Ravnen skrev:
Mht. til dit spørgsmål om hvilke der er de hurtigste 10 biler, i denne forbindelse, så kig på hvilke biler der kørte de ti hurtigste tider til DHB 2007 så har du tilnærmelsesvist dit svar.
Nu kan jeg være tæt på græsk katolsk om det her da streetracing ikke interesserer mig ret meget, men jeg synes nu altid det er spændende at følge med i projekterne osv., så jeg har da lidt en holdning.
Pointen er jo ikke hvilke 10 biler er hurtigst og så ikke andet - det er hvilke 10 er de hurtigste som den enkelte mener vil være rimelige at skulle lade deltage i
streetracing og hvornår er bilerne
dragracing-biler.
En anden måde at få gang i Henriks yderst relevante debat kunne måske være at folk kommer med bud på hvad der IKKE skal være tilladt i streetracing. Jeg har på fornemmeren at lidt af det der holder folk tilbage er udsigten til at skulle komme med et mere eller mindre fuldt reglement.
Men er der måske elementer som den ene eller den anden har tænkt "ej, det er sgu'tte i streetracing's ånd det der" - så kan man jo kaste det op her.
Personligt ville jeg mene at netop sådan noget som modificering af ophængspunkter til undervogn, og generel ændring af hjulgeometri er udenfor streetracing-tankegangen. Det er drag-teknik i mine øjne.
Jeg er klar over at der findes biler der kører hurtigere end den nuværende breakout tid på standard geometri, og at det naturligvis ikke er løsningen til at få tiderne (nok) op - men et eller andet sted mener jeg også at sikkerhedsdelen omkring hvad der skal til for at en bil må køre så og så hurtigt, er et helt andet element. Det kan, må, og skal ikke blandes ind i hvad der er dragrace og hvad der er streetrace - det er et sikkerhedsspørgsmål og intet andet. Det har kun med fart at gøre, og hvis man skal køre hurtigere end f.eks. 11 sekunder så kan det ikke være urimeligt at det foregår under betryggende vilkår - f.eks. ordentligt afspærret bane, ildslukker, bur, hjelm, brændhæmmende dragt, etc. etc.
Det er ikke mindre farligt at køre 10,5 med "streetraceteknik" (hvad det så end skal være) end med dragraceteknik - derfor kan jeg slet ikke se den sammenblanding af teknisk reglement og sikkerhedsreglement. Faktum er at bilerne kører hurtigere og hurtigere - sådan er det - så lav et generelt sikkerhedsreglement der stiller krav til bilernes udrustning sikkerhedsmæssigt jo hurtigere de kører.
Det tekniske reglement skal være restriktivt for at holde folk fra at gå fuldstændigt fra borde med udgifterne til gale ombygninger, og dermed sørge for at flere gider dyrke sporten fordi det ikke er totalt ruinerende at være bare lidt konkurrencedygtig. Men det skal også være et teknisk reglement som gør at publikum kan genkende bilerne bare en lille smule.
Personligt siger dragracing mig meget lidt - for hvad er pointen i en forklædt topfuel-dragster? Ja det er imponerende så hurtig den er, men der er meget lidt som jeg som hjemmefusker kan forholde mig til og overføre. Streetracing derimod er mere jordnært - en forfinet udgave af gadebiler - forfinet til at være hurtigst fra lyskrydset forstås

.
Fjerner man sig fra meget fra hvad der er realistisk at køre i på gaden, så bliver fokus et andet, og så er man for tæt på dragrace efter min mening.
Det er jo netop derfor at standardvognsmesterskaber generelt er et hit...
Der er ikke viiildt meget tilfælles med 'deo'en ude i carporten, men det lugter stadig lidt af fisk, og privateers kan stadig være fornuftigt med.