volvo T6 dyser på 334ccm/min@3.8 bar også blevet for små

Alt dette ovenfor er høkerregning baseret på estimerede gæt (og ret grove da de eneste tal jeg kender er littervolumen på motorne)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time