Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:33

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 25 nov 2007, 00:50 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej folkens.

Jeg er ved at fejlsøge lidt på min gamle Volvo 740 Turbo med en B230ET motor.

Når man kører roligt og normalt ud af landevejen, og lige lægger foden på speederen for at få lidt mere fart på. Så kommer den med en masse små ryk. Nærmest som en slags "mager-hakken" eller hvad fanden man kalder det. Men det er ved at gå mig på nerverne.. For hvis den får noget gas er der intet.. Men i min forsken faldt jeg over benzintryks regulatoren, en 0 280 160 226 som sidder på 740 fra 85-87.. Men jeg har en 0 280 160 294 fra en 88-89 (b230FT) til at ligge. Men er der nogen der kan sige hvad forskellen er på disse to regulatorer?

Og hvis i har et bud på hvad det hakken kan skyldes, så må i gerne give lyd..

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007, 08:14 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Hvis regulatoren passer på dysebroen, så kan den bruges,
Alle volvo med elektronisk sprøjt kører med 3 bar i tryk.
SHJV.

Huggeriet ved dellast kan skyldes en slidt luftmængdemåler.
Da den i al sin enkelhed består af en pickup der er forbundet til en klap. pickuppen glider hen over en modstandsbane og giver et stigende voltsignal ved mere åben klap.
Modstands banen er temligt sikkert slidt op lige ved landevejs hastighed.
Måles nemest med et scope, hvor volten skal stige jævnt ved mere åben klap.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 nov 2007, 22:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Regulatoren røg på da den passede, og jeg var så lige ude og kigge lidt på bilen lidt i dag.
Satte lige CO testeren på, og vupti, intet mindre end 9,5%.. Og mens jeg stod og betragtede tallene, så faldt den pludselig til 6,5%, steg så til 8% igen..
Da jeg ved at forrige ejer har været en rigtig "pilfinger" og har rodet en masse med den LMM, så har låget været afmonteret på den.
Så tog det af, og strammede fjederen to hakker op. Så røg den ned på 3%.. CO justerskruen er også virkningsløs!

Så nu vil jeg prøve at få fat i en anden LMM, og se hvad jeg får ud af det.

Ved ikke om det er mig der er pivet, men det skop vi har på værkstedet, er i vores Bosch KTS 550, og da det maks kan vise 1 sekund på hele skærmen, der synes jeg ikke det er sagen til at måle om en LMM skaber sig..
Ville gerne have haft et skop der kunne komme op på ca. 5 sek.. Så man nemt kunne se kurven hele vejen op, og så følge med i om den gør nogle "krumspring".

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 06:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Skift Lmm. til en der virker, og håb på at det løser problemet.
Det kan jo være at pilfingeren har pillet i måleren for at fjerne et andet problem. :grr:

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 08:11 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Det kan måske godt passe, for den har nemlig fået skiftet en masse følere og alt muligt andet. Nærmest på én gang. Men jeg vender tilbage med hvad jeg finder ud af!

Dennis

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 08:35 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nu begynder du snart at komme til den konklusion at du enten skal udskifte alt omkring den originale styring, eller skifte til noget du kan følge med i hvad laver.

Det er jo desværre halvblindt "skift fra en ende af og bliv ved til det virker".

Det er ihvertfald nogle heftige CO værdier du får dig. Den går vel af H til med op imod 9%CO?

Min egen B21ET er under 0,2% CO i tomgang, og synshallen morer sig altid over at motoren ikke er smeltet endnu fordi den ingen bensin får...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 18:19 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Mit bud er aldrig, da han har danset omkring MS i de sidste par år.
Men har valgt chiptuning.
Hvilket uanset tunings måde bliver betænkeligt på en ET blok.

Halvblind, tjaa måske. med et multimeter kan man nå langt.
Det tager bare tid, og et godt kenskab til hvordan de forskellige sensorer indvirker på motoren.

0,2% i co det må da være knastbetinget, min gider ikke lave en stabil tomgang under 1,2%

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 nov 2007, 20:12 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Hej igen.

Så er jeg tilbage efter en aften på værkstedet. Jeg har prøvet at montere en næsten ny (plomberet) LMM, og resultatet er godt og vel uforandret. CO værdien startede på 8%, og den kunne så skrues ned til 3,5% - 4%, men den vil bare ikke længere ned. Har også prøvet at pille dumpventilen af, og smide propper i i stedet. Men det viste sig at den intet fejlede.

Og til Henrik. Jeg er helt enig med dig i at MS vil være en genial ting, og vil hjertens gerne også have det monteret. Men der er få ting jeg ikke har forstået endnu, som jeg gerne vil have styr på inden jeg kaster mig ud i det.
Og tro mig, "skift fra ende til anden" metoden er heller ikke noget der passer mig!
Og jo, med 9% i CO, der gik den godt nok ikke lige helt optimalt. MEN, jeg har har foretaget nogle målinger i aften på det gamle skrammel. Jeg til målingerne har jeg brugt et multimeter.

VANDTEMP 80 GRADER: 0,89V målt (DATA: 0,5-0,9)
LMM - TOMGANG : 0,33V målt (DATA: 0,5-0,6)
LMM - 2000 Rpm : 0,6V målt (DATA: 0,75-1V)
LMM - 3000 Rpm : 1,1V målt (DATA: 1,2-2,5V)
LMM - (standset) : 0,14V målt (DATA: 0,2-0,6V)
Spænding til LMM: 10,5V ved startet motor (DATA 5V????) Går ud fra LMM'en skal have systemspænding, altså de ca. 14V?

Målingerne er foretaget i stikket på motronic boksen.

(Jeg kunne få den ned i CO ved at stramme fjederen op (2 hak) på den gamle LMM..)

Og så virker det som om at spændingen fra LMM'en generelt er for lav.

Siger dette jer noget?

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2007, 00:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Volvo-Dennis skrev:
Og så virker det som om at spændingen fra LMM'en generelt er for lav.

Siger dette jer noget?

Ja over højre skulder med din LMM og din gamle rytmeboks og smid en MAP sensor og en MS (eller et andet alternativ) på i stedet. :lol:

Med de to Svenskere her fra forummet der begge køre med MS er du med garenti hjulpet et godt stykke af vejen ...

Du må bare se at få brugt at par af juleferiedagene til at få :coffee: på MS.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 nov 2007, 06:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
De 5 volt lyder meget normalt som spænding til en føler.
Hvis du er i tvivl om data er korrekt, så slå en gammel bmw op med motronic.
Og se hvad den har af data på spændingsforsyningen til LMM.
De 10 volt lyder ikke riktigt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 45 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team