Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 19:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 14 jan 2008, 14:00 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Hej
Jeg skal have en motorstyring til min Peugeot, jeg er dog lidt usikker på hvad jeg skal vælge.
Hvis det kan lade sig gøre vil jeg helst bruge det triggersystem der sidder på, men jeg har læst på en tråd at den har fast stel og kun bruger + som signal, og derfor har for meget støj på signalet?
Jeg kan forstå et det er et problem for MS.
Men Vems skulle godt kunne køre med den...

Så skal der trækkes en 5 leder fra wideband til styring, det kan jo ikke være så svært.

Jeg vil også gerne bygge det på et stik der passer på motorens ledningsnet, 55 ben.
Vil gerne have at den også kan styre ladetryk.
Hvad for en styring skal jeg vælge, jeg vil gerne i gang hurtigt.
Jeg kan godt bruge en lodekolbe. Men gider ikke at samle mere en højst nødvendigt...

Venlig Hilsen
dykkerdahl

_________________
Nissan 200sx


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 15:50 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kan resten af bilen godt undvære den orignale styring helt?

Tvivler umiddelbart, men måske?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 jan 2008, 16:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Ja! det vil jeg tro....
Kun alarmen eller startspære der sidder i boksen.... Tror jeg...
Jeg har ikke noget varme noget der skal styres.
Og jeg bruger 3 forskælige bokse, alt efter om jeg vil køre 5, 6, eller 9 km/L.
Lorte chip

Men her må da være nogle der kan hjælpe...
406 sv 2.0 8v turbo fra 97.

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2008, 23:55 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
dykkerdahl skrev:
Hej
Jeg skal have en motorstyring til min Peugeot, jeg er dog lidt usikker på hvad jeg skal vælge.
Hvis det kan lade sig gøre vil jeg helst bruge det triggersystem der sidder på, men jeg har læst på en tråd at den har fast stel og kun bruger + som signal, og derfor har for meget støj på signalet?
Jeg kan forstå et det er et problem for MS.
Men Vems skulle godt kunne køre med den...

Så skal der trækkes en 5 leder fra wideband til styring, det kan jo ikke være så svært.

Jeg vil også gerne bygge det på et stik der passer på motorens ledningsnet, 55 ben.
Vil gerne have at den også kan styre ladetryk.
Hvad for en styring skal jeg vælge, jeg vil gerne i gang hurtigt.
Jeg kan godt bruge en lodekolbe. Men gider ikke at samle mere en højst nødvendigt...

Venlig Hilsen
dykkerdahl


Hej Dykker
Jeg kører selv med standard triggersystem altså 60:2, det fungerer upåklageligt. Jeg kører OMEX500. Umiddelbart kører VEMS, Emerald, OMEX, Haltech osv på OEM psa 60:2 triggersystem så vidt jeg er orienteret, så jeg vil tro det samme gør sig gældende med MS. Men det kan mange herinde svare bedre på en mig.

Mht. ladetryksstyring så kører OMEX600 fuld programerbar ladetryksstyring blandt meget andet, og her kan du købe færdiglavet ledningsnet til din motor. Det er HS Trading som kan hjælpe med pris her http://www.powerpage.dk/produkter_motor ... ex600.aspx

Dertil sender de gerne opstartsmap, og det kan jeg også være behjælpelig med. Vi har jo samme motor, og i såfald også samme triggersystem.

Hvilken styring du skal vælge er en beslutning jeg mener du skal tage ud fra flere faktorer. Som udgangspunkt så kan styringerne inden for hver klasse i dag mere eller mindre det samme på funktonssiden (MS, VEMS, OMEX600, Haltech m.fl.), specielt når vi kigger på de behov jeg tror du får brug for, herunder dit nævnte ladetryksstyring. Nogen af styringerne har lidt flere finesser det ene sted og andre lidt mere vægt det andet sted. Grundfunktonerne som vi har brug for findes i nævnte styringer, og bilen kører ikke hurtigere om vi vælger den ene eller den anden – som jeg ser det.

Kig herefter på bekvemmelighedsfaktoren. Dvs. hvor nemt når du i mål og har en styring installeret og indkørt – og hvor nem er den selv at gå til og søge råd og input. Nogle styringer er billige og nemt installeret, men et helvede at justere i softwaren (f.eks. PRS styringerne - blot min holdning). Andre skal der arbejdes eller betales lidt mere for, men glæden er det større i brugerfladen og tilgangen til justeringen. Og når man først at fået interessen til selv at justere…. tomgang, ladetryksstyring, fan kontrol, tænding osv, så betyder brugerfladen, logging, display, parametre og tilgangen rigtig meget.

Herefter supportsiden. Og her er der ingen tvivl om at MS slår alt andet på erfaringsdeling. Rigtig mange kører MS, det er en billig styring, du kan stort set få hvad du vil ha’ på funktionssiden, men vigtigst af alt, du løber umiddelbart ikke i blindgyder uden at der er nogen som kan træde til med hjælp. F.eks. på dette forum eller udenlandske. Absolut værd at have med i overvejelserne. Du kan købe den færdig bygget hos f.eks. HenrikGM, det samme vil jeg tro mht. ledningsnet. Så har du et komplet kit, hvor du stille og roligt kan tage kaffen og den bærbare ind på forsædet i bilen og begynde justeringen (hvis du selv vil). Mht. justering så sørg altid for at softwaren er frit tilgængelig så alle kan juster den. Mig bekendt er det på "garage/rallye plan" kun EFI Euro X versionerne som har lukket software med forhandleradgang gennem det tidligere peugeotsport (kan være andre eller flere i dag har licens til det). Så den vil jeg holde mig fra.


Top
 Profil  
 
 Titel: Vems
Indlæg: 24 jan 2008, 00:34 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 16 sep 2007, 17:13
Indlæg: 72
Hej dykkerdahl

Som du selv siger kan Vems laves til pnp uden at skulle montere anden trigger føler hjul mm.
Jeg har lige lavet en 205 og det virkede ganske fint
Der er brugt meget tid på at lave den så den kan passe på så mange biler som muligt senest Audi trigger som bruger 135 vr + 1 vr + 1 hall altså tre følere og 12vr + 1 60-2 +1 Subaru Fiat stilo og mange flere.

Det med at lave en styring pnp fra bunden er ikke bare lige man skal have god tid til at sætte sig ind i tingene ellers er der chance for man løber ind i problemer og Vems kan være noget kompliceret i det du kan bruge de ca. 32 udgange til hvad du måtte ønske dvs. der er ikke nogen standart diagram.

Her er lige et link til en der helt sikkert kan lave en pnp Vems til dig hvis du ikke har mod eller tid til at lave den selv.

http://www.dp-engineering.nl/EN/product ... pnp106.php


Peter


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2008, 07:12 
Offline
Admin
Admin
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 sep 2003, 12:17
Indlæg: 2105
Geografisk sted: Borup
JakobM skrev:
Mht. justering så sørg altid for at softwaren er frit tilgængelig så alle kan juster den. Mig bekendt er det på "garage/rallye plan" kun EFI Euro X versionerne som har lukket software med forhandleradgang gennem det tidligere peugeotsport (kan være andre eller flere i dag har licens til det). Så den vil jeg holde mig fra.


Softwaren til EFI Euro X versionerne er frit tilgængeligt, men der kræves et CAN-BUS modul for at få kontakt til boksen. Dette modul koster alene 5500 plus moms. Der ud over kan du være uheldig at firmaet der mapper bilen ind for dig har låst mappet med en kode.

Jeg kører med EFI Euro 1 og mangler CAN-BUS modulet for selv at kunne mappe ind, men i det mindste er mine maps ikke låst og firmaet udleverer gerne alle de maps der er lavet til den.

P.S. Det er ikke mig selv der valgte EFI'en, den fulgte med motoren, og problemet med at man ikke kunne mappe den selv, kom noget bag på ham der byggede motoren. Skulle jeg selv vælge i dag, så sprang jeg nok på enten en MegaSquirt fra HenrikGM eller en Omex 600..

.

_________________
Billede
John Sahl Hjælp til import = http://www.autohenter.dk
Billede Billede Billede Billede


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 jan 2008, 01:25 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Tak for alle de gode svar.
Jeg er nu ret sikker på at det bliver en P&P VEMS fra DP.

Venlig hilsen
Jens

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team