Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 21:07

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
morten jønsson skrev:
Hartvig min (nye) ven .. :mrgreen:
Det jeg mener er, at vi spilder vores tid med at sidde og ævle/kævle som et gammelt ægtepar. :grr: Det klæder ingen af os. Vi burde tale om det til et møde istedet for. Men jeg syntes at det er ok, lige at "krydse klinger" så vi ved hvad vi står for inden mødet.
Jeg vil helst ikke opfattes som "en der kommer væltende ind fra sidelinien, og skal til at forpurre de streetløb der er i DK". :?
DET har i hvert fald ALDRIG været min mening, og hvis nogen har fået den opfattelse, så er jeg ked af det, det er ikke min hensigt.
Jeg er måske bare lidt sikkerheds-fikseret... :wink:
Jeg vil lade julefreden sænke sig over denne debat, og så se frem til et møde. - lige efter jul?
Mvh
Sikkerheds-nissen :tooth:

@ Morten

Det lunede at stå op og læse dit indlæg, og nu kan vi igen tænke positivt og konstruktivt fremad - hvor er der en glad nisse smillie ?

Jeg har nemlig den grundlæggende holdning, at vi skal forsøge hjælpe hinanden - og det kan vi på rigtig mange områder - og på en facon hvor alle faktisk kan få opfyldt ønsket om at komme ud og køre 201/402 meter, uanset køretøj (næsten) og klubrelationer.

På mødet i starten af januar vil jeg præsentere en model for hvordan vi konkret kan komme igang allerede i 2008 :reading:

I den sammenhæng vil jeg gerne opfordre dig og de andre semi-dragracere til seriøst at arbejde videre med et banereglement som opfylder jeres krav til sikkerhed, klasser og afvikling.

/Hartvig

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem

Ravnen skrev:
lqs skrev:
efter min mening er det forkert at lave regler der på forhånd udelukker standard biler. eller biler der pt kører dragracing for biler med påmonteret nummerplade. (dette gælder særligt dækbredder)
det her med at veje bilerne.... det skal altså gøres HVER gang de kører retur=umuligt til den omtalte slags løb=dårlig ide!
begreber som i extrem eller særlig grad duer efter min mening heller ikke. det vil til evig tid stå til diskution. samme med et udtryk som ren metanol forbudt.... dvs 99% tilladt??
samme med ruder skal være originale=dvs at den dag den førstegangsmonterede rude stryger, er det no go med race fremover? eller?? men det der skinner meget klart igennem er at nogen vil køre DRAGRACING uden at kalde det dragracing. vil i kalde det streetracing for lovligt indreg. gadebiler, kunne breakout vel lige så godt ligge nøjagtigt på den hurtigtste tid nogen standard gadebil er noteret for... 10.5?? alt for mange kredser rundt om den varme grød.... dvs nummerpladerne i denne tråd. igen blot min mening!
senest har vi et indlæg fra en dybt seriøs dragracer, der mener at en veteran bil der standard kører 13-14-15 sekunderstid... vel nok kan synes med et opsæt der tillader den at køre 8sek tider!!! det der KAN .. hvad dækker det egentlig over? MVH søren

Søren du må uddybe det med at udelukke std. biler via dækbredde?

Den med ruderne er altså flue knepperi, men jeg kan da godt formulere det anderledes.

Den med brændstoffet, hvordan skal det ellers formuleres, hvis man kun tillader "normalt" benzin i tanken.

Vægt kontrol er efter min mening den eneste måde man kan få en masse biler med mange forskellige motorer til at køre i den samme klasse, hellere een fuldtallig klasse end 7 der er ved at gå neden om og hjem...

Streetrace Dragrace Streetrace Dragrace, det er sku det samme, for min skyld kunne vi kalde det hulahopring i klovnefødder og trikot...

standard biler med standard dæk BREDERE en 10.5 er per auto udelukket efter dit forslag.
eks corvette c6 som var tilmeldte vores sidste BLACKRACE løb på LINDTORP.
mht. vægtklasser der er også STANDARD biler der vil blive udelukket efter dit forslag. eks helt standard LOTUS SUPER SEVEN! vægt fra 440kg og op efter årgang... snak om fed fører for at nå de 700kg...

ingen i DK har mulighed for at teste hvad der er i hvilken brændstoftank... slet ikke på selve løbsdagen...
til slut før sengetid et par fakta ang CAMARO 8sek lovligt indreg. lovligheden afgøres efter min bedste overbevisning ikke af om nogen (synsmand) opdager et eller andet ... lusk... høj ydelse. det er ejeren PLIGT at oplyse om sådanne ting i forbindelse med syn! så for at syne sådan en bil kræves BLA. erklæring om bilen egnethed til den faktiske ydelse ( ved effektforøgelse ud over 20% af hvad netop den bil med netop de papirer/stelnummer er født med) ydelsen på sådan en bil som omtalte kan svinge mellem 100? op til MAX 430hk (zl1 motor/extrem sjælden/meget dyr bil/papirer!) dvs man kontakter GM i dk og beder dem om en sådan erklæring, vel at mærke på en bil der var ny for ca 40år siden. held og lykke med den opgave!! endelig er der lige det med at sælge næsten samme ide til et eller andet forsikringselskab...
MVH. søren
PS. total fed bil forøvrigt. pps.
i 69 testede blaP. HOT RODDING bladet en standard ZL1 motoriseret CAMARO på alm hjul mm til 13.10 på 1/4mile.... men ja de alm modeller var meget langsommere.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Chevy56 skrev:
Har med spænding læst med på denne tråd.

Jeg har med stor glæde deltaget i div. streetrace løb i år og vil betegne mig selv under kategorien semi-dragracer som der bliver skrevet en del om...

Mht. snakken om ægte gadebiler med nummerplader undre det mig en hel del at snakken går på om der skal være et index på 10 sek. eller der under. Det er min absolutte mening at der ikke findes ægte gadebiler på plader der kan kører under 10 sek på 402 meter uden trackbite.

Hvad laver alle de biler til streetrace egentlig der kommer til og fra på trailer, hvis lortet ikke kan kører til og fra race ved egen kraft, ja så er der vel begrundet mistanke om at man ikke er helt tryg ved at blive stoppet af ordensmagten.

Der skulle laves en 25-30km. prøve strækning på offentlig vej for alle biler som i England hvis det er en ægte gadebils klasse, så falder alle de højtråbende personer fra som køre på metanol, 15:1 i komp, race fuel og meget mere fra og tilbage er så de ægte gadebiler som dagligt kører på de danske veje.

:!: :!: :!:

Nu er det ikke sådan at du bor i nordjylland vel, for vi er nogle stykker herovre på Djævleøen der har små 400-500 km op til f.eks. lindtorp, og personligt gider jeg ikke at gå hjem hvis det skulle ske at bilen ikke gider at køre bagefter et ræs, desuden kan vi jo ikke alle køre ræs i behaglige sofagryder med aircondition og indbyggede dobbelte 4 gallon cola holdere...

En hurtig hovedregning siger mig at på de 3 gange jeg har nået køre ræs i år, så har jeg tilbagelagt i omegnen af 3500km i transport, så din "harme" preller af på mig...

Billede

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Det glæder mig, at Hartvig og Morten ser frem til lidt julefred - især da Mortens indlæg vel er mest for at provokere.
Morten (og Ravnen) der er debattørerne i dette forum med biler, der i relation til 10 sek grænse er problembørnene, bygger jo både bur, kardanfang, og al den sikkerhed ind, der kræves i ET reglementet - uanset om den pågældende arrangør kræver det eller ej.

Der er faldet en kommentar om, at man kan købe sig en ny original 12 sek. biler - og så være træt af at sætte bur i den. Men dels er det jo kun en hovedbøjle, der boltes i vognbunden med 8 bolte, men dels er det jo på offentlig vej forbudt at køre kapløb.
Her til løb har vi så en konkurrent, der måske forlader sin egen vejbane gr. et uheld og kører ind i een selv. Derfor mener jeg, det er fornuftigt med ekstra sikkerhed. Det er grunden til at jeg selv har fuld-bur selv om mine ambitioner ikke rækker længere til end at slentre afsted med høje 11 sek.

Gadebiler / trailere.
Vi har tidligere i StreetLegal under NDCD skulle køre yderligere 30 km, når vi nåede frem til banen. Nogle havde i forvejen kørt 200 km i bilen for at nå der. Det kan ikke lade sig gøre med over 20 deltagere.
Jeg har 2 -3 grunde for at køre min bil på trailer

a) i år var første sæson og forinden havde jeg brugt et helt år på at bygge bilen og med alle de erfaringer over uforudsete ting, der kan gå i stykker/rasle fra hinanden/el-problemer - betragter jeg den som en prototype - og vil gerne kunne være sikker på, at den kan komme hjem igen. Kunne self. bare tegne vejhhjælps abonnement. (har i øvrigt ikke svigtet og kørt flere 2 x 200 km tur i den til andre arrangementer)

b) Efter den har fået fuldt bur, er der altså ikke plads til skifte hjul og værksteds donkraft i den. Det er meget nemmere at køre den på trailer efter en værkstedsbil, som jeg oven købet kan overnatte i til flerdags arrangementer

c) Lyddæmpningen er over baghjulene lidt mangelfuld, så dækstøj går igennem. Det gider man ikke høre på i længden. Har overvejet at tage "shss" på eller et høreværn. Sæderne er måske heller ikke så bløde og behagelige. Bedre kopholdere og kølebox, mobiltelefon osv holder er også i dagligbilen

d) Fuelceller kan egentlig ikke indeholde ret meget brugbart benzin.
Af min ene tank på 17 l kan kun bruges 10-11 før den begynder at suge luft og den anden max 22 l, så der skal egentlig tankes ret tit og 98 oktan er ved at blive sjælden. Endnu en årsag.

e) Træls at køre med trailer? En vanesag. Bortset fra motorveje, følger man uden problemer trafikken - der plejer at ligge een og lave kø forude, så man taber ikke tid ved det.

f) Og man slippe for hjulskift når man skal hjem - eller at have en kompressor med for at pumpe sine bløde r-dæk op på max tryk

Det er simpelt hen dovenskab og behagelighed og at komme med 2 nymalede Audier, man er stolt af, er bedre end kun een :mrgreen: :grin: :mrgreen:

Claus

Senest rettet af audi_claus 30 nov 2007, 11:03, rettet i alt 1 gang.

Mester Medlem
Brugeravatar

lqs skrev:
Ravnen skrev:
lqs skrev:
efter min mening er det forkert at lave regler der på forhånd udelukker standard biler. eller biler der pt kører dragracing for biler med påmonteret nummerplade. (dette gælder særligt dækbredder)
det her med at veje bilerne.... det skal altså gøres HVER gang de kører retur=umuligt til den omtalte slags løb=dårlig ide!
begreber som i extrem eller særlig grad duer efter min mening heller ikke. det vil til evig tid stå til diskution. samme med et udtryk som ren metanol forbudt.... dvs 99% tilladt??
samme med ruder skal være originale=dvs at den dag den førstegangsmonterede rude stryger, er det no go med race fremover? eller?? men det der skinner meget klart igennem er at nogen vil køre DRAGRACING uden at kalde det dragracing. vil i kalde det streetracing for lovligt indreg. gadebiler, kunne breakout vel lige så godt ligge nøjagtigt på den hurtigtste tid nogen standard gadebil er noteret for... 10.5?? alt for mange kredser rundt om den varme grød.... dvs nummerpladerne i denne tråd. igen blot min mening!
senest har vi et indlæg fra en dybt seriøs dragracer, der mener at en veteran bil der standard kører 13-14-15 sekunderstid... vel nok kan synes med et opsæt der tillader den at køre 8sek tider!!! det der KAN .. hvad dækker det egentlig over? MVH søren

Søren du må uddybe det med at udelukke std. biler via dækbredde?

Den med ruderne er altså flue knepperi, men jeg kan da godt formulere det anderledes.

Den med brændstoffet, hvordan skal det ellers formuleres, hvis man kun tillader "normalt" benzin i tanken.

Vægt kontrol er efter min mening den eneste måde man kan få en masse biler med mange forskellige motorer til at køre i den samme klasse, hellere een fuldtallig klasse end 7 der er ved at gå neden om og hjem...

Streetrace Dragrace Streetrace Dragrace, det er sku det samme, for min skyld kunne vi kalde det hulahopring i klovnefødder og trikot...

standard biler med standard dæk BREDERE en 10.5 er per auto udelukket efter dit forslag.
eks corvette c6 som var tilmeldte vores sidste BLACKRACE løb på LINDTORP.
mht. vægtklasser der er også STANDARD biler der vil blive udelukket efter dit forslag. eks helt standard LOTUS SUPER SEVEN! vægt fra 440kg og op efter årgang... snak om fed fører for at nå de 700kg...

ingen i DK har mulighed for at teste hvad der er i hvilken brændstoftank... slet ikke på selve løbsdagen...
til slut før sengetid et par fakta ang CAMARO 8sek lovligt indreg. lovligheden afgøres efter min bedste overbevisning ikke af om nogen (synsmand) opdager et eller andet ... lusk... høj ydelse. det er ejeren PLIGT at oplyse om sådanne ting i forbindelse med syn! så for at syne sådan en bil kræves BLA. erklæring om bilen egnethed til den faktiske ydelse ( ved effektforøgelse ud over 20% af hvad netop den bil med netop de papirer/stelnummer er født med) ydelsen på sådan en bil som omtalte kan svinge mellem 100? op til MAX 430hk (zl1 motor/extrem sjælden/meget dyr bil/papirer!) dvs man kontakter GM i dk og beder dem om en sådan erklæring, vel at mærke på en bil der var ny for ca 40år siden. held og lykke med den opgave!! endelig er der lige det med at sælge næsten samme ide til et eller andet forsikringselskab...
MVH. søren
PS. total fed bil forøvrigt. pps.
i 69 testede blaP. HOT RODDING bladet en standard ZL1 motoriseret CAMARO på alm hjul mm til 13.10 på 1/4mile.... men ja de alm modeller var meget langsommere.

Søren, vedr. dæk, læs hvad der står: Fri bredde for DOT mærkede dæk med rigtigt mønster.

Ved vægtgrænserene står der osse at de kun er forslag og altså ikke er gennemtænkt endnu, der er selfølgelig ingen std. biler der skal kunne udelukkes, medmindre de ikke overholder nogle bestemte sikkerhedskrav.

Du kan vel ikke mene at brændstoffet bare skal være frit?

Billede

Moderator

Ravnen skrev:
[

Kort indspark: Har du tænkt over hvordan du vil kontrollere det?? :idea:

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Ravnen skrev:
[

Nej, det er derfor jeg spørger, men der er jo andre der holder sig et sådant forbud, hvordan gør de?

Billede

Junior Medlem

Ravnen skrev:
HenrikGM skrev:
Ravnen skrev:
[

Nej, det er derfor jeg spørger, men der er jo andre der holder sig et sådant forbud, hvordan gør de?

Jeg ved at i Moto Cross under DMU kan man, hvis der bliver nedlagt protest mod en, blive udtaget til brændstof kontrol. Her bliver der så taget en prøve af det brændstof man kører på, denne bliver sendt til et laboratorium og nogle uger senere(og et par tusinde fattigere) ved man om det var snydebenzin.

Tobias

Moderator

Ravnen skrev:
HenrikGM skrev:
Ravnen skrev:
[

2 løsninger:

1:
De har et forbud som de godt ved de ikke kan kontrollere/håndhæve, og gør derfor ingenting ved det.

2:
De har et forbud, og tager prøver på brændstoffet på samtlige biler der tildeles point. Prøven koster ganske mange penge at få lavet, og hører en superliga til. GLEM alt om at få det til at hænge sammen økonomisk med det lille antal der er i DK. Omkostningerne til xx brændstofprøver vil overstige baneleje. You do the math.

Løsning 1 er noget forfærdeligt lort at lave.
Løsning 2 er urealistisk at udføre.

Faktisk er løsning1 nok den mest anvendte løsning i dag. Skriver et regelsæt som man påstår man håndhæver, og vinderen er ham der snyder MEST :damn:

Hele denne tråd virker som om der er 1000 mennesker der har indspark til debatten, men reelt kun ganske ganske få der kan forholde sig realistisk til hvad der er gangbart, og hvad der ikke er.

Der er vendt hundredevis af små hjørner her, fra adskillige vinkler og man kommer altså til at erkende at løb i DK skal have en økonomisk basis, medmindre nogen kan finde en seriøs pengetank der kan dumpe hundredetusingvis af kr i vores fritidsinteresse.

Alle er enige om at sikkerheden skal være iorden. Nogen mener den skal være spitzenklasse, andre er ligeglade. HALLO!
Hvis vi havde 20 løb i DK årligt, befolket med +300 deltagerbiler og +10.000 tilskuere, så kunne vi snakke om at der måske var råd til at stille krav til alverdens ting, herunder sikkerhedsberedskab, baner(lim,etc), deltager bilers udrustning, you name it. Dermed bestemt ikke sagt at vi ikke skal have sikkerheden.

Vi holder stadigt på vores kæphest: Ingen regler der ikke kan og skal overholdes. Jeg vil hellere undlade en regel, end opstille en regel der skriger til himlen at den ikke kan overholdes!
Vi har snart været hele pisset igennem, lige fra diskussioner om "lovligt indregistrerede gadebiler" med +100% effektforøgelse, til kardanfangere på std biler, og nu kontrol af brændstof.

Man kommer simpelthen til at forholde sig til de deltagerbiler der er i dag. Og med dem mener jeg ikke de 12 hurtigste "gadebiler", for det er ikke dem der trækker læsset. Det er hellerikke Dragracerne, for de trækker hellerikke noget læs.

Der kan godt blive plads til alle, men tråden her har ikke bidraget til ret meget andet end kaos, og ret beset er den deltagergruppe der lægger basis for hele økonomien slet ikke med som bidragsydere til diskussionen. Umiddelbart vil jeg tro vi distancerer dem yderligere.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Henrik jeg mener ikke du har helt ret i det med din kaos tereoi, faktisk syntes jeg at der er ved at tegne sig et billede:

Sikkerhed, hvordan skal den være, og kunne man blive nødt til at lempe på nogle punkter, p.g.a. økonomi? og ville nogle kørere kunne billige dette hvis det det det skal til for at de kommer ud at køre?

Hvad er Streetrace og hvad er Dragrace? og er der egentlig en forskel?

Hvad er en synet bil? og hvad betyder ordet gråzone og kan man gradbøje dette ord?

11 sek. er det et af de ti bud? eller er det til diskussion?

Er DASU over Dronningen, eller er de bare nogle korupte banditter der meler deres egen kage? og er DIF blinde? og hvad betyder det når nogle har for mange hatte på?

Hvordan ser Politiet på alt det her, eller er de osse nogle korupte banditter? eller i heldigste fald bare uvidene ignoranter?

For ikke at tale om Politikerene, vi ved, at de er ignoranter, men kunne de komme til at se lyset?

Sidst men ikke mindst, har "Brian" på striben hjerne nok til at forstå hvad alt dette drejer sig om? og kan man bebrejde ham for at være som alle de andre ignoranter og banditter som sjovt nok ikke blander sig (synligt) i denne debat?

Billede

Senest rettet af Ravnen 30 nov 2007, 18:59, rettet i alt 1 gang.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time