Hartvig skrev:
Nu er du jo grundlæggende af den opfattelse at streetrace er en motorsport uden mål og indhold - som slet ikke kan sammenlignes med den meget avancerede og krævende klubrally sport - og fuld respekt for det (jeg ved at du kan tåle ironien)
Jeg kan tåle ironien ja - men det er nu også en grov overdrivelse.
Jeg har fuldt respekt for lige-ud-race - men det er bare ikke noget for mig. Der er for - relativt - lidt kompleksitet i selve køreoplevelsen, og meget fokus på bilens teknik. Det er ikke lige min kop te - og slet ikke lige noget for min pengepung
.
Så snart vejen svinger begynder man at kunne komme langt med bare at bruge hovedet - og det er gratis
.
Der er ved gud masser af køreteknik i lige-ud-race - men det er mere med fokus på timing som det næsten altafgørende i en hurtig bil. Timing er også vigtig i motorsport med snoede baner, men planlægning af kørslen osv. er mindst lige så vigtigt.
Citat:
Men at henvise til at vi streetracere skal underlægge os DASU regler og dermed er alle problemerne pist forsvundet er bare for naivt, og som alle andre bedrevidende kritikkere af streetrace sporten, kan jeg kun anbefale dig at komme ud til et af de streerace arrangementer der afvikles bl.a. på Holeby, Lindtorp og Sindal, så tror jeg du vil sige Wauv - det har de dælme styr på.
Well, jeg tror faktisk på at arrangørerne har rimeligt godt styr på deres arrangementer indenfor de reglementer de udstikker.
Men jeg tror fortsat ikke på at reglementerne dækker langt nok...
So far er vi heldige at der ikke er sket de helt store ulykker og ting hvor man kan henvise til at reglementet er for slattent - ergo ingen problemer...
Hvad jeg ville synes var enormt ærgeligt, var at vi pludseligt kom til at stå med en ulykke med en uheldig udgang (dødelig i værste fald) som kunne være undgået eller begrænset med strammere reglementer.
For du og jeg ved udmærket godt hvad Hr. og Fru Hakkebøf ude bag 32-tommeren vil synes om det - og så ved du udmærket også godt hvordan politikerne på Borgen og rundt omkring på rådhusene vil forholde sig til streetrace.
Det er IKKE godt for nogen...
Reglementerne som de er i dag forslår til at dække at 99% af de biler der deltager i dag, kan deltage forsvarligt.
Men jeg mener personligt at de resterende stadig - for alles skyld - bør være dækket af et reglement som gør det forsvarligt at køre i dem. Læg dertil at det kommer kun til at gå hurtigere - så hvis reglementerne står stille, så vil en større del af bilerne under de nuværende reglementer ikke kunne deltage på en - efter min mening - forsvarlig måde => større risiko.
Jeg er sådan set inderligt ligeglad med om der står DASU, FIA, USAD, DHB eller noget helt femte på forsiden af det reglement - de rent sikkerhedsmæssige krav der stilles til bilerne og dem der kører dem er IMO IKKE høje nok til at de hurtige biler kan køre forsvarligt på 402 meter. Læg dertil at banerne heller ikke nødvendigvis altid er det.
DASU har bare et fornuftigt bud på f.eks. ting som bur, tøj osv. som jeg mener bør tages seriøst for de hurtige biler. De er 100% bedre end de krav der stilles i dag til de hurtige biler - for der stilles ingen krav...
Citat:
Så kan vi jo samtidig mødes og se nogle billeder og film som jeg har taget til DASU arrangementer - bl.a. har jeg nogle "flotte" billeder med ung mor som går en tur med sin 3 årrig datter ude midt på banen til et klubrally arrangement.
Jamen jeg har da også oplevet at komme om et hjørne og se en mand i øjnene der stod midt på prøven - "liiiige på vej over".
Jeg kan da også historier af den slag sfra lige-ud-løb - men det er sådan set ikke pointen. Alt i alt mener jeg netop at officials gør et rimeligt fornuftigt stykke arbejde indenfor begge grene for at
holde orden på tilskuerne.
Men det hjælper altså ikke på deltagernes sikkerhed som sådan - og jeg mener ikke at den er nok i fokus....