Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 mar 2025, 12:28

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
hov..fandt dem lige her..

http://www.nhrasportcompact.com/2007/rules/index.html

de er nok for hardcore til danske forhold pt., men vil sikkert kunne bruges som inspiration...

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Horsens
Ravnen skrev:

de er nok for hardcore til danske forhold pt., men vil sikkert kunne bruges som inspiration...

Er jeg blind - jeg kan ikke se at der skal være godkendte axler, kun kandanfangere!!??
Vi må nok ha fat i en voksen, der gider at læse det hele igennem....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ølholm
morten jønsson skrev:
Ravnen skrev:

Er jeg blind - jeg kan ikke se at der skal være godkendte axler, kun kandanfangere!!??
Vi må nok ha fat i en voksen, der gider at læse det hele igennem....

Selom jeg endnu ikke er voksen, så vil jeg da gerne påtage mig opgaven.
Jeg vil lave en oversættelse, som så kan danne grundlag for dikutionen til det møde Morten inviterer til i den anden tråd.
Oversættelsen vil blive offentliggjort her på siden så snart den er færdig.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Damn - folket kom tilbage på banen og med seriøse input - tak for det og jeg mener det 100% seriøst.

Faktisk er det slet ikke så svært efter min opfattelse :P

Med et "simpelt" streetrace reglement som tager højde for de åbenlyse og generelle sikkerhedsproblemer som f.eks. brand, drivaksler, dæk, sæder, bur, seler, hjelm, officials, beredskab osv., suppleret med en skrap og kompetent teknisk kontrol på banerne så kan vi sagtens afvikle ned til f.eks. 7,5 sekund - eller hvor den nedre grænse nu skal være.

De tekniske kontrollanter jeg henviser til her, kan med stor fordel deles og betales af en fælles hovedorganisation. Hermed tilsikres en faglig kompetent teknisk kontrol som er ensartet fra løb til løb.

På denne facon lader vi os ikke drive rundt i manegen af et streetrace uegnet reglement (som f.eks. DASU's reglement 8 m.fl.), men lader i stedet høj teknisk kompetence afgøre om en bil er egnet til deltagelse eller ej.

Husk samtidig, at hvis vi fortsætter med det grundlæggende princip om kun at tillade lovligt indregistrerede biler som deltagere i streetrace arrangementer, så er ihvertfald ansvaret klart placeret hos den enkelte deltager - vi skal så som arrangørere tilsikre at der ikke flyver hjul og motorer rundt blandt tilskuerene og officials :wink:

Og lad os så for guds skyld undgå en religiøs diskussion om amerikaner vs. japanere - please :!:

Faktisk har jeg lånt ideen fra Historisk Motor Sport hvor jeg har fungeret som official i ca. 10 år. Her havde vi nogle biler fra 1920'erne, som reelt ikke burde befinde sig på en racerbane under nogen omstændigheder. Disse biler som efter en meget grundig teknisk kontrol af både køretøjet og førerens personlige sikkerhedsudrustning, får faktisk lov til at deltage i banerace helt legalt (og totalt uansvarligt efter min mening).

Sammenlignet med størstedelen af de biler vi ser til streetrace, vil jeg påstå at vi er meget bedre stillet, end mange af de biler klubrace og klubrally biler, som DASU med et "reglement" i hånden lader race rundt hver weekend.

Bemærk venligst den udbredte brug af "f.eks." hvilket skyldes at hverken jeg eller andre enkeltpersoner skal bestemme reglerne, dette kan kun ske i samarbejde mellem alle de involverede parter.

/Hartvig

Titel:
Moderator

morten jønsson skrev:
[Jeg kan godt se problemet - men hvad gør de i andre lande? Det kan sku da ikke passe at Danmark er det eneste land der har hurtige eurobiler. Denne debat har garanteret også været i andre lande - hvad gør de dér?

Eksempel:
De kører 296km/t over stregen i en såkaldt indregistreret gadebil, vinder klassen, og udtaler derefter i fuld offentlighed i skrevne medier at bilen jo reelt aldrigt har haft nummerpladerne og de reelt er lånt fra en ven.

Det gør de i "andre lande". Lad os nu se om de får lov at køre 350km/t over stregen næste år i "andre lande", i disse såkaldte lovligt indregistrerede gadebiler.

Vi skal sgu ikke spejle os i hvad de andre gør. (medmindre vi konstant vil være bagud!!) :damn:

Hverken amerikanerne eller svenskerne er intelligente nok til at vi partout SKAL kopiere dem. Desuden finder jeg det ret problematisk at der sværges til fine reglementer der alligevel dispenseres fra, ikke i detaljer, men generelt som en helhed! Tving mig ikke til at finde eksempler.

Inspiration er ok, men copy + paste = second best = First looser.

Indtil videre er der ikke rigtigt nogen der har villet røre ved den kartoffel det hele drejer sig om: Hvad er streetrace, og hvad er dragrace. Der har nu været indtil flere tråde om dette emne på PF. For første gang er der nu andre end BlackRace der aktivt deltager i dialogen, omend essensen ikke er kommet meget længere end 10.sek tråden.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
morten jønsson skrev:
[Jeg kan godt se problemet - men hvad gør de i andre lande? Det kan sku da ikke passe at Danmark er det eneste land der har hurtige eurobiler. Denne debat har garanteret også været i andre lande - hvad gør de dér?

Eksempel:
De kører 296km/t over stregen i en såkaldt indregistreret gadebil, vinder klassen, og udtaler derefter i fuld offentlighed i skrevne medier at bilen jo reelt aldrigt har haft nummerpladerne og de reelt er lånt fra en ven.

Det gør de i "andre lande". Lad os nu se om de får lov at køre 350km/t over stregen næste år i "andre lande", i disse såkaldte lovligt indregistrerede gadebiler.

Vi skal sgu ikke spejle os i hvad de andre gør. (medmindre vi konstant vil være bagud!!) :damn:

Hverken amerikanerne eller svenskerne er intelligente nok til at vi partout SKAL kopiere dem. Desuden finder jeg det ret problematisk at der sværges til fine reglementer der alligevel dispenseres fra, ikke i detaljer, men generelt som en helhed! Tving mig ikke til at finde eksempler.

Inspiration er ok, men copy + paste = second best = First looser.

Indtil videre er der ikke rigtigt nogen der har villet røre ved den kartoffel det hele drejer sig om: Hvad er streetrace, og hvad er dragrace. Der har nu været indtil flere tråde om dette emne på PF. For første gang er der nu andre end BlackRace der aktivt deltager i dialogen, omend essensen ikke er kommet meget længere end 10.sek tråden.

Hallo - jeg mener jo selvfølgelig: hvad de gør på banerne - og ikke hvad Cristel Racing gør til Stockholm open.......
At der findes illegal racing i Sverige betyder vel ikke, at der ikke findes legalt????

Titel:
Moderator

morten jønsson skrev:
[Hallo - jeg mener jo selvfølgelig: hvad de gør på banerne - og ikke hvad Cristel Racing gør til Stockholm open.......
At der findes illegal racing i Sverige betyder vel ikke, at der ikke findes legalt????

Vi snakker ikke om Stockholm Open, men om Feks Bilsports arrangement på Mantorp. Det foregives at være legalt, ihvertfald mere end Stockholm Open, hvis man da ellers kunne gradbøje (il)legalt.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Henrik

Vælg nu at deltage konstruktivt og imødekommende, jeg fornemmer at vi nærmer os en positiv holdning til ihvertfald at føre en saglig og relevant diskussion til alles bedste :wink:

Når det er sagt, så er jeg som jeg skriver i indlægget ovenover meget enig i din konklussion, lovligt streetrace under danske forhold skal defineres, og derefter skal der udarbejdes et fælles banereglement, som vi alle kan enes om fordi det netop er skrevet specifikt til vilkårne og muligheder for dansk streetrace :idea:

/Hartvig

Senest rettet af Hartvig 25 nov 2007, 22:09, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Henrik, vi talte om at fremskaffe de oplysninger, du var igang med at lave et "spørgeskema" eller noget, hvad blev det til?...

Billede

Titel:
Medlem

HenrikGM skrev:
morten jønsson skrev:
[Hallo - jeg mener jo selvfølgelig: hvad de gør på banerne - og ikke hvad Cristel Racing gør til Stockholm open.......

Vi snakker ikke om Stockholm Open, men om Feks Bilsports arrangement på Mantorp. Det foregives at være legalt, ihvertfald mere end Stockholm Open, hvis man da ellers kunne gradbøje (il)legalt.

Godt så - men der må stadig væk være steder der køres lovligt.
Men det jeg frygter er at Felthaus får oversat reglerne fra NHRA Sport Compact - men ingen gider at følge dem. (feks styrtbøjle i ved 11,49) Hvad gør vi så?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 318 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time