Spændende debat - trods åbenlys mangel på evnen til at håndtere kritik på en saglig facon... Men - lad nu det være det... Det har der vist været kørt så rigeligt i...
Personligt har jeg altid ment, at hvis man som Streetrace-arrangør har fremsat krav om hjelm, så ville mange af de potentielle "Brian'er og Johhny'er" blive væk. Og da det primært er dem som vi så hjertens gerne vil ha' væk fra de små, skumle gader og stræder, er det jo lidt at skyde sig selv i foden, at fremsætte krav om udstyr som besværliggør deres deltagelse...
Jeg har så i dag en lidt anden holdning - også fordi jeg selv er begyndt at køre med hjelm. Først og fremmest fordi det blev et krav til trackday, hvor risikoen for skader/afkørsler/sammenstød ovenikøbet er markant større end til et streetracearrangement. En hjelm (ikke fullface) har jeg intet problem med at køre med - og dem der mener det, er ikke koncentreret nok om kørslen...
Løsningen er jo faktisk ganske enkel og nem - og en investering... Hvis kørerne ikke vil køre med hjelm fordi at frisuren bliver ødelagt - ja, så har man tabt på forhånd. Men ellers er det vel ikke værre end at man fra arrangørens side skaffer 10-20 billige hjelme - og en stak hjelmhuer som så kan lejes for et beskedent beløb hver gang... Det gør det billigt - og nemt for "førstegangskørerer" at få smag for sporten...
Men - der må så omvendt også være uhyggeligt mange, der har en gammel scooterhjelm liggende...
En hjelm kan fåes for ca. 400 kr. - en hjemhue koster vel en 30-50 kr... Det KAN være mange penge for en 18-årig Brian (Undskyld hr. Klausen) som smider 20K om året i forsikring for sin 60 hestes Corsa 1,4 "Sport"... Godt nok er en 400-kroners hjelm ikke FIA-godkendt, men den er ihvertfald en markant forbedring, i forhold til lidt strithår og voks...
Jeg kan se det fra begge sider - men mener helt bestemt også at hjelm skal være et krav i sådanne arrangementer... På den ene eller anden måde...
Derudover er jeg bestemt positivt indstillet for Streetrace... Det er bare ikke så sjovt som en trackday... Men - der skal jo være noget for enhver smag...