Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
morten jønsson skrev:
Hartvig skrev:
Citat:
"Kør så stærkt i vil, uden sikkerhedsudstyr, vi er fucking ligeglade. Vi er fucking ligeglade med, at de i Sverige og USA har en masse sikkerhedsregler - det gælder ikke os"

@ Morten
Jeg er nødt til at være helt klar på om det er din opfattelse af holdningen hos streetrace arrangørerne ?

Eller har jeg forhåbentlig misforstået meningen her :?:

/Hartvig

Er det ikke din holdning da?
Hvilke sikkerhedskrav vil du stille ved biler hurtigere end:
12,00
11,00
10,00

spørger lige igen...?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Morten

Det er dælme en svær udfordring, men min grundholdning er at vi skal finde en nedre grænse tidsgrænse for deltagelse i lovligt streetrace.

Om grænsen skal være på 15, 14, 13, 12, 11, 10 eller 9 sekunder forsøger jeg bl.a. at blive klogere på i denne tråd. Men jeg har en fornemmelse af at vi nærmer os 10,5 sekunder eller måske 10 sekunder rent.

Men så nemt slipper jeg desværre nok ikke :?:

Så mit svar er, at biler der kører langsommere end den nedre tidsgrænse, skal kunne deltage i den sikkerhedsmæssige tilstand som færdselsloven og gældende lovgivning foreskriver såfremt bilen færdes på offentlig vej. Dette er i overensstemmelse med bekendtgørelsens ordlyd og dansk lovgivingen, i forbindelse med afvikling af motorløb udenfor bane.

Hermed er det også ejeren (fuldkommen som når bilen kører til eller fra et lovligt streetrace arrangement), der bærer ansvaret for at bilen er i en sikkehedsmæssig og lovlig stand.

Dette er, som Søren også skriver, det grundlag som lovligt streetrace er baseret på, både i målgruppe og kultur.

OG HUSK SÅ "SIKKERHEDSVENTILEN"

Vi som arrangører har altid haft (og vil fortsat have) den suveræne ret til at afvise et køretøj, såfremt vi vurderer at køretøjet eller føreren ikke kan deltage på forsvarlig vis.

Ligeledes forbeholder vi os retten til at indføre regler og restriktioner hvis vi vurderer at der er behov for det.

Og hermed ligger vi faktisk meget tæt op ad DASU's tillæg til reglement 8, som er godkendt af Justistnministeriet som banereglement.

/Hartvig

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
lqs skrev:
efter min mening er det forkert at lave regler der på forhånd udelukker standard biler. eller biler der pt kører dragracing for biler med påmonteret nummerplade. (dette gælder særligt dækbredder)
det her med at veje bilerne.... det skal altså gøres HVER gang de kører retur=umuligt til den omtalte slags løb=dårlig ide!
begreber som i extrem eller særlig grad duer efter min mening heller ikke. det vil til evig tid stå til diskution. samme med et udtryk som ren metanol forbudt.... dvs 99% tilladt??
samme med ruder skal være originale=dvs at den dag den førstegangsmonterede rude stryger, er det no go med race fremover? eller?? men det der skinner meget klart igennem er at nogen vil køre DRAGRACING uden at kalde det dragracing. vil i kalde det streetracing for lovligt indreg. gadebiler, kunne breakout vel lige så godt ligge nøjagtigt på den hurtigtste tid nogen standard gadebil er noteret for... 10.5?? alt for mange kredser rundt om den varme grød.... dvs nummerpladerne i denne tråd. igen blot min mening!
senest har vi et indlæg fra en dybt seriøs dragracer, der mener at en veteran bil der standard kører 13-14-15 sekunderstid... vel nok kan synes med et opsæt der tillader den at køre 8sek tider!!! det der KAN .. hvad dækker det egentlig over? MVH søren

Søren du må uddybe det med at udelukke std. biler via dækbredde?

Den med ruderne er altså flue knepperi, men jeg kan da godt formulere det anderledes.

Den med brændstoffet, hvordan skal det ellers formuleres, hvis man kun tillader "normalt" benzin i tanken.

Vægt kontrol er efter min mening den eneste måde man kan få en masse biler med mange forskellige motorer til at køre i den samme klasse, hellere een fuldtallig klasse end 7 der er ved at gå neden om og hjem...

Streetrace Dragrace Streetrace Dragrace, det er sku det samme, for min skyld kunne vi kalde det hulahopring i klovnefødder og trikot...

Billede

lqs skrev:
efter min mening er det forkert at lave regler der på forhånd udelukker standard biler. eller biler der pt kører dragracing for biler med påmonteret nummerplade. (dette gælder særligt dækbredder)
det her med at veje bilerne.... det skal altså gøres HVER gang de kører retur=umuligt til den omtalte slags løb=dårlig ide!
begreber som i extrem eller særlig grad duer efter min mening heller ikke. det vil til evig tid stå til diskution. samme med et udtryk som ren metanol forbudt.... dvs 99% tilladt??
samme med ruder skal være originale=dvs at den dag den førstegangsmonterede rude stryger, er det no go med race fremover? eller?? men det der skinner meget klart igennem er at nogen vil køre DRAGRACING uden at kalde det dragracing. vil i kalde det streetracing for lovligt indreg. gadebiler, kunne breakout vel lige så godt ligge nøjagtigt på den hurtigtste tid nogen standard gadebil er noteret for... 10.5?? alt for mange kredser rundt om den varme grød.... dvs nummerpladerne i denne tråd. igen blot min mening!
senest har vi et indlæg fra en dybt seriøs dragracer, der mener at en veteran bil der standard kører 13-14-15 sekunderstid... vel nok kan synes med et opsæt der tillader den at køre 8sek tider!!! det der KAN .. hvad dækker det egentlig over? MVH søren

Hej Søren,
Veteranbil jo det er rigtigt, kan ses på min bon til vægtafgift:) du har ret den kan ikke synes i 8 sek opsætning, hvorfor, jo det er ikke lovligt i DK at køre med trykflaske, læs lattergas, hvis den ikke er forsynet med sikkerhedshætte under transport så derfor kan ingen i DK køre lovligt synet med lattergas. Derfor dette lille men til vores synsbare gadebil. DVS den kan i syns mæssig korrekt stand kun køre 6,2 sek på 201 meter. Udover lettergas kan bilen synes, den er med Small blok Chevrolet blok så der er ikke monteret en mega Big blok på en million liter, store turbo`er eller lignende der ser forkert ud i motorrum, og da synshaller ikke har rullefelt eller dokumention på en "veteranbil" er det muligt. MHT vægt kan jeg oplyse at de på Meca dragway i Sverige, hvor vi kører en del, kun vejer umiddelbart før finale derfor er det kun 2 biler i hver klasse der skal vejes en gang i løbet af et arrangement.
Kan også oplyse at en 69 Camaro i standerd stand ikke engang kan køre 15 sek blankt men det har vel ikke noget med sagen at gøre, vi ser jo også Japanske biler der som standard kører 20+ sek men dog kan synes når de kører 10 sek tider læs "turbo power/trykjustering"
Hilsen Peter

Titel:
Medlem

morten jønsson skrev:
morten jønsson skrev:
Hartvig skrev:
Citat:
"Kør så stærkt i vil, uden sikkerhedsudstyr, vi er fucking ligeglade. Vi er fucking ligeglade med, at de i Sverige og USA har en masse sikkerhedsregler - det gælder ikke os"

@ Morten
Jeg er nødt til at være helt klar på om det er din opfattelse af holdningen hos streetrace arrangørerne ?

Eller har jeg forhåbentlig misforstået meningen her :?:

/Hartvig

Er det ikke din holdning da?
Hvilke sikkerhedskrav vil du stille ved biler hurtigere end:
12,00
11,00
10,00

spørger lige igen...?

Jeg går ud fra at når du ikke svarer, så betyder det at du ikke mener at der skal være sikkerhedsudstyr på de biler..
Forstår så heller ikke hvordan du kan mene at du ligger dig op af DASU´s reglement8???
Hartvig - vi to bliver aldrig enige om dette.....
Vi spilder vores tid.

Titel:

Hej allesammen

Ville lige komme med det indlæg til debatten om regler og sikkerhed.

Sikkerhed er som oplæg ikke til debat, men der efter skal jeg være den første til at sige at de regler vi har idag ikke lever op til den udvikling som har været i bilindustrien.
Idag kan men købe en standart bil, som uden problem køre under 12 sek. på 1/4 mile, dette siger efter reglbogen :reading: at der skal være bøjle i bilen, men ingen med sund fornuft ville ødelægge i bil for at leve op til de krav.

Hvis der skal laves løb med indregistret biler, så må man akseptere at synet og godkendt betyder at bilen med udgangspunkt er lovlig til at køre på de danske veje. Om man ændre lidt på en V8 eller man bygger en turbo i en BMW kommer vel ud på det samme, så debaten om en Camaro kan synes og godkendes for du den køre 8 sek. tider, den forstår jeg slet ikke(når det kommer til stykket er det ikke i motoren magien ligger, men i undervognen!!!).Jeg har solgt min Camaro for et stykke tid siden, den blev solgt synet og godkendt på helt legal vis, og den kørte som bedste 5.62 på 1/8 mile, lys horn og blinklys.

Lav nu et brakeout som passer til agangemantet, så der ikke sker nogle ulykker som vi vil fortryde bag efter, jeg så da gerne at der kom en masse løb hvor jeg selv kunne deltage, men hvis jeres økonomi skal risikeres for et sådan event, så så jeg hellere at i kørte på den sikre side.

Dette nye forum håber jeg kan forbli i en sober tone, derfor vil jeg godt opfordre alle til at vise respekt :stop: over for hinanden, og tage de store diskutioner over jeres egen mail, eller aller helst på telefon, vi har alle det samme ønske om at køre stærkt, så husk altid på at sammen når vi alle lidt længere, lidt hurtigere. :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg går ud fra at når du ikke svarer, så betyder det at du ikke mener at der skal være sikkerhedsudstyr på de biler..
Forstår så heller ikke hvordan du kan mene at du ligger dig op af DASU´s reglement8???
Hartvig - vi to bliver aldrig enige om dette.....
Vi spilder vores tid.

@ Morten

Lidt ærgeligt at du vælger den form for dialog - vi behøver bestemt ikke at være enige, det der foregår i øjeblikket er at meningerne kommer i spil, og alle byder ind efter bedste evne.

Jeg valgte at svare dig fyldstgørende på trods af, at jeg viste at mit svar ikke var det du forventede - men hvis din respons er "vi spilder vores tid" fordi jeg tager streetrace arrangørernes parti, så bliver dialogen nok lidt vanskelig.

Men så kan jeg jo prøve med den direkte facon....

Streetrace arrangørerne har i 2007 gennemført 8 særdeles velbesøgte og succesfulde arrangementer, vi har både været der 100% for vores primære målgruppe, nemlig folk med en lovligt indregistreret bil, men samtidig har vi givet fri adgang for "semi-dragracerne" til at komme ud og køre med deres "trailer" racere.

Reelt kunne vi bare have sagt - "dur ikke fis af" - hver gang vi har haft en af disse biler til start, men vi har i stedet valgt at være åbne og imødekommende og forsøgt at gøre det så godt som overhovedet muligt for alle deltagere - måske ovenikøbet på bekostning af Peter med hans KN tunede Corolla, som jo egentlig er ham vi startede hele streetrace muligheden for.

Du vælger så at komme væltende ind fra højre (undskyld sprogbruget) og begynde at omdefinere vores arrangementer til en erstatning for det dragracing klubberne har fejlet med.

På trods heraf vælger vi/jeg med fortsat åbne arme at deltage i en konstruktiv dialog, for at se om der skulle være en mulighed for også i 2008 at imødekomme flest mulige indenfor streetrace/dragrace sporten, og når vi så efter 4-5 års slid og slæb ikke straks smider vores streetrace på porten, og begynder at lege NDCD version 2.0 så er din respons "Vi spilder vores tid", tja - så begynder jeg at forstå hvorfor det foreningsmæssige er rablet sammen i nogle dragrace klubberne.

Uanset denne svada - har jeg tænkt mig fortsat at gøre en ihærdig indsats for at streetrace sporten kan fortsætte med succes i 2008, jeg vil fortsætte med at arbejde for endnu bedre sikkerhed og beredskab, træning af officials osv. osv., og så se om vi ikke i streetracing regi kan få smidt det beskidte vand ud - og få lavet et fælles sæt regler og klasser så vi kan få fundet Danmarks Hurtigeste Lovlige Streetracer.

Derfor bakker vi i Streetracing.dk og 402meter.dk fortsat 100% op om initiativet til det foreslåede møde. Vi sidder trods alt med det kort på hånden, at selv om vi konkurrerede på livet løs, så lavede streetrace arrangørerne samtidig 8 suveræne løb i 2007, og når jeg ser på Racetiming.dk's bookinger dags dato, så skal det gå meget galt hvis det antal bliver mindre i 2008.

/Hartvig

Titel:

Har med spænding læst med på denne tråd.

Jeg har med stor glæde deltaget i div. streetrace løb i år og vil betegne mig selv under kategorien semi-dragracer som der bliver skrevet en del om...

Mht. snakken om ægte gadebiler med nummerplader undre det mig en hel del at snakken går på om der skal være et index på 10 sek. eller der under. Det er min absolutte mening at der ikke findes ægte gadebiler på plader der kan kører under 10 sek på 402 meter uden trackbite.

Hvad laver alle de biler til streetrace egentlig der kommer til og fra på trailer, hvis lortet ikke kan kører til og fra race ved egen kraft, ja så er der vel begrundet mistanke om at man ikke er helt tryg ved at blive stoppet af ordensmagten.

Der skulle laves en 25-30km. prøve strækning på offentlig vej for alle biler som i England hvis det er en ægte gadebils klasse, så falder alle de højtråbende personer fra som køre på metanol, 15:1 i komp, race fuel og meget mere fra og tilbage er så de ægte gadebiler som dagligt kører på de danske veje.

:!: :!: :!:

Titel:
Medlem

Hartvig min (nye) ven .. :mrgreen:
Det jeg mener er, at vi spilder vores tid med at sidde og ævle/kævle som et gammelt ægtepar. :grr: Det klæder ingen af os. Vi burde tale om det til et møde istedet for. Men jeg syntes at det er ok, lige at "krydse klinger" så vi ved hvad vi står for inden mødet.
Jeg vil helst ikke opfattes som "en der kommer væltende ind fra sidelinien, og skal til at forpurre de streetløb der er i DK". :?
DET har i hvert fald ALDRIG været min mening, og hvis nogen har fået den opfattelse, så er jeg ked af det, det er ikke min hensigt.
Jeg er måske bare lidt sikkerheds-fikseret... :wink:
Jeg vil lade julefreden sænke sig over denne debat, og så se frem til et møde. - lige efter jul?
Mvh
Sikkerheds-nissen :tooth:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Chevy56 skrev:
Har med spænding læst med på denne tråd.

Jeg har med stor glæde deltaget i div. streetrace løb i år og vil betegne mig selv under kategorien semi-dragracer som der bliver skrevet en del om...

Mht. snakken om ægte gadebiler med nummerplader undre det mig en hel del at snakken går på om der skal være et index på 10 sek. eller der under. Det er min absolutte mening at der ikke findes ægte gadebiler på plader der kan kører under 10 sek på 402 meter uden trackbite.

Hvad laver alle de biler til streetrace egentlig der kommer til og fra på trailer, hvis lortet ikke kan kører til og fra race ved egen kraft, ja så er der vel begrundet mistanke om at man ikke er helt tryg ved at blive stoppet af ordensmagten.

Der skulle laves en 25-30km. prøve strækning på offentlig vej for alle biler som i England hvis det er en ægte gadebils klasse, så falder alle de højtråbende personer fra som køre på metanol, 15:1 i komp, race fuel og meget mere fra og tilbage er så de ægte gadebiler som dagligt kører på de danske veje.

:!: :!: :!:

Spot on - så kan man dælme snakke om streetracere :D

Men.... læs lige mit svar til Morten herunder.

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time