grydesvamp skrev:
ae86: hvad er litter effekten da på den rover motor du snakker om der ?
den mest pumpede motor jeg lige umidelbart kender til er en daihatsu charade 1,0 gtti 110hk på 3 cyl ! std! at de så kan blive endu hurtigere er så en anden ting
En 1.8L K16 motor (en K motor med 16 Ventilet topstykke)
Yder ca 120HK uden VVC og en 140 HK med VVC
men så fås den med en VHPD top (uden adv. ventilstyring) hvor den yder en 190HK
Det lyder ikke af meget med en 105,5 Hk/L men når motor inklusiv transmission vejer ca. 130Kg så er der ikke mange der følger med
(Gearkassen vejer omkring 37Kg i tør vægt)
Det giver Lidt over 0,8 (HK/L) pr Kg motor..
Eller bare som "Vægt"-Effekt hvor motorens vægt og effekt tages med uden at kikke på dets litterydelse så er der 1,46 Hk til at Flytte 1kg motor og transmission (det bliver desværre lidt kedligere når man skal til at have en kaross og hjul og sæde e.t.c. med)
Men hvad Vejer Din Charade Motor og Gearkasse ??
Du skal også huske at din turbo vel vejer en 4-6 kg
Din gearkasse vejer nok omtrent det samme ~37kg + lidt vædske ~1,5kg
hvis vi tager udgangspunkt i K-motoren -> 130kg - (4kg+37kg+1,5kg) ~ca 88kg er det tilbage som er motor med manifolder generator og vædsker