Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 20:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 16:55 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
ae86 skrev:
Zorak skrev:
Rover, MG og nok et par stykker mere.. Det ene mærke mere specielt end det andet... Sjældent en fornøjelse da...

Det er da netop en del af fornøjelsen at de er lidt anderledens

Ellers kan man jo nøjes med en R..syg Ford

Amerikas svar på en Hyndai eller Kia..
Kan transportere dig fra A til B og nogen gange tilbage igen.

Kedelig og Intetsigende design, Forkæmper for oldgammel Teknologi..
Den dag Ford endelig drejer nøglen om er også den dag den sidste stødstangsmotor produceres og samtidigt den dag hvor man må ud og se sig om efter et alternativ til støbejerns-bådsankeret.. den eneste fornuftige måde at bruge en Ford V8'er på (hvis vi lige glemmer Ford/Yamaha SHO V8'eren et øjeblik)

Eneste positive punkt ved Ford er at nogle af modellerne faktisk køre meget godt og har en tillidsvækkende feedback fra undervogn og styrtøj (dette gælder bare ikke for de "amerikaniserede-ford-modeller" der køre som en sove-sofa i høj søgang, og hvor et hvert sving bliver en næsten uoverskuelig udfordring )

Og så kan man jo altid købe en Flot "Ford" med gode køreegenskaber så hedder den bare en Jaguar eller en Aston Martin (Shelby's kreationer kan også bruges) :wink:


Nu tænker jeg ikke så meget design men mere hvordan de er opbygget for en mekaniker.. Er selv i lære som mekaniker så det er det som betyder noget for mig.. Vi havde en MG v6 oppe på værkstedet(husker ikke modelnavnet), hvor at beholderen til koblingen sad oppe under rattet.. Ikke så fedt når man skal ligge og prøve at fylde den op.... Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....

Hilsen
Jesper Andersen

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 17:48 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Zorak skrev:
Nu tænker jeg ikke så meget design men mere hvordan de er opbygget for en mekaniker.. Er selv i lære som mekaniker så det er det som betyder noget for mig.. Vi havde en MG v6 oppe på værkstedet(husker ikke modelnavnet), hvor at beholderen til koblingen sad oppe under rattet.. Ikke så fedt når man skal ligge og prøve at fylde den op.... Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....

Hilsen
Jesper Andersen


Ja men så skal du da glæde dig til at du skal til at skifte tandrem på en KV6'er (Rover eller MG) der er nogen der har sovet i timen da de monterede den motor, de glemte lige at man også skulle kunne servicere den uden at pille motoren ud af bilen (hvilket man faktisk bliver nød til for at skifte tandrem)

Det er rigtigt at designet er ok, og jeg har selv den personlige overbevisning (til jeg er blevet modbevist) at en KV6'er kan komme til at blive en fed motor. I std. trim har man da taget livet godt og grundigt af den, men selve grund konstruktionen der minder om en (4cyl) Rover K motor fungere rigtigt godt i de små 1,6 og 1,8L 4 cyl K motore. og hvis man kan finde en knast (eller 4) til sådanne en KV6'er som samt får smidt en anden motorstyring på der giver den lidt at leve af, samt finder et svinghjul der ikke har svingningsdæmper i og ikke vejer et ton (sådanne som de tager snoninger skulle man tro de havde monteret et svinghjul fra en færge) er jeg sikker på man kunne få en lækker hurtigsnurrende motor med en fin ydelse

Rover's K-motor er faktisk den motor med den højeste litterydelse der er produceret nogensinde i en bil der er beregnet til at køre på gaden
(hvis man ser på litterydensen i forhold til vægten af motoren)
Den slår både Honda's S2000 motor (F20C - 240hk 4cyl 2L) og Ferrari 360 Modena's V8'er

Nu har den artikel jeg læste det i et par år på bagen i dag så det kan godt være at der er kommet en ny "konge", men husk selv om man tager turbomotore med i regnskabet (hvilket jeg ikke tror de var) så forsvinder en del af forspringet når vi tager motorens vægt med ind i regnskabet

For at finde en der kan slå Litterydelse/Kg-motor skal du nok ud og kikke efter en MC motor


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 17:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Citat:
Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....


Desværre er der ikke særligt mange der tænker mere i disse dage, folk gider ikke at tage deres arbejde alvorligt, jeg mener at hvis man ikke gider så må man jo finde noget andet at tage sig til, det kan ikke være rigtigt at andre mennesker skal lide pga. disse idioter, hvem har ikke prøvet at bruge en halv time på at forklare f.eks. en reservedelsmand i detaljer hvilken stump man skal bruge for så at konstatere 5min efter lukketid fredag, at idioten igen ikke har hørt efter, eller hvor mange har ikke selv prøvet eller kender nogle der har fået malet deres (kunde)bil i en forkert farve fordi den ene malerhjerne har givet den forkerte farvekode til en anden malerhjerne, hvorefter man skal høre at det da er en meget pæn farve, løbere og andre "smuttere" lader vi kunden om "at finde" efter devisen, går den så går den.
Man hører om disse historier alle steder fra, men ingen forholder sig til det, ingen kikker ned af sig selv, f.eks. om man selv kun tænker på at man får fri kl 1600 sharp, eller om der nok kommer nogle og rydder det værktøj op man lige har brugt til at skifte knokkelled med, det er fandenme sørgeligt at folk som voksne opfører sig som om de stadig er i pubertet...

Jeg skulle bare lige have det ud...

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Senest rettet af Ravnen 04 okt 2007, 18:24, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 18:18 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
ae86: hvad er litter effekten da på den rover motor du snakker om der ?

den mest pumpede motor jeg lige umidelbart kender til er en daihatsu charade 1,0 gtti 110hk på 3 cyl ! std! at de så kan blive endu hurtigere er så en anden ting ;)

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 18:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Ravnen skrev:
Desværre er der ikke særligt mange der tænker mere i disse dage, folk gider ikke at tage deres arbejde alvorligt, jeg mener at hvis man ikke gider så må man jo finde noget andet at tage sig til, det kan ikke være rigtigt at andre mennesker skal lide pga. disse idioter, hvem har ikke prøvet at bruge en halv time på at forklare f.eks. en reservedelsmand i detaljer hvilken stump man skal bruge for så at konstatere 5min efter lukketid fredag, at idioten igen ikke har hørt efter, eller hvor mange har ikke selv prøvet eller kender nogle der har fået malet deres (kunde)bil i en forkert farve fordi den ene malerhjerne har givet den forkerte farvekode til en anden malerhjerne, hvorefter man skal høre at det da er en meget pæn farve, løbere og andre "smuttere" lader vi kunden om "at finde" efter devisen, går den så går den.
Man hører om disse historier alle steder fra, men ingen forholder sig til det, ingen kikker ned af sig selv, f.eks. om man selv kun tænker på at man får fri kl 1600 sharp, eller om der nok kommer nogle og rydder det værktøj op man lige har brugt til at skifte knokkelled med, det er fandenme sørgeligt at folk som voksne opfører sig som om de stadig er i pubertet...

Jeg skulle bare lige have det ud...


HØRT HØRT...

I hvertifældet med den første del..

Den anden del med at komme ud af klappen til fyraften og så skynde sig at sjuske færdigt med sit arbejde for at nå det. Den prakticere jeg ikke selv, jeg vil kunne stå inden for det jeg har lavet 100% dermed ikke sagt at det er ufejlbarligt men det er nemmere at have god samvittighed og være påstålig når man ved at det ikke var en af de gange man havde klampet noget sammen.

Det er nok mest fordi det er ens "ære" eller rygte der er på spil, jeg har i hvertilfældet ingen respekt for folk der ikke gider gøre tingene rigtigt, og mange gange ender det bare med det dobbelte arbejde når de prøver at "hoppe over hvor gærdet er lavest"


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 18:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
ae86 skrev:
Zorak skrev:
Nu tænker jeg ikke så meget design men mere hvordan de er opbygget for en mekaniker.. Er selv i lære som mekaniker så det er det som betyder noget for mig.. Vi havde en MG v6 oppe på værkstedet(husker ikke modelnavnet), hvor at beholderen til koblingen sad oppe under rattet.. Ikke så fedt når man skal ligge og prøve at fylde den op.... Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....

Hilsen
Jesper Andersen


Ja men så skal du da glæde dig til at du skal til at skifte tandrem på en KV6'er (Rover eller MG) der er nogen der har sovet i timen da de monterede den motor, de glemte lige at man også skulle kunne servicere den uden at pille motoren ud af bilen (hvilket man faktisk bliver nød til for at skifte tandrem)

Det er rigtigt at designet er ok, og jeg har selv den personlige overbevisning (til jeg er blevet modbevist) at en KV6'er kan komme til at blive en fed motor. I std. trim har man da taget livet godt og grundigt af den, men selve grund konstruktionen der minder om en (4cyl) Rover K motor fungere rigtigt godt i de små 1,6 og 1,8L 4 cyl K motore. og hvis man kan finde en knast (eller 4) til sådanne en KV6'er som samt får smidt en anden motorstyring på der giver den lidt at leve af, samt finder et svinghjul der ikke har svingningsdæmper i og ikke vejer et ton (sådanne som de tager snoninger skulle man tro de havde monteret et svinghjul fra en færge) er jeg sikker på man kunne få en lækker hurtigsnurrende motor med en fin ydelse

Rover's K-motor er faktisk den motor med den højeste litterydelse der er produceret nogensinde i en bil der er beregnet til at køre på gaden
(hvis man ser på litterydensen i forhold til vægten af motoren)
Den slår både Honda's S2000 motor (F20C - 240hk 4cyl 2L) og Ferrari 360 Modena's V8'er

Nu har den artikel jeg læste det i et par år på bagen i dag så det kan godt være at der er kommet en ny "konge", men husk selv om man tager turbomotore med i regnskabet (hvilket jeg ikke tror de var) så forsvinder en del af forspringet når vi tager motorens vægt med ind i regnskabet

For at finde en der kan slå Litterydelse/Kg-motor skal du nok ud og kikke efter en MC motor

Det er stærkt overdrevet at motor skal ud på en 75 er med en kv6 motor.
Det har jeg aldrig gjort eller set.
Ja der skal fjernes en masse ting, og selve operationen tager en 4-6 timer alt efter hvor øvet man er.
Der er faktisk riktig god plads når man har fået fjernet konsollet til motor ophænget der sidder på motoren.
K motoren er et meget populært tunings objekt i england.
da det er en meget let motor, og relativ nem at få effekt ud af.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 18:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
grydesvamp skrev:
ae86: hvad er litter effekten da på den rover motor du snakker om der ?

den mest pumpede motor jeg lige umidelbart kender til er en daihatsu charade 1,0 gtti 110hk på 3 cyl ! std! at de så kan blive endu hurtigere er så en anden ting ;)


En 1.8L K16 motor (en K motor med 16 Ventilet topstykke)
Yder ca 120HK uden VVC og en 140 HK med VVC
men så fås den med en VHPD top (uden adv. ventilstyring) hvor den yder en 190HK

Det lyder ikke af meget med en 105,5 Hk/L men når motor inklusiv transmission vejer ca. 130Kg så er der ikke mange der følger med
(Gearkassen vejer omkring 37Kg i tør vægt)

Det giver Lidt over 0,8 (HK/L) pr Kg motor..
Eller bare som "Vægt"-Effekt hvor motorens vægt og effekt tages med uden at kikke på dets litterydelse så er der 1,46 Hk til at Flytte 1kg motor og transmission (det bliver desværre lidt kedligere når man skal til at have en kaross og hjul og sæde e.t.c. med)

Men hvad Vejer Din Charade Motor og Gearkasse ??
Du skal også huske at din turbo vel vejer en 4-6 kg

Din gearkasse vejer nok omtrent det samme ~37kg + lidt vædske ~1,5kg
hvis vi tager udgangspunkt i K-motoren -> 130kg - (4kg+37kg+1,5kg) ~ca 88kg er det tilbage som er motor med manifolder generator og vædsker


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 19:11 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Fandt Lige en Liste
(Det er ikke Den artikel jeg tænkte på da jeg skrev det ovenfor, men kan godt huske den nu jeg genfandt den)
Her er Linket ->
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/kingk.html
http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/rover.html

_____________________________________

    Engine Weight Comparisons
    All of this tends towards an engine that weighs in, as standard, fully dressed at 96.5 kg. Compare this to the Honda S2000 engine similarly equipped with standard manifold clutch and fluids at 158 kg and the Toyota 1.9 VVTi engine at 137 kg. The Rover engine"s compact size and weight are a significant advantage in a lightweight race/sports car of the Lotus 7 type or the Elise. Note, a full race K Series weighs 78 kg including 7 kg of fluids. Compare these figures for output in terms of power to engine weight. See Table 1.

    Engine_____________Power Output______Power / Engine Weight
    Ford Duratec 2.0L..........140 bhp @ 6000 rpm...........1.16 bhp/kg
    Honda S2000 2.0L.........237 bhp @ 8300 rpm...........1.5 bhp/kg
    Toyota 1.9 VVTi.............189 bhp @ 7800 rpm............1.3 bhp/kg

    Standard K 1.8L............120 bhp @ 5500 rpm...........1.25 bhp/kg
    K VHPD.........................184 bhp @ 7000 rpm............1.91 bhp/kg
    K R 500.........................235 bhp @ 8500 rpm...........2.6 bhp/kg
    K K2000 2.0L................293 bhp @ 8500 rpm...........3.9 bhp/kg


    However, this tells only part of the story because most of the Japanese engines like the old 1.8 VTEC and the new I VTEC engines are all short stroke, big bore engines, all of which have a relatively narrow power band. The K with its 89.3 mm stroke produces a lot more torque and spread over a wider engine speed range. This makes the K"s power to weight ratio all the more remarkable in the context of lightweight sports/race cars, and given its more advanced construction than all but 2 or 3 of its most recent competitors, it is clear that the K has a very strong claim to be the best 4 cylinder engine around. In fact, given the huge weight penalties of the Japanese engines and the backward design of the new 2.0L Ford " indeed most of the engines around at the moment, the only clear competitors to the K"s crown are the motorcycle derived engines.

    The limitation of any normally aspirated engine, that is an engine that is using engine speed to pull the fuel mix into the cylinders and hence produce power, is piston speed. Piston speed is a function of both engine speed and stroke. To put the K"s ability into perspective the Honda S2000"s 2.0 litre engine the one that the Lotus people on the one make series aspired to, revs to 9000 rpm as a production engine. With an 84 mm stroke this achieves a piston speed of 4960ft/min, with its longer stroke the K achieves this at 8460 rpm, something the standard K bottom end is perfectly capable of, with the sole modification of forged pistons. The R500 engine achieves a piston speed of 5390 ft/min at 9200 rpm [ the R500"s rev limit has of late been cut to 8500rpm, in an attempt to stem the failures of this engine], a figure that the Honda engine would only match were it to be revved to 9,800 rpm. The point is that big bore short stroke engines are conceived to make high engine speeds possible, the penalty is poor torque, the Honda 2.0 litre S2000 producing just 151 lb/ft @ 7500 rpm, a figure easily eclipsed by the 1.8 litre K equipped with Piper"s 1227 cams which will give a very similar power output to the Honda engine. So, the Honda is not such a special engine. It does have a very strong and stiff block, being a copy of the K Series" design, but suffers from its enormous weight of 158 kg in standard form fully dressed (figures from the Vemac Car Co.) more than 60 kg heavier than the standard K. The only really attractive part of the Honda"s design are the roller cams which do reduce friction in the valve train but in every other respect the K is a more efficient and effective design than the Honda.

    All this of course is on the assumption that the K can do this reliably, and the truth is that not only is there a perception of a fragile engine but there have been an enormous number of problems, from gasket and liner failure to complete catastrophe with the bottom end and on everything from the numerous privately modified engines, to the flagship models of commercial sports car manufacturers.

    So what is going on here? Well, there are myriad of hysterical myths and oldwives tales told about the K, but there is also some kitchen sink engineering being done by the tuning companies. The only way to put this straight is to look at the engine, element by element.


__________________

@ morten
MortenVJ skrev:
Det er stærkt overdrevet at motor skal ud på en 75 er med en kv6 motor.
Overdrivelse fremmer forståelsen :wink:
Der er motore hvor det er noget nemmere at komme til at skifte tandrem på


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 19:31 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Ravnen skrev:
Citat:
Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....


Desværre er der ikke særligt mange der tænker mere i disse dage, folk gider ikke at tage deres arbejde alvorligt, jeg mener at hvis man ikke gider så må man jo finde noget andet at tage sig til, det kan ikke være rigtigt at andre mennesker skal lide pga. disse idioter, hvem har ikke prøvet at bruge en halv time på at forklare f.eks. en reservedelsmand i detaljer hvilken stump man skal bruge for så at konstatere 5min efter lukketid fredag, at idioten igen ikke har hørt efter, eller hvor mange har ikke selv prøvet eller kender nogle der har fået malet deres (kunde)bil i en forkert farve fordi den ene malerhjerne har givet den forkerte farvekode til en anden malerhjerne, hvorefter man skal høre at det da er en meget pæn farve, løbere og andre "smuttere" lader vi kunden om "at finde" efter devisen, går den så går den.
Man hører om disse historier alle steder fra, men ingen forholder sig til det, ingen kikker ned af sig selv, f.eks. om man selv kun tænker på at man får fri kl 1600 sharp, eller om der nok kommer nogle og rydder det værktøj op man lige har brugt til at skifte knokkelled med, det er fandenme sørgeligt at folk som voksne opfører sig som om de stadig er i pubertet...

Jeg skulle bare lige have det ud...


Øhh, hvad havde det med mig at gøre siden at jeg skulle quotes?

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 okt 2007, 19:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Zorak skrev:

Nu tænker jeg ikke så meget design men mere hvordan de er opbygget for en mekaniker.. Er selv i lære som mekaniker så det er det som betyder noget for mig.. Vi havde en MG v6 oppe på værkstedet(husker ikke modelnavnet), hvor at beholderen til koblingen sad oppe under rattet.. Ikke så fedt når man skal ligge og prøve at fylde den op.... Den havde designet men resten var bare så typisk engelsk (ikke særlig gennemtænkt)....

Hilsen
Jesper Andersen


Bare rolig den kommer igen med en utæt koblings slavecylinder.
Og så skal gearkassen ned, og så kan du begynde at bande over at bilen er samlet som store samlede enheder, således at robotter kan samle en bil. uden tanke for hvordan den er at reparere senere.
Det hedder udvikling :ha:

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 35 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 64 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team