Det bliver aldrig rigtigt godt.... det er altså det første og fremmeste.
Men jeg har da lavet en reperation på manifolden på min svigerindes Hyundai Elantra i vinter - og den spiller da endnu i hvert fald.
Den var flækket - på både for og bagside - og vel sammenlagt en 20-30 cm. alt i alt.
Vi opdagede det en søndag, og gode dyr var rådne - så vi tog kampen op - ikke mindst for at se om det overhovedet lod sig gøre at få det til at holde bare nogenlunde.
Manifolden blev afmonteret, og revnerne blev slebet op med luftsliber så der blev en god V-formet revne så der kunne komme mest mulig penetration af svejsningen.
Herefter blev hele manifolden varmet op med en stor gasbrænder for at tage så mange spændinger ud som muligt, og for at lette svejsningen.
Svejsningen skete nemlig med elektrodeværk med basiske elektroder (egnede til støbejern). Basiske elektroder er noget værre hø at svejse med, og elektrodesvejsning er i forvejen ikke sådan skide nemt. Det var vel otte-ti år siden jeg sidst havde brugt mit elektrodeværk, så jeg skulle lige have bevægelsen ind i håndleddet igen. At jeg så skulle lære mig selv det med en basisk elektrode var sgu'tte de bedste forudsætninger
.
Men det lykkedes da, og revnerne blev lukket lidt efter lidt med basiske elektroder.
Herefter fulgte - hvad jeg mener at vide er det allervigtigste - en meget langsom afkøling. Manifolden var naturligvis stadig godt varm fra både opvarmning og svejsning, og blev derfor pakket ind i Rockwool og fik lov til at ligge og køle ganske langsomt for at mindske risikoen for spændinger i materialet.
Det tog 4-5 timer førend den var til at håndtere i længere tid af gangen med handsker på - så det var en meget stille og rolig afkøling.
Herefter blev den bare monteret som normalt.
Det har som sagt holdt siden vinter uden noget bøvl so far...