Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 21:15 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Morten VJ skrev:
Her er en ide.
http://www.fmcs.nu/forum/attachment.php ... 1103893655
Skulle efter sigende fordele luften meget fornuftigt.

mvh

morten
det er ikke så retfærdig at bringe en MIS indsugning på banen.. det er jo en lækker lille sag.. og så vejer den nix..

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 10:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Andy skrev:
Det ser godt nok fint ud....

Næste spørgsmål: Hvor meget forskel vil der være hvis jeg lavede en manifold som på billedet kontra det orginale som fatisk bare er et fælles rør boltet direkte på toppen..

Forventet lade tryk blive ca. 5-5,5 bar

Mvh

Andy


Det er vel et spørgsmål der er umuligt at besvare.
Men du kan umuligt tabe effekt, med et bedre udformet indsug end det originale.

I din signatur står der jo dette citat:
Anyone who thinks a diesel engine is a crude machine that will tolerate crude solutions is mistaken!

Og da en traktormotor faktisk er en meget grov motor, hvor moment er det viktige ikke topeffekt.
Så må der være riktigt meget at hente ved at optimere luftvejene ind og ud af motoren.
Istedet for at voldtage den med tryk, indtil der er noget der sprænger.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 11:15 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Grunden til spørgsmålet er om det kan betale sig og bruge tiden på manifolden, for det kommer til og tage tid og lave den...

Det forventet ladetryk på ca 5 bar er ikke voldtægt, det kommer af sig selv, hvis turboen er for lille sprænger den, så når man har fundet den rigtige størrelse giver det ca de 5 bar....

Wastegate er selvføldig en mulighed...

Ang manifolden som på billedet...vil det være et minus og lave den i rustfri istedet for alu??

Og ang. rørene med den runde krave, kan det ikke gøres ved og valse en ring af en 12 mm aksel og så svejse den på og pusse det fint af??

Mvh

Andy

PS: citatet skal forståes på den måde at brændstof systemet er meget følsomt.. :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 12:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det vil nok være en fordel hvis den var i stål, hvis den skal kunne holde til 5 bar.

I stedet for at sprænge turboer, så kunne man jo prøve at regne lidt og begynde at studere kompressor maps.

Ring løsningen lyder fornuftig, den vil jo bare veje mere, men vægten er vel ikke et problem :wink:


MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 dec 2007, 13:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En anden type indsug, meget populær på Audi's trykladede race motorer.

http://www.bufkinengineering.com/intake%20manifolds.htm

Jeg vil nok gå den vej hvis jeg nogensinde skulle bygge mit eget indsug.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2007, 11:40 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
Det kommer jo noget an på hvad det er for en motor. Hvis det f.eks. er den Ursus så er der jo mange der laver seriøst mange hk med std. manifolden, både på dem der er boret op og på dem der ikke.

Hvis det er en blå er der jo et utal af forskellige som passer sammen på kryds og tværs.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 dec 2007, 11:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Tror jeg vil bruge sommeren på og trimme motoren/toppen/manifold og se hvornår den er stærkest på rent sug, har rimelig nem adgang til en 300 hk vandbremse..

Tak for input, flere modtages gerne.. :wink:

Andy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team