Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:22

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 dec 2007, 14:13 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Hej alle og god jul.... :)

Skal til og bygge lidt der hjemme....Motoren er en 6 cyl række på 6 L med Diesel som brændstof, og trykladning + IC til traktor træk..

Så vil jeg gerne høre jeres mening om hvordan laver jeg den optimale indsugnings manifold, alle ideer er velkommen..

Mvh

Andy


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2007, 17:11 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 dec 2003, 19:01
Indlæg: 55
Geografisk sted: Danmark, Randers, Langaa
hej og glædelig jul..

men hva med at bygge det lidt lige som den her.

http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... cooler.htm

det her jeg ihvertfand tænkt mig at gøre. når jeg skal have monteret turbo på min 4hjulstrækker, for så spare man jo alt der rør førind til intercolleren. og det vil jo altid blive kølet luft pga. chargecooleren. som siddet midt i imellem plum og manifolden. hvis man kan sige det sådan. men kig på linket.

_________________
Thommy D.

Team Dalsgaard 4x4

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=40453


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2007, 10:36 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
jeg ville nok kigge på trykladede rækkeseksere benzin motorer.
For at finde inspiration, Supra og Skyline feks.
Alt efter hvad du skal bruge motoren til, så søg på biler til banerace eller 402m.
Dernæst ville jeg forsøge at beholde længder og diameter på rørene så tæt på standart som muligt, medmindre du flytter motorens maks effekt ift. omdrejningerne.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2007, 12:05 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Omdrejningerne bliver hævet fra 2400 til 3200..ved ikke om det er noget der spiller ind??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2007, 18:36 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Andy skrev:
Omdrejningerne bliver hævet fra 2400 til 3200..ved ikke om det er noget der spiller ind??


Nu bliver motoren jo brugt til noget HELT andet end oprindelig formål, og med en HELT anden ydelse, så det gamle setup kan du næppe bruge til noget som helst.

Hvad flower toppen? Er den begrænset på ventiler,kanaler,indsugning?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2007, 10:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
HenrikGM skrev:

Nu bliver motoren jo brugt til noget HELT andet end oprindelig formål, og med en HELT anden ydelse, så det gamle setup kan du næppe bruge til noget som helst.

Hvad flower toppen? Er den begrænset på ventiler,kanaler,indsugning?


Toppen er ikke flowet endnu, men regner med at den kommer til at flowe rimeligt da den orginalt er ok flowmessigt.(siges der, jeg har ingen tal, men insdusgnings hullerne er ca 40X40mm og toppen er ca 110 mm høj)

Ellers er er er ingen begrænsning på noget som helst på toppen, boringen bliver 120mm det sætter jo en grænse for ventil størrelsen, der er heller ingen grænse for hvordan knasten udformes...

Men måden er vel at når jeg har flowtallet når toppen er færdig, er det vel bare og få den flowet med manifolden på og så skulle det helst ikke blive dårligere??

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2007, 13:17 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Andy skrev:
HenrikGM skrev:

Nu bliver motoren jo brugt til noget HELT andet end oprindelig formål, og med en HELT anden ydelse, så det gamle setup kan du næppe bruge til noget som helst.

Hvad flower toppen? Er den begrænset på ventiler,kanaler,indsugning?


Toppen er ikke flowet endnu, men regner med at den kommer til at flowe rimeligt da den orginalt er ok flowmessigt.(siges der, jeg har ingen tal, men insdusgnings hullerne er ca 40X40mm og toppen er ca 110 mm høj)

Ellers er er er ingen begrænsning på noget som helst på toppen, boringen bliver 120mm det sætter jo en grænse for ventil størrelsen, der er heller ingen grænse for hvordan knasten udformes...

Men måden er vel at når jeg har flowtallet når toppen er færdig, er det vel bare og få den flowet med manifolden på og så skulle det helst ikke blive dårligere??

Mvh

Andy


Det bliver dårligere. ;-)

Een ting er flow, noget helt andet er gashastighed.

Sigt efter så høj gashastighed som du kan, uden at det begrænser flowet.(det er en kunst i sig selv!)

All-out max effekt lyder tillokkende på en traktortrækmotor, men dem der henter point på en "sølle" dag er dem der har en motor med et godt momentforløb, frem for et meget snævert peak power bånd. Dem der absolut ikke kan linde gassen har det svært i starten, og får kun en god start en ud af 10 gange.

Det er gætværk da vi ikke har set eet eneste billede, eller lign. (hint?) så umiddelbart: Ret lange rør, pas på diameteren ikke bliver for stor ifht toppen(lavt rpm tal), fuldradie tragte i plenumkammer, løftet over gulv. Husk at der skal lige meget luft ud til alle rør.

De traktortrækkere der virkeligt sparker røv laver mange suge hk først og fremmest.

Hvad er effektmålet??

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2007, 14:41 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Effekt målet er lidt svært, da der ikke rigtigt er nogle der har faktiske målinger på deres motor..så det er lidt svært når man ikke ved hvad de stærkeste yder

Men mit mål vil være 500-600 hk

Har du evt. nogle links eller billeder af nogle manifolde??

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 dec 2007, 18:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Her er en ide.
http://www.fmcs.nu/forum/attachment.php ... 1103893655
Skulle efter sigende fordele luften meget fornuftigt.

mvh

morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 dec 2007, 13:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 12 jul 2006, 15:58
Indlæg: 315
Det ser godt nok fint ud....

Næste spørgsmål: Hvor meget forskel vil der være hvis jeg lavede en manifold som på billedet kontra det orginale som fatisk bare er et fælles rør boltet direkte på toppen..

Forventet lade tryk blive ca. 5-5,5 bar

Mvh

Andy


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team