Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 12:05

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Hejsa.

Har snakket med et par mede omkring at svejse en jern flange på min støbejernsmanifold.
Men det vil sku' ikke gøre det for mig.

Nogen der ved hvordan man gør, og hvad der kræves af udstyr?
For så vil jeg prøve at fortælle den næste jeg ringe til hvordan de skal gøre.

Det haster lidt, så håber nogen kan svare mig hurtigt.

Mvh Jonas

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det bliver aldrig rigtigt godt.... det er altså det første og fremmeste.

Men jeg har da lavet en reperation på manifolden på min svigerindes Hyundai Elantra i vinter - og den spiller da endnu i hvert fald.
Den var flækket - på både for og bagside - og vel sammenlagt en 20-30 cm. alt i alt.

Vi opdagede det en søndag, og gode dyr var rådne - så vi tog kampen op - ikke mindst for at se om det overhovedet lod sig gøre at få det til at holde bare nogenlunde.

Manifolden blev afmonteret, og revnerne blev slebet op med luftsliber så der blev en god V-formet revne så der kunne komme mest mulig penetration af svejsningen.

Herefter blev hele manifolden varmet op med en stor gasbrænder for at tage så mange spændinger ud som muligt, og for at lette svejsningen.

Svejsningen skete nemlig med elektrodeværk med basiske elektroder (egnede til støbejern). Basiske elektroder er noget værre hø at svejse med, og elektrodesvejsning er i forvejen ikke sådan skide nemt. Det var vel otte-ti år siden jeg sidst havde brugt mit elektrodeværk, så jeg skulle lige have bevægelsen ind i håndleddet igen. At jeg så skulle lære mig selv det med en basisk elektrode var sgu'tte de bedste forudsætninger :-).

Men det lykkedes da, og revnerne blev lukket lidt efter lidt med basiske elektroder.

Herefter fulgte - hvad jeg mener at vide er det allervigtigste - en meget langsom afkøling. Manifolden var naturligvis stadig godt varm fra både opvarmning og svejsning, og blev derfor pakket ind i Rockwool og fik lov til at ligge og køle ganske langsomt for at mindske risikoen for spændinger i materialet.
Det tog 4-5 timer førend den var til at håndtere i længere tid af gangen med handsker på - så det var en meget stille og rolig afkøling.

Herefter blev den bare monteret som normalt.

Det har som sagt holdt siden vinter uden noget bøvl so far...

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Min har holdt i 60.000 km. nu.

Noget andet er de revner jeg har på oversiden af manifolden, de er blevet svejst et par gange, senest med rigtigt rigtigt meget tråd og varme, og nu ser det ud til at holde bedre. Men flangen, den fejler intet.

Man kan lige skimte reduktionen med flangen på. Reduktionen er også svejst på originalmanifolden.

Billede

Titel:
Mester Medlem

duckstar skrev:
Noget andet er de revner jeg har på oversiden af manifolden, de er blevet svejst et par gange, senest med rigtigt rigtigt meget tråd og varme, og nu ser det ud til at holde bedre.

Hvis der bliver en næste gang, så prøv elektrode, opvarmning og langsom afkøling.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Mester Medlem

duckstar skrev:
Noget andet er de revner jeg har på oversiden af manifolden, de er blevet svejst et par gange, senest med rigtigt rigtigt meget tråd og varme, og nu ser det ud til at holde bedre.

Hvis der bliver en næste gang, så prøv elektrode, opvarmning og langsom afkøling.
Jeg er selv interesseret (bare mest af nysgerrighed) i at have et lidt større (og pålidligt) erfaringsgrundlag for det her.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

Har lavet en aftale med en smed der gerne ville svejse den.
Han ville dog ikke give nogen garanti for at det holder.

De har før svejst flanger på stødejerns manifolde til traktore til træktortræk. Dette havde de dog ikke ret gode erfaringer med.

Men kan din holder Anders, så kan min sku' også!

Det lidt sjove ved alt det her er at min originale manifold af støbejern er svejst DIREKET sammen med en originale katalysator som er af rustfri stål.

Så må man også kunne svejse støbegus sammen med jern.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jonas, der hvor reduktionen er svejst på manifolden, er der hvor min kat oprindeligt sad også - samme system som på din.

Titel:
Junior Medlem

duckstar skrev:
Jonas, der hvor reduktionen er svejst på manifolden, er der hvor min kat oprindeligt sad også - samme system som på din.

Yes.

Jeg bruger bare en manifold fra en monopoint.
Den passer fint til. skal bare have svejst flangen på.

Kunne ikke finde en MPI manifold til en ordenlig pris.

Mvh Jonas

Titel:
Mester Medlem

Hej har også svejst støb sammen med sort jern det var bare med en almindelig co2 svejser hvor jeg havde varmet begge emner op først. Det har også hold i 8 mdr uden bøvl af nogen art ind til vidre. mit var så uden noget form for ind pakken det fik bare lov at luft ned køle stille og roligt.

Titel:
Senior Medlem

Det bedste er og varme matrialet meget op og så svejse det med en TIG svejser og bruge rustfrit tilsæt tråd.....

Har svejst en manifold på en kammerats traktor trækker... det holder fint til 5,5 Bar...

Mvh

Andy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time