Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 15 jul 2025, 15:43

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 29 aug 2007, 22:41 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
HSJ skrev:
Efterz: Det er fint med de regler, men i min police (Tryg) står der at de fraskriver sig alt ansvar/dækning ved væddeløb/kapkørsel side om side, motorsport m.m.!!!! Hvad hjælper det så for jer at der er nummerplader på??? Er det bare for at have jeres på det rene, er det selfølgelig også OK. Man burde bare kunne køre uden plader på lukket bane....


Det er en længere forklaring, men kort fortalt, så snakker du om din lovpligtige forsikring på din bil, som naturligvist ikke dækker(Færdselsloven er sadt aldeles ud af kraft på banen, og din forsikring dækker naturligvist ikke).
Arrangørerenes forsikring er en(2 faktisk) lovpligtig forsikring iht bek827, og din og vores forsikring har intet med hinanden at gøre.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 08:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Henrik hvor meget dyrere ville det være at have alle de biler der kører under 11 sek. IDAG med til et streetracing arrangement (på lukket bane), med de ekstra omkostninger det vil medføre? personligt vil jeg gerne betale for at kunne køre (som jeg også har skrevet før), hvis prisen er er inde for rimlighedens grænse og det ved jeg at der er flere af de hurtige biler der vil.
Mht. til dit spørgsmål om hvilke der er de hurtigste 10 biler, i denne forbindelse, så kig på hvilke biler der kørte de ti hurtigste tider til DHB 2007 så har du tilnærmelsesvist dit svar.

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 08:49 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Ravnen skrev:
Mht. til dit spørgsmål om hvilke der er de hurtigste 10 biler, i denne forbindelse, så kig på hvilke biler der kørte de ti hurtigste tider til DHB 2007 så har du tilnærmelsesvist dit svar.


Nu kan jeg være tæt på græsk katolsk om det her da streetracing ikke interesserer mig ret meget, men jeg synes nu altid det er spændende at følge med i projekterne osv., så jeg har da lidt en holdning.

Pointen er jo ikke hvilke 10 biler er hurtigst og så ikke andet - det er hvilke 10 er de hurtigste som den enkelte mener vil være rimelige at skulle lade deltage i streetracing og hvornår er bilerne dragracing-biler.

En anden måde at få gang i Henriks yderst relevante debat kunne måske være at folk kommer med bud på hvad der IKKE skal være tilladt i streetracing. Jeg har på fornemmeren at lidt af det der holder folk tilbage er udsigten til at skulle komme med et mere eller mindre fuldt reglement.
Men er der måske elementer som den ene eller den anden har tænkt "ej, det er sgu'tte i streetracing's ånd det der" - så kan man jo kaste det op her.

Personligt ville jeg mene at netop sådan noget som modificering af ophængspunkter til undervogn, og generel ændring af hjulgeometri er udenfor streetracing-tankegangen. Det er drag-teknik i mine øjne.

Jeg er klar over at der findes biler der kører hurtigere end den nuværende breakout tid på standard geometri, og at det naturligvis ikke er løsningen til at få tiderne (nok) op - men et eller andet sted mener jeg også at sikkerhedsdelen omkring hvad der skal til for at en bil må køre så og så hurtigt, er et helt andet element. Det kan, må, og skal ikke blandes ind i hvad der er dragrace og hvad der er streetrace - det er et sikkerhedsspørgsmål og intet andet. Det har kun med fart at gøre, og hvis man skal køre hurtigere end f.eks. 11 sekunder så kan det ikke være urimeligt at det foregår under betryggende vilkår - f.eks. ordentligt afspærret bane, ildslukker, bur, hjelm, brændhæmmende dragt, etc. etc.
Det er ikke mindre farligt at køre 10,5 med "streetraceteknik" (hvad det så end skal være) end med dragraceteknik - derfor kan jeg slet ikke se den sammenblanding af teknisk reglement og sikkerhedsreglement. Faktum er at bilerne kører hurtigere og hurtigere - sådan er det - så lav et generelt sikkerhedsreglement der stiller krav til bilernes udrustning sikkerhedsmæssigt jo hurtigere de kører.
Det tekniske reglement skal være restriktivt for at holde folk fra at gå fuldstændigt fra borde med udgifterne til gale ombygninger, og dermed sørge for at flere gider dyrke sporten fordi det ikke er totalt ruinerende at være bare lidt konkurrencedygtig. Men det skal også være et teknisk reglement som gør at publikum kan genkende bilerne bare en lille smule.

Personligt siger dragracing mig meget lidt - for hvad er pointen i en forklædt topfuel-dragster? Ja det er imponerende så hurtig den er, men der er meget lidt som jeg som hjemmefusker kan forholde mig til og overføre. Streetracing derimod er mere jordnært - en forfinet udgave af gadebiler - forfinet til at være hurtigst fra lyskrydset forstås :-).
Fjerner man sig fra meget fra hvad der er realistisk at køre i på gaden, så bliver fokus et andet, og så er man for tæt på dragrace efter min mening.

Det er jo netop derfor at standardvognsmesterskaber generelt er et hit...
Der er ikke viiildt meget tilfælles med 'deo'en ude i carporten, men det lugter stadig lidt af fisk, og privateers kan stadig være fornuftigt med.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 10:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
En "officiel" street legal grænse går vel ved en Bugatti med 1001+ Hk 10.2 sek/230km/time på 1/4 mile. Alt langtsommere er efterligninger mindst 24.000.000 kr billigere.
Jeg synes cadet_cups regelforslag er i den helt rigtige retning og Wilderts kommentarer også i min smag.
Der findes et forum for dragracing i DK og jeg vil tillade mig at fortælle lidt af udviklingen for at man kan forstå den situation vi er i nu:
Før 1999 var det kun US-biler i klubben. Udgangspunktet var ofte ældre biler fra 60-70'erne, der blev peppet op med monstermotorer og NOS mens turbo var et særsyn..
Motorer og chassier blev ofte indkøbt hver for sig for at blive samlet her.
På Hot-rod lignende basis blev undevogn og chassis svejst sammen - og det gør det stadig - for de biler, der vil under 10 sek - og forudsætningen for at de kunne køre, var vel preparerede baner, masser af rescue-teams og ambulancer, autoværn, tribuner - og kun 2 løb om året for nogle relativ få personer. Men udgangspunktet fra denne side var altså dragracing.
Så kom der europærer/japanerbiler i ringe antal samtidig med, at der dannes en under-afdeling "Street-Legal" der med NDCD som paraply arrangerede 5 stk 1/8 løb på 3 mindre baner nemlig en lille bane på Vandel, Lindtorp og Sindal flyvepladser.
Det fungerede godt med ca 45 deltagere over en sæson med et cupsystem, bracketracing så alle kunne være med - og de registrerede biler fra Amerikanerbil klubberne deltog med større eller slet ingen ændringer, og man fik så mange kørsler, man kunne nå.
De dage er der mange NDCD medlemmer, der ønsker sig tilbage til.
Prisen for deltagelse var også i den beskedne ende på ca 250 kr med en enkelt hjemmeværns ambulance stand-by.
Efter nogle år gik der desværre politik og retssager i det så foreningen blev opdelt i 2 aktører med "ret" til at arrangere "rigtig" dragracing uden at der af den grund var flere medlemmer til at betale. DASU cup blev også indført i stedet for Street-Legal med nye konstruktionsregler - men efterfølgende er det hele løbet ud i sandet med dårligt fungerende dyre tidtagningsanlæg, regnvejr og meget få kørsler og elendig økonomi.
Det jeg så vil sige med dette er, at arrangementerne omkring dragracing udover miljø krav, er dyre, administrativt tunge og for reelt ganske få teams; men dem der har de ambitioner har muligheden. Der er god plads i bestyrelsen ved NDCD til at gøre et stykke arbejde.
Det store antal garagefuskere, der selv laver deres motorer og biler for et beskedent budget har ikke så megen glæde af at deltage i de store arrangementer, for de får kun ganske få starter og skal måske betale 800 kr eller mere i startpenge. Belægningen på Lindtorp er heller ikke til dragracing. Ny asfalt og længere bremsevej ?
Det er baggrunden for, at jeg mener man skal holde sig inden for nogle beskedne rammer og holde sig fra egentlig dragracing arrangementer.
Claus

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 11:13 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Er det her ikke som et forsøg på at lave lovgivning for et land uden regering, politi og andet skrammel? Altså mere eller mindre meningsløst!

Belær mig venligst! Jeg må jo tage fejl da alle åbenbart ser noget jeg ikke gør :?: :?: :?:

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 11:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Havneren skrev:
Belær mig venligst! Jeg må jo tage fejl da alle åbenbart ser noget jeg ikke gør :?: :?: :?:


Næh du har fuldstændig ret - at der sidder to mennesker i et hjørne og drømmer et reglement op er inderligt ligegyldigt hvis der ikke er tilslutning.

På den anden side vil det være pænt svært at starte med at tromme folk sammen hvis de er modvillige for derefter at forsøge at få dem til at samarbejde.
Ofte er det mere effektivt at komme med et godt "produkt" og derefter samle folk om det - men det kræver at produktet er godt...

Det er lidt en hønen eller ægget-problematik om hvorvidt der kræves forsamlingen for at danne reglementet eller om reglementet er påkrævet for at danne forsamlingen om det.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 11:50 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Wildert skrev:
Næh du har fuldstændig ret - at der sidder to mennesker i et hjørne og drømmer et reglement op er inderligt ligegyldigt hvis der ikke er tilslutning.

På den anden side vil det være pænt svært at starte med at tromme folk sammen hvis de er modvillige for derefter at forsøge at få dem til at samarbejde.
Ofte er det mere effektivt at komme med et godt "produkt" og derefter samle folk om det - men det kræver at produktet er godt...

Det er lidt en hønen eller ægget-problematik om hvorvidt der kræves forsamlingen for at danne reglementet eller om reglementet er påkrævet for at danne forsamlingen om det.


Ja det er nemlig som jeg også har skrevet tidligere. Der er 2 måder at gribe det an på. Enten skal vi have råbt arrangørerne op og få dem til at gå med ind i det fra starten. Ellers skal vi lave et regelsæt som der er bred opbakning bag, og sørge for at få nogle arrangører med på idéen og så skal det jo "sælges" som værende det mest interessante reglement at køre under. Eller om ikke andet det mest retfærdige. Men ligegyldigt hvad så er vi nødt til at have et sted at gå hen enten inden eller efter vi har lavet et reglement, ellers bliver det jo netop sådan at der sidder 2 mennesker med et godt arrangement som de så selv kan vælge at overholde....

Derfor ville et godt bud være at få det lavet og derefter stablet en slags streetrace cup op måske? Det syntes jeg da personligt kunne være interessant. Men det kræver jo at man kan få nogle arrangører rundt omkring til at samarbejde med hinanden?

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 12:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jun 2007, 13:17
Indlæg: 2340
Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
Wildert skrev:
Havneren skrev:
Belær mig venligst! Jeg må jo tage fejl da alle åbenbart ser noget jeg ikke gør :?: :?: :?:


Næh du har fuldstændig ret - at der sidder to mennesker i et hjørne og drømmer et reglement op er inderligt ligegyldigt hvis der ikke er tilslutning.

På den anden side vil det være pænt svært at starte med at tromme folk sammen hvis de er modvillige for derefter at forsøge at få dem til at samarbejde.
Ofte er det mere effektivt at komme med et godt "produkt" og derefter samle folk om det - men det kræver at produktet er godt...

Det er lidt en hønen eller ægget-problematik om hvorvidt der kræves forsamlingen for at danne reglementet eller om reglementet er påkrævet for at danne forsamlingen om det.


Så gør os 10 sek. biler den tjeneste at hurtigst muligt finde ud af om vi er velkommne i jeres lille "selvretfærdige" forsamling, før vi spilder mere tid på at hjælpe med på en løsning.
Er vi alle inde? eller det kun dem der skruer på 9 skruer istedet for 10 skruer.. og når i nu er igang så kunne i jo stemme for en aldersgrænse, for det kunne jo være at dem der er ældre var blevet lidt for kloge til gennemsnittet med tiden, det duer heller ikke med folk der har råd til at købe en turbobil der er under 5 år gammel, for de har for mange penge og det går heller ikke, reglen er nemlig at ALLE der kører streetrace skal være på SU og ikke må ha en IQ på mere end 53.

Jeg ønsker jer held og lykke med jeres laveste fællesnævner "projekt".

Og Wildert - denne her var ikke til dig - den er til jer..

_________________
corvus terrae terror...


Billede


_______________________________________________________________________________
“the bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten”


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 12:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Ravnen skrev:
Og Wildert - denne her var ikke til dig - den er til jer..


Jeg kan ikke gennemskue hvem det er du mener der i denne tråd opfører sig om en der har en IQ på under 53.... :damn:

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 aug 2007, 14:23 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Ravn; konkret svar fra dig:

Er din bil, Michaels Escort, Tjuks bimmer, Adolfs supra, den 4hjulstrukne golf2, jonas´s Seat, Claus´s audi, alle at regne for streetracebiler?
(glem syn m.v.)

Hvis nej, hvilke er så IKKE?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 7 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team