Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:31

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior Medlem

Er der nogen der kører med sådan en i deres turbosystem?
Evt nogen der hved om sådan en kan købes, eller man skal hen og lave en selv...?

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Hvad fanden er det???

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Junior Medlem

En ventil der skal i plenumkammeret, så motoren kan suge uden om turboen inden den danner tryk!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
I plenum? EFTER spjæld?

Titel:
Mester Medlem

Tobisen skrev:
En ventil der skal i plenumkammeret, så motoren kan suge uden om turboen inden den danner tryk!

Æhhhh... Hvis du mener en slags ensretter ventil så var det da en fuldstændig SINDSYG ide!!!

Og hvilket formål skulle dette i øvrigt have?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Hævner, lige præcis det er det jeg mener - en sådan ventil vil jo gøre at motoren selv bare vil suge løs hvis det er efter spjæld..?

Titel:
Junior Medlem

Nu ro på der! Forstå mig nu ret, en ventil i plenumkammeret, og det er før karburatorene!
Nu er det måske lidt anderledes på jeres biler, end her på en motorcykel?
Jeg skal op på 5-6000omdr før der kommer tryk på!
Her skal der jo bruges en del luft!

Jeg forklarer lige hvad den gør...

Når jeg køreri lave omdr og vrider rullen rundt(giver gas) sker der det at blandingen bliver alt for fed! Den ligger lige omkring 10:1 og det har den stakkels motor noget svært ved at omsætte til noget fornuftigt!
Det jeg mener der sker er, at motoren suger vacum i hele indsugningen!
Prøv at tækne hvor lang vej den skal trække luften fra! Turbo, slanger, intercooler og igen slange! Jeg tror den bliver kvælt!

Min teori er så ved at give den en ventil i plenumkammeret, kan motoren suge alt det luft den skal bruge, men så snart der kommer ladetryk lukker ventilen, og bliver holdt lukkert af trykket!

Jeg har læst om en der selv havde bygget en ventil, og den flyttede ladetrykket til at komme 1000omdr før!
Efter hvad jeg har læst mit til, lavede han den første ventil af en membran fra en 2-takt 500ccm crosser.
Den han har på nu er en der ligner lidt af hvad vi kender fra topstykket, uden helt at være det...

Billede

Billede

Billede

Billede

Titel:
Mester Medlem

Aaaaa... Jammen så er det jo noget halt andet.

Igen noget helt andet er så at jeg har lidt svært ved at tro at det er der problemet ligger - Men det kan da være du har ret. Det jeg tænker på er jo at turboen altså kører rundt - Selv i tomgang. Afhænig af turbineside/kompressorside størrelse vil jeg endda tro du kan resikerer at have en smule OVERTRYK i kammeret ved tomgang og delgas...

Det var jo ret nemt at måle sig frem til - Du kunne jo prøve at sidde et ladetryksur til i kammeret og kigge. Er der nævneværdig vacum - Jammen så er du jo rigtig på den...

Mht. sådan en ventil - Ander ikke hvor du finder sådan noget...

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
som det ser ud der med den ventil ligner det noget man endten kan lave selv hvis man har en drejebænk eller meget nemt kan betale sig fra..

men prøv da og se om du virkelig har balade med vacum i manifolden først.. hvis det så er et problem kan du evt snakke med jbcoolers han er en knag til at trylle med alu og rustfrit..

Mester Medlem
Brugeravatar

Tobisen skrev:
Er der nogen der kører med sådan en i deres turbosystem?
Evt nogen der hved om sådan en kan købes, eller man skal hen og lave en selv...?

Den type "Breather valve" jeg har set std. monteret på MG turbo sidder på krumtapsudluftningen (i toppen af oliepåfyldningen) og har en envejsventil (trevejsventil ?) der sørger for at kruntapshuset bedre kan udlufte når der ikke er ladetryk, dvs i tomgang

Prøv eventuelt at høre Morten VJ her indefra (ham volvofreaken og jeg mener ikke HenrikGM :wink: ) jeg mener at han er Rover mekaniker så han har sikkert adgang til lidt info omkring dette udluftnings system på en trykladet (8v 2.0L 4cyl) O-motor (den sidder også i nogle Rover modeller) det kan være at systemet er ført videre på T-motoren (16v-turbo)

(jeg tvivler på at der er meget info omkring det på M-motoren (2.0L 4cyl 16V) da det vidst kun var et par Vitesse 800 modeller der nåede at få turbo på før det blev til T- modellen)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time