Havneren skrev:
Ravnen skrev:
Havner, nu gider jeg ikke at komme for meget ind på hvorfor jeg mener at det med kina stumper ikke sker, den diskusion har vi allerede haft (det bare er ris til egen røv senere, at støtte salget af kina stumper), jeg syntes det er lidt sørgeligt at se at folk går så meget mere op i sparepengehobbyen end bilhobbyen (måske dette forum skulle skifte navn til Scrapheap Challenge), det kan godt være at du syntes at dem der køber det "dyre" tøj er nogle fjolser, men jeg syntes at dem der køber en kopi af det dyre tøj er mere til grin når de tror, at nu er de selv med på moden, et af problemerne i jeres tilfælde er at der, efter min viden, ikke findes selvstændige mærker inden for kina turboer, de er alle kopier, det kan godt være at i tror at i er med på moden og det skal i have lov til, men jeg vil altid syntes at i er mere til grin, sådan er jeg bare...
Lige så vel at, det for mig, er negativt at man springer over hvor gærdet er lavest med sine tekniske løsninger, så mener jeg også det gør sig gældende med valget af stumper...
Næææ... Jeg gider egentligt heller kaste mig ud i den store diskusion. Det kilder mig bare en anelse på maven når folk sviner Kina turboer til velvidende at de selv kender til flere der kører med dem med stor susses.
På INGEN måde fjolser! Jeg kan også godt forstå, hvorfor folk køber et B&O fjernsyn frem for et Samsung. Men et Samsung dækker nu fint mit behov og prisforskellen gør bare at jeg ikke ville købe et nyt B&O frem for f.eks. et Samsung.
Jeg kan godt huske dit argument for hvorfor man ikke skal købe Kina (Du mener man finansielt bør støtte dem der udvikler produkterne). Det er nok et valg man kan tage - Jeg tillader mig dog at benytte mig af den fri konkurence der nu engang er. Bliver der udviklet noget konkret tages der patent på det - Der er lovgivning på området.
Kopi - Hvis det virkeligt VAR kopier mener jeg de efter dansk lovgivning havde været ulovlige at indføre i DK. Er det i virkeligheden ikke kun flanger der er lavet efter samme mål - Altså for at gøre produktet mere universialt.
Det svare lidt til at købe en Walker udstødning til din bil frem for en original. Den passer på, ligner lidt og gør arbejdet, men koster kun halvdelen.
Støtter du også f.eks. Ford ved KUN at købe originale dele? Det er jo dem der har udviklet dem... Personligt kender jeg ingen, der KUN køber originale dele, hvis de kan finde det uoriginalt.
Faktisk, så køber jeg kun Ford dele, og det er fordi "kopierene" er for dårlige, men skal vi ikke lige remse det hele op igen, bare for sjov.
Der er ulovlige kopistumper.
Disse koster div. firmaer kolosale summer i tabt fortjenste, og er på ingen måde accepteret.
Eksempler kunne være vellignende stumper, der kan forveksles med originalen men overhovedet ikke holder kvaliteten, piratkopier m.v.
Det er primært kina der tjener på dette, kina som om få år løber den vestlige verden over ende, hvis du syntes dette er i orden så skal du bare købe disse stumper.
Der er "lovlige" kopistumper.
Disse kan også koste div. firmaer mange penge, men er, går jeg ud fra, devist accepteret (heri ligger de frie markeds kræfter)
Eksempler kunne være kopier af stumper hvor patentet er udløbet, eller originalstumperene er udgået m.v.
Her er det mere broget hvilket land og hvem der tjener på dette, i kinas tilfælde er det formegentlig til dels de samme som også laver de ulovlige kopier.
Her kan nok ingen sige sig fra at have købt disse stumper, jeg vil sige det er næsten umuligt, man har dog stadig valget om man vil "støtte" kina i dets "erobring" af hele verden, jeg vil ikke ihvertfald, men kan og vil ikke forhindre andre i at gøre det, kun prøve at forklare hvad der foregår.
Og så er der originalstumperene.
De behøver ikke at være det men er som regelt de dyreste at erhverve, men er så også af den bedste kvalitet, grunden til at de er de dyreste er at de også skal betale for deres egen udvikling samt at de mennesker der lever i den vestlige verden kan få en hæderlig løn for det arbejde de udfører i forbindelse med produktionen af disse stumper (hvor dette foregår)
Det er her jeg primært foretrækker at købe, gør det mig til et fjols? eller er jeg med til at sikre at det kan betale sig for firmaerne at opfinde og udvikle nye stumper..
Du/I får mig aldrig til at erkende at kopistumper på nogen måde er bedre end original stumper, og du/i er velkommene til at prøve at bevise at jeg har uret, det ville simpelthen ikke kunne svare sig for en "kopi" fabrikant at gøre det, og i stikker jer selv blår i øjnene hvis i tror på det.
EEN gang til for prins knud - XS power er IKKE bedre end Garrett..
Og jo, jeg har heller ikke lyst at betale fuld pris på en vare (hvem vil det), men det har ikke en skid med at gøre at man er dobbeltmoralsk men mere at man altid ville kunne forhandle sig til en bedre pris.
Et eksempel kunne være Sanistål med deres skridpriser hvor man, hvis man ikke får 75% på varen er til grin for sine penge, men her er det altså Sanistål der er "skurken", det er dog nemt at undgå dette, enten ved forhandling eller så ved at støtte dem der kan levere den samme vare billigere (det frie marked).