Motor valg
Redaktør: Moderatorer
- BlueminD
- Medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
- Geografisk sted: lyngby
- Kontakt:
Motor valg
Er igang med at byggen en lille speed båd, og har tænkt at bruge en bil motor til den, da de er langt billigere og nemmere at få dele til.
men der er lidt krav: max 135-140kg (blok og hoved, lige glad med gearkassen) gerne alu, gerne lav, DVS en V motor af en slags, omkring (55cm gerne lavere), skal have over 140hk.
Den skal selv laves om til at ligge i en båd, men det kommer bagefter.
Jeg har tænkt på alfas v6, og rovers v8, begge rimelig lette og i alu, 1200ccm mc motore er også kommet på tale.
har jeg overset nogen?
forslag til motor modtages med kyshånd
men der er lidt krav: max 135-140kg (blok og hoved, lige glad med gearkassen) gerne alu, gerne lav, DVS en V motor af en slags, omkring (55cm gerne lavere), skal have over 140hk.
Den skal selv laves om til at ligge i en båd, men det kommer bagefter.
Jeg har tænkt på alfas v6, og rovers v8, begge rimelig lette og i alu, 1200ccm mc motore er også kommet på tale.
har jeg overset nogen?
forslag til motor modtages med kyshånd
-
Westmus
- Mester Medlem
- Indlæg: 671
- Tilmeldt: 11 jul 2006, 23:41
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Motor valg
Er der ingen specielle krav til sådan en bådmotor, f.eks med hensyn til moment kurve? Eller må det hele gerne komme som ketchup i toppen? Tænker her på om antallet af kubikker har betydning. 140Hk er jo ikke helt det samme, om de kommer fra en 1.6 eller en 3.0.
Lav motor....bare en anderledes tanke: En boxer fra en Subaru! Er desværre nok ikke lige den mest gængse maskine i Dk, men de findes i mange størrelser, op til en suge 6'er på 3.3l og 230Hk/300Nm. Ja eller en Alfa boxer. En 1,7 16V har de heste du snakker om og er vist til at finde i Dk til rimelige penge. Om den så er let nok ved jeg ikke, da det er med jern blok.
Lav motor....bare en anderledes tanke: En boxer fra en Subaru! Er desværre nok ikke lige den mest gængse maskine i Dk, men de findes i mange størrelser, op til en suge 6'er på 3.3l og 230Hk/300Nm. Ja eller en Alfa boxer. En 1,7 16V har de heste du snakker om og er vist til at finde i Dk til rimelige penge. Om den så er let nok ved jeg ikke, da det er med jern blok.
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Kan godt forstå at du vil have en alu. blok
men har du taget højde for at et marinemiljø er ret barsk ved aluminium
Derudover er du tvunget til at have en varmeveksler på da du ikke kan bruge havvandet direkte i din alu motor (uden den bliver ædt op på ingen tid af saltvandet - galvanisk tæring). hvis du havde en billig støbejerns motor med støbejerns top kunne du højest sandsyneligt bruge havvandet direkte i motoren
men har du taget højde for at et marinemiljø er ret barsk ved aluminium
Derudover er du tvunget til at have en varmeveksler på da du ikke kan bruge havvandet direkte i din alu motor (uden den bliver ædt op på ingen tid af saltvandet - galvanisk tæring). hvis du havde en billig støbejerns motor med støbejerns top kunne du højest sandsyneligt bruge havvandet direkte i motoren
-
Narko
- Medlem
- Indlæg: 118
- Tilmeldt: 23 feb 2004, 21:26
- Geografisk sted: København
- Kontakt:
- BlueminD
- Medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
- Geografisk sted: lyngby
- Kontakt:
Har tænkt på boksermotorene fra alfa, subaru er nok svært at få fat i så den er droppe lige sådan pt.
helst en motor i 2.5-3.5l omegnen så den ikke presses så hårdt.
varme veksleren bliver der nøs tila t være på, da havvand udskiller salt ved 60 grader eller før og vil tilstoppe motoren.....
lige det største problem ejg kan se er vægten......
VR6, for ny og mener at haev hørt at det er en motor der blvier varm....
så:
v6 alfa 2.5 - 3l
bokser alfa 1.7
rover v8 3.5l
andre gode sådan lige
helst en motor i 2.5-3.5l omegnen så den ikke presses så hårdt.
varme veksleren bliver der nøs tila t være på, da havvand udskiller salt ved 60 grader eller før og vil tilstoppe motoren.....
lige det største problem ejg kan se er vægten......
VR6, for ny og mener at haev hørt at det er en motor der blvier varm....
så:
v6 alfa 2.5 - 3l
bokser alfa 1.7
rover v8 3.5l
andre gode sådan lige
- BlueminD
- Medlem
- Indlæg: 109
- Tilmeldt: 26 okt 2003, 19:23
- Geografisk sted: lyngby
- Kontakt:
Har tænkt på boksermotorene fra alfa, subaru er nok svært at få fat i så den er droppe lige sådan pt.
helst en motor i 2.5-3.5l omegnen så den ikke presses så hårdt.
varme veksleren bliver der nøs tila t være på, da havvand udskiller salt ved 60 grader eller før og vil tilstoppe motoren.....
lige det største problem ejg kan se er vægten......
VR6, for ny og mener at haev hørt at det er en motor der blvier varm....
så:
v6 alfa 2.5 - 3l
bokser alfa 1.7
rover v8 3.5l
andre gode sådan lige
helst en motor i 2.5-3.5l omegnen så den ikke presses så hårdt.
varme veksleren bliver der nøs tila t være på, da havvand udskiller salt ved 60 grader eller før og vil tilstoppe motoren.....
lige det største problem ejg kan se er vægten......
VR6, for ny og mener at haev hørt at det er en motor der blvier varm....
så:
v6 alfa 2.5 - 3l
bokser alfa 1.7
rover v8 3.5l
andre gode sådan lige
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Diesel er ikke en overvejelse... (bliver ikke nær så varm som en benziner)
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
- klyfax
- Mester Medlem
- Indlæg: 2525
- Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
- Geografisk sted: Sweden