Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 dec 2024, 20:52

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter besked
 Titel:

Spændende debat - trods åbenlys mangel på evnen til at håndtere kritik på en saglig facon... Men - lad nu det være det... Det har der vist været kørt så rigeligt i...

Personligt har jeg altid ment, at hvis man som Streetrace-arrangør har fremsat krav om hjelm, så ville mange af de potentielle "Brian'er og Johhny'er" blive væk. Og da det primært er dem som vi så hjertens gerne vil ha' væk fra de små, skumle gader og stræder, er det jo lidt at skyde sig selv i foden, at fremsætte krav om udstyr som besværliggør deres deltagelse...

Jeg har så i dag en lidt anden holdning - også fordi jeg selv er begyndt at køre med hjelm. Først og fremmest fordi det blev et krav til trackday, hvor risikoen for skader/afkørsler/sammenstød ovenikøbet er markant større end til et streetracearrangement. En hjelm (ikke fullface) har jeg intet problem med at køre med - og dem der mener det, er ikke koncentreret nok om kørslen...

Løsningen er jo faktisk ganske enkel og nem - og en investering... Hvis kørerne ikke vil køre med hjelm fordi at frisuren bliver ødelagt - ja, så har man tabt på forhånd. Men ellers er det vel ikke værre end at man fra arrangørens side skaffer 10-20 billige hjelme - og en stak hjelmhuer som så kan lejes for et beskedent beløb hver gang... Det gør det billigt - og nemt for "førstegangskørerer" at få smag for sporten...

Men - der må så omvendt også være uhyggeligt mange, der har en gammel scooterhjelm liggende... ;-)

En hjelm kan fåes for ca. 400 kr. - en hjemhue koster vel en 30-50 kr... Det KAN være mange penge for en 18-årig Brian (Undskyld hr. Klausen) som smider 20K om året i forsikring for sin 60 hestes Corsa 1,4 "Sport"... Godt nok er en 400-kroners hjelm ikke FIA-godkendt, men den er ihvertfald en markant forbedring, i forhold til lidt strithår og voks... ;-)

Jeg kan se det fra begge sider - men mener helt bestemt også at hjelm skal være et krav i sådanne arrangementer... På den ene eller anden måde...

Derudover er jeg bestemt positivt indstillet for Streetrace... Det er bare ikke så sjovt som en trackday... Men - der skal jo være noget for enhver smag... :-)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
angående hjelm snakken: jeg kommer en del i det "forbudte" miljø, og helt ærligt: dem der ikke kommer pga hjelmpåbud ville ha mange mange andre undskyldninger hvis de ikke lige kunne bruge den... som en hvis lokal lys bmw der bare er satans hurtigt og kan køre fra alt andet, men sjovt nok aldrig er ude og køre...

:damn:

at aælt udstyr skal opfylde fia-krav: come on, så er vi da liige ude og vende ekstremerne er vi ikke?

www.slavteren.tk

Titel:

Slavteren skrev:
at aælt udstyr skal opfylde fia-krav: come on, så er vi da liige ude og vende ekstremerne er vi ikke?

Måske... Men det er en Fiat Panda der kører 11-sekunders tider sq også... ;-)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maribo
hvis det er min panda du hetyder til er der intet unormalt i at en panda er 11sek om at nu 50 :( det jeg mener ar at f.eks udløbet fia materiale må kunne bruges i de hurtige biler hvor den skillelinie så end skal ligge.. det blir jo ikke pludseligt farligt forde det er 2år og 1 måned gammelt vel? måske krav om en 2kg's fastspændt slukker var mere på sit rette?

www.slavteren.tk

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
Lyder fornuftigt -
FIA materiale forældes typisk 5 år efter produktionsdato - men hvordan har det været opbevaret og brugt.
En styrthjelm - glasfiber - bliver porøs/skør af sollys og varme gennem årene; men er den kun brugt inde til bil (og ikke i Marokko el. lignende varme steder) og uden slag fejler den formentlig ikke noget.
De 10 street race arrangementer, man højst kan nå på et år, er ikke en
belastning for seler og sæder.
Bilens originale sele tillades jo brugt dagligt til rullemekanismen er gået fast.
En salgskanal for udfaset materiel kunne være seriøs nok :mrgreen:
Man skal se på alternativer (ingen brug) og på den aktuelle situation.
Materiellet er til for ens egen sikkerhed - ikke for nogle reglers :reading:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
@ Audimand

Tak for mange fine og relevante input.

Du befinder dig i "gråzonen" mellem streetracere og trailer deltagere som møder op med næsten dragracere, og som du måske kan læse mellem linjerne er det utroligt svært at gøre alle tilfredse :roll:

Streetracing.dk som var ansvarlig for selve løbsafviklingen på Sindal den 22/9 går nu i tænkeboks sammen med vores gode samarbejdspartnere i bestræbelserne på at finde en model som kan gøre flest mulige tilfredse.

Men vi prøver så vidt muligt at fastholde det oprindelige formål - nemlig at lave lovligt streetrace for Per og Poul under hyggelige og sociale forhold.

Det kan bl.a. betyde, at vi ikke vil være de første til at lave avanceret tidtagninger af 60FT og 300 FT tider mv. som er relevant for dragracing.

Vi vil derimod fortsætte arbejdet med at lave lovlig streetrace som publikums arrangementer med stande og udstillinger, som du oplevede det i Sindal.

Dette betyder ikke at du og vennerne med semi-dragracere ikke er velkomne i 2008 - tværtimod :D - det betyder bare at I kommer til at acceptere at vores løb og afviklingsformer primært vil være tilpasset lovligt streetrace.

Jeg håber at du har forståelse herfor og at NDCD og Dragracing.dk kan få held til at lave lidt flere dragracing arrangementer næste år.

/Hartvig

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alle tider er UTC + 1 time