Meh Buddy Erik Byrgesen skrev:
Sænkning:
Alle er enige om at en sænket bil ser godt ud, men der er lige nogle ting der skal tages højde for:
Sænknings fjeder:
Sænk ikke mere end 40 mm med fjedre, hvis der sænkes over 40 mm SKAL støddæmperne afkortes ellers fratages så meget vandring i støddæmperen at det bliver farligt.
Køb komplette undervogne ved sænkning over 40 mm.
Køb altid progressive fjedre, de er koldvalsede og holder betydelig længere end varmvalsede.
HUSK!!!
Lige meget hvad så skal der fortages en 4 hjuls udmåling efter sænkning, ved sænkning ændres ALLE vinkler på bilens hjul. Husk også lygte justering efter sænkning.
Gevindundervogne:
En gevindundervogn er genial, der er mange muligheder. Den er højdejusterbar, justerbar i tryk og træk.
Jo flere justerings muligheden jo dygtigere skal man være.
Der er ingen gade biler der har behov for mere end højdejusterbare undervogne efter min mening.
HUSK!!!!
Hvis der overvejes store fælge og dæk, så sænk BAGEFTER, så er du sikker på hvor meget din bil kan sænkes, alt andet er tåbeligt.
En gevind undervogn SKAL også udmåles på cornervægte, her udmåles bilen med føreren i hvilket tryk der er på hjulene parvis, yderst vigtigt ellers risikere bilen kun at køre på 3 hjul.
Hver gang der ændres på højden skal ovenstående gentages.
MAX SÆNKNING:
Lige meget hvor meget der sænkes og hvilken bil det er så SKAL det være 500mm fra plant underlag og op til underkant forlygte, ellers kan bilen ikke synes.
Godt råd:
Hvis der overvejes store fælge og dæk, så sænk BAGEFTER, så er du sikker på hvor meget din bil kan sænkes, alt andet er tåbeligt.
Fælge og dæk:
Prikken over i’et er fælge, STORE fælge. Undersøg først hvilke fælge og dæk din bil er typegodkendt med, Derfra kan der udregnes rullediameter. Rullediameteren skal altid ligge inden for +/- 5% i forhold til godkendelse og du så kører med 13 ” eller 20” fælge og dæk.
Sørg for at få med rigtig ET mål (indpræsning) det er meget afgørende for om dækket går på bilen.
Hvis du følger de råd de forskellige forhandler giver dig omkring størrelse så er der pasningsgaranti, så snart du gør anderledes bortfalder garantien , det gælder også hvis bilen er sænket, så igen sænk ikke før du har de fælge på du ønsker.
Hvis du ønsker større fælge en der kan garanteret så søg oplysninger på diverse forums for din bil, der er erfaringen stor og de ved hvad der kan være af størrelser på din bil
Indpræsning eller offset:
Indpræsning/offset er den afstand der måles far midt fælg og ind til anlægsfladen på fælgen der monteret på navet på bilen.
Indpræsning svinger meget fra bil til bil. Reglen omkring indpræsning er at den må være 10mm mindre i hver side end den originale, hvis en bil er født med ET45 må den ændres til ET35.
Åben luftfilter:
Det er meget in at kører med åbent filter, det giver en fed lyd. Der findes mange filtre på marked, godt råd køb kun de anerkendte mærker, den er gennemprøvede og kommer kun på marked hvis de har en effekt.
HK dræber, hvis der køreres med åbent filter uden nogen form for afskærmning af det varme luft i motorrummet så er det en ren HK sluger (-10-15%). Filteret må IKKE kunne suge varmt luft, der skal laves en afskærmning og tilføres rigeligt med koldt luft op til filteret.
Udstødning:
Igen hold jer til de anerkendte mærker, produkterne er gennemprøvet og de fleste er godkendt så bilen også kan synes med dem på.
En sports udstødning fra katten og bagud giver en god lyd og lidt HK, en komplet udstødning men bananmanifold giver den fedeste lyd og flest HK.
Tuning:
Der er 2 grundregler for tuning, sørg for at bilen får noget at leve af (luft) og sørg for at bilen kan komme af med det igen (udstødning). Derefter kan man begynde at tune.
Der kan tunes med sug eller tryk, grundreglen er at det koster ca. 1.000 kr. pr. ekstra HK man vi have ud af bilen. 50 HK ekstra = 50.000 kr. så er det lavet rigtigt og kan holde.
Start som førnævnt med luftfilter og udstødning. Derefter måske en chip, knaster, topstykke, smedet stempler og krumtap. En rigtig god ide er at alt det der bevæger sig i en motor afbalanceret, så holder det længere og giver den bedste effekt.
Tryk er en hurtig og nem løsning der giver mange HK, det kræver meget af motoren for at kunne holde til tryk ladning. Søg eksperter for råd og vejledning inden du kaster dig ud i nogen form for tuning.
Olie:
Lad være med at købe det billige olie, det holder godt nok de normer det skal, bare ikke så længe som de dyrere produkter. Eks. Så ved jeg at auto udlejnings firmaerne kørere op til 40.000 km på et olieskift, men de bruger også den god olie. Vi regn på det.
Billig olie 5L = 200 kr. skift for max 10.000 km. 40.000 km = 4 olieskift á 200 kr. = 800 kr.
God olie 5 L = 500 kr. skift for max 30.000 km. 40.000 km = 1,3 olieskift á 500 kr. = 650 kr.
Besparelse på 150 kr.
TÜV godkendelse:
Undersøg altid om denne godkendelse forlægger, hvis den forlægger skal bilen synes med dele der har denne godkendelse.