Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 21:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:

Ang. ægte street race biler mener jeg, at hvis der nu køres streetrace løb på Sindal bør man syne alle den som mener de har en ÆGTE gade bil i f.eks. Fredrikshavn i industrikvateret, tanke min 10l. 95 octan benzin/ diesel og så kører en rute til banen på 25-30 km.
Det betyder ikke at man får et mindre antal ture på banen.

Det som jeg ikke kan forstå er dem som mener de kører gadebil og så kommer med en til to servicevogne med autotrailer, stor telt til bilen og et team på 6-8 personer.

Lad dem som kører ægte gadebiler kører med få regler, klasser og til dem som lige så godt kan tage " det slemme ord" dragracing i sin mund, for det er jo det de vil kører: brug dog de ganske fornuftige Svenske regler, både hvad angår sikkerhed og klasser.

Når man bygger bil for 250k+++ så er det sku' da fordi man vil ud at prøve hvor hurtigt man kan kører på en rigtig dragrace bane med alt hvad det medfører....

Det er jo også de grove biler som de fleste vil ud at se kører, så dem skal der helt klart værer plads til, hvorfor så ævle og bævle om nummerplader...!?!

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Chevy56 skrev:
Ang. ægte street race biler mener jeg, at hvis der nu køres streetrace løb på Sindal bør man syne alle den som mener de har en ÆGTE gade bil i f.eks. Fredrikshavn i industrikvateret, tanke min 10l. 95 octan benzin/ diesel og så kører en rute til banen på 25-30 km.
Det betyder ikke at man får et mindre antal ture på banen.

Det som jeg ikke kan forstå er dem som mener de kører gadebil og så kommer med en til to servicevogne med autotrailer, stor telt til bilen og et team på 6-8 personer.

Lad dem som kører ægte gadebiler kører med få regler, klasser og til dem som lige så godt kan tage " det slemme ord" dragracing i sin mund, for det er jo det de vil kører: brug dog de ganske fornuftige Svenske regler, både hvad angår sikkerhed og klasser.

Når man bygger bil for 250k+++ så er det sku' da fordi man vil ud at prøve hvor hurtigt man kan kører på en rigtig dragrace bane med alt hvad det medfører....

Det er jo også de grove biler som de fleste vil ud at se kører, så dem skal der helt klart værer plads til, hvorfor så ævle og bævle om nummerplader...!?!

Dem der kører ÆGTE gadebiler kører til arbejde hver dag, på standard dæk og fælge med KRAK kort i handskerummet, unger på bagsædet og et par gummistøvler og svigermor i bagagerummet!

De biler der bla. bliver talt om i denne tråd er biler der er blevet ombygget på alle leder og kanter, med alt lige fra KN filter til turbo montering og det der er værre, det du vil trække ned over hovedet på dem er noget de allerede gør, de kører bare ikke til Sindal men ned på havnen, hvor det er gratis at køre og bilen ikke skal "synes" først, og så kan de endda selv bestemme hvilken oktan de vil hælde i tanken...

Et par spørgsmål:

Er man en slem Dragracer fordi man har en trailer, kassevogn og en værktøjskasse med til ræs?

Er man en uskyldig Streetracer, når man efter har været til syn med sin bil, monterer XS-turbo og vinterdæk, og holder sig under 11 sek. når man er med til ræs?

Ordet Streetrace skulle aldrig have været opfundet, det er kun med til at skille folk fra hinanden IKKE det modsatte og skal det bruges så burde det kun være til arrangementer der foregår på offentlig vej imellem lygtepæle, indvandrere og lastbiltrailere!

Streetrace oversat betyder jo som bekendt Gaderæs, og sidst jeg kiggede efter hed det ikke landingsgade men landingsplads aka. lukket område aka. Dragrace bane til låns.

Billede

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Ravnen

Du glemmer det lille men ikke ubetydelige "Lovligt".

Det som PKJ, senere Blackrace, Streetracing.dk, Legal Streetrace og senest 402meter.dk hidtil har arrangeret er "LOVLIGT STREETRACE" hvilket på Nordjysk er oversat til lovligt gaderæs vs. ulovligt gaderæs.

Siden det klart fremgår af færdselsloven, at man ikke må foranledige og deltage i kapkørsel på offentlig vej, så valgte vi simpelt og enkelt at flytte nøjagtig den samme konkurrence ind på lukkede og godkendte baner, og derfor er og bliver ordet Streetrace et begreb som er kommet for at blive.

Lige så lidt som vi vil til at administrere et dragrace reglement, lige så lidt vil vi til at administrere et kompliceret streetrace reglement - det er grundlæggende i strid med streetrace kulturen, og vi har heller ikke ressourcerne til det.

Om vores deltagere kommer med deres bil på en racetrailer og et racecrew på 15 mand og 100 lækre pitgirls, er vi fløjtende ligeglade med, blot deres bil er indregistreret og kan gennemgå vores tekniske kontrol.

Ligeledes skal deltagerne selv stå til ansvar for en eventuelt politikontrol på banen - det har vi i streetracing.dk regi oplevet 4 gange i løbet af 4 år, og uden det havde konsekvenser for en eneste deltager. Men det handler selvfølgelig om at være på forkant og være imødekommende overfor politiet :wink:

Så de 2 eneste "nye" regler vi umiddelbart kan finde på at introducere i 2008, er et ubetinget krav om brug af hjelm, og en 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, ?, ?, ? sekunders tidsgrænse - hvis vi ellers kan nå til enighed om det.

Ellers bliver det business as usual.

/Hartvig

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Hartvig skrev:
@ Ravnen

Du glemmer det lille men ikke ubetydelige "Lovligt".

Det som PKJ, senere Blackrace, Streetracing.dk, Legal Streetrace og senest 402meter.dk hidtil har arrangeret er "LOVLIGT STREETRACE" hvilket på Nordjysk er oversat til lovligt gaderæs vs. ulovligt gaderæs.

Siden det klart fremgår af færdselsloven, at man ikke må foranledige og deltage i kapkørsel på offentlig vej, så valgte vi simpelt og enkelt at flytte nøjagtig den samme konkurrence ind på lukkede og godkendte baner, og derfor er og bliver ordet Streetrace et begreb som er kommet for at blive.

Lige så lidt som vi vil til at administrere et dragrace reglement, lige så lidt vil vi til at administrere et kompliceret streetrace reglement - det er grundlæggende i strid med streetrace kulturen, og vi har heller ikke ressourcerne til det.

Om vores deltagere kommer med deres bil på en racetrailer og et racecrew på 15 mand og 100 lækre pitgirls, er vi fløjtende ligeglade med, blot deres bil er indregistreret og kan gennemgå vores tekniske kontrol.

Ligeledes skal deltagerne selv stå til ansvar for en eventuelt politikontrol på banen - det har vi i streetracing.dk regi oplevet 4 gange i løbet af 4 år, og uden det havde konsekvenser for en eneste deltager. Men det handler selvfølgelig om at være på forkant og være imødekommende overfor politiet :wink:

Så de 2 eneste "nye" regler vi umiddelbart kan finde på at introducere i 2008, er et ubetinget krav om brug af hjelm, og en 15, 14, 13, 12, 11, 10, 9, ?, ?, ? sekunders tidsgrænse - hvis vi ellers kan nå til enighed om det.

Ellers bliver det business as usual.

/Hartvig

I køge kan man godt køre "lovligt" Streetrace, tilsyneladene på offentlig vej...

Jeg har på intet tidspunkt villet røre ved Streetrace klassen som den er og jeg har på intet tidspunkt forlangt at i streetrace arrangører skal holde et Dragrace arrangement.
Den røde tråd i alle mine indlæg har været hvad kan vi gøre for de af os i biler der kører hurtigere end 11 sek. og hvordan kunne regelmentet se ud for sådan en klasse, for så bagefter at se om der under særlige forhold kunne komme på tale, at vi med passende betaling "kommer på besøg" til et af jeres arangementer, intet andet. I behøver ikke engang selv at definere denne hurtigere klasse, i skal bare gøre hvad i altid har gjort - invitere og inkassere.
For satan hvor skal man bare mange gange gentage, redegøre for og forsvare sig selv...

Billede

Medlem

Geografisk sted: Ølholm
HenrikGM skrev:
2 løsninger:

1:
De har et forbud som de godt ved de ikke kan kontrollere/håndhæve, og gør derfor ingenting ved det.

2:
De har et forbud, og tager prøver på brændstoffet på samtlige biler der tildeles point. Prøven koster ganske mange penge at få lavet, og hører en superliga til. GLEM alt om at få det til at hænge sammen økonomisk med det lille antal der er i DK. Omkostningerne til xx brændstofprøver vil overstige baneleje. You do the math.

Løsning 1 er noget forfærdeligt lort at lave.
Løsning 2 er urealistisk at udføre.

Faktisk er løsning1 nok den mest anvendte løsning i dag. Skriver et regelsæt som man påstår man håndhæver, og vinderen er ham der snyder MEST :damn:

Løsning 3
Gør ligesom vi i dragracing gør:
Lav et forbud mod div. brændstoffer. Synsmanen kan godt lugte om det f.eks. er metanol der er i tanken.
Ingen periodiske kontroller, men kun kontrol i tilfælde af en protest. Den der taber en sådan protest, ja han betaler gildet.
Nem at efterleve og ingen kæmpe regninger til laboratorie.

Jeg vil lige vende tilbage til et tidligere punkt. BREMSER.
Jeg misforstod Hartvig, da han skrev om kravene til bremsestrækninger.
Den klasse vi arbejder med kan den køre forsvarligt hvis man har 400 meter bremsetrækning efter en udgangshastighed på op imod de 250 km/t? I dragracing kræver man mindst 500 meter til den samme bil.
Ja, jeg ved godt at nyere biler har bedre bremser, men hvis disse svigter, og man kun har håndbremsen, er 400 meter så langt nok?
Er de 400 meter afsluttet definitivt, eller er der græs eller lignende?
Vil man lave krav om sandgrav ved definitivt stop?
Jeg mener bremser er bare et lige så vigtigt et punkt som bur/bøjle kravene. Jeg har set en dragrace bil, hvor bremseskærmen ikke kunne foldes ud (teamet havde ikke taget splitten ud), og som kun havde bremser på baghjulene... han havde kold sved på panden og resten af kroppen efter en lille flyvetur ud over græsset i Vandel... Der skete heldigvis ikke noget.

Tidligere i tråden bliver vægtgrænserne også diskuteret, og mit besyv må være noget i retning af, at uanset hvad der bliver lavet regler for, ja så vil de ramme utilsigtet på en eller anden måde. Jeg vil da helst at vi ikke rammer nogen utilsigtet, men det kan ikke lade sig gøre. Mit eneste spørgsmål er nu: Er det overhoved realistisk at f.eks. en lotus super seven eller lignende overhoved vil deltage i denne klasse? Jeg tror det ikke, dels er der ikke ret mange i DK, og de er sgu´ så pisse dyre, at de fleste af dem der har sådan nogle biler ikke vil bruge dem på "simpelt gaderæs" (læs seriøst streetrace).

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
I køge kan man godt køre "lovligt" Streetrace, tilsyneladene på offentlig vej...

Der er som sådan intet i vejen for at man i Køge kan afvikle lovligt streetrace på offentlig vej indenfor rammerne af den gældende lovgivning, så længe der er tale om en afspærret bane(naturligvis).

Vi syntes bare at afspærret offentlig vej kun skal benyttes hvis man kan finde en vej der er sammenlignelig med f.eks. en flyveplads, med hensyn til afkørsels arealler, og det er endnu aldrig lykkedes mig at finde et sådant vejstykke.

@ Henrik GM

Jeg er ked af at du syntes at denne tråd har skabt kaos, det har ikke været hensigten, og personligt syntes jeg at den bidraget med meget spændende information om erfaring fra andre lande og andre klasser og løbstyper.

Men jeg tror vi er enige om, at tråden ikke vedrører Brian streetracer i hans VW Golf II med lidt turbo og KN filter, som jo er den type deltager vi først og fremmest laver lovligt streetrace for - hvilket jeg også fornemmer at kunne læse mellem linjerne i dit indlæg ?

De deltagere er heller ikke dem der skriver på et hardcore forum som PP, dem finder du jo ovre på BG og i diverse forums tilknyttet mærke hjemmesider.

/Hartvig

Mester Medlem

kan godt love at der INGEN chance er for at LUGTE hvad brændstof der er i div tanke, på en bil med en blot nogenlunde moderne MS.
INGEN OVERHOVEDET! for at undersøge en bil for dette, skal der bruges både tid, indsigt og fantasi..... MVH søren

Medlem

Geografisk sted: Ølholm
lqs skrev:
kan godt love at der INGEN chance er for at LUGTE hvad brændstof der er i div tanke, på en bil med en blot nogenlunde moderne MS.
INGEN OVERHOVEDET! for at undersøge en bil for dette, skal der bruges både tid, indsigt og fantasi..... MVH søren

Vil du dermed sige, at du ikke kan lugte forskel på oktan 98 og metanol.
Du behøver jo ikke stikke hovedet ned i tanken, der skal være en lille aftapningshane oppe ved indsprøjtnings anlægget, hvor man kan tappe en lille prøve af.

Titel:
Mester Medlem

læs hvad der står!
tæl antallet af steder der tilføres brændstof... eller andet.... det er slet ikke så let at afsløre. læg mærke til jeg skriver div. tanke! MVH søren
PS. det med aftap hanen.... som forørigt ikke står nogen steder i div. regler... er også let at omgå! men nok et godt eks. på hvilken tid drag/usbilfolket lever i. slet ikke så slemt ment.....

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Jeg ser billedet på nethinden Feldthaus og Søren der laver blindsmagning på diverse brændstoffer :P

I bliver så kanonhøje af det sniffen at I på forhånd er forment adgang til alle landets streetrace baner.

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time