kadettcqp skrev:
Har lige læst hele tråden igennem. Og der er bestemt kommet mange gode betragtninger på bordet. Jeg har tidligere år deltaget i debatten om hvor grænsen for at man kan kalde det en gadebil skulle gå, eksempelvis til et arrangement som DHB. Jeg har før været fortaler for at man enten skulle sætte nogle klare regler, som så igen skulle overholdes eller at man helt skulle afskaffe dem. Hvert år har der jo været fremsat en række bestemmelser som har været offentliggjort på hjemmesiden, men dog aldrig overholdt i praksis.
Nu støder man så på en ny barriere som hedder de 11 sekunder. Og ikke overraskende går man også efter at bryde denne grænse. Men hvornår skal det stoppe? Jeg syntes det klip Søren har lagt ind fra Street nationals er et ganske godt eksempel. Bevares det ser meget ekstremt ud, men hvad er det som skulle være den begrænsende faktor for at det ikke er sådan nogle biler vi for at se til DHB om et par år hvis ikke der sættes nogle faster rammer? Jeg er helt enig i at 11 sekunders reglen ikke er nogne god måde at skille gadebiler fra dragracere, men jeg er til gengæld helt enig i at der skal strammes gevaldigt op for sikkerheden når bilen kommer ned og kører tider herunder.
I mine øjne har man for år tilbage tabt hele "gadebils" aspektet i det. Som det er blevet nævnt tidligere er langt de fleste af de biler der er at finde i toppen til eks dhb biler der bliver kørt til og fra arrangementet på trailer og bestemt aldrig nogensinde vil finde vej gennem en synshal uden at ejeren vil blive likvideret på stedet. Selvfølgelig er det netop disse biler der er sjovest at se til arrangementerne og derfor slipper de selvfølgelig hver gang igennem og får lov at deltage. Men jeg vil stadig mene at snakker du danmark hurtigste gadebil så er det en bil der kan synes og må køre på vejen som den stiller op til konkurrencen. Det må være regler der skal overholdes ligesom reglerne skal overholdes når man kører rigtig dragrace. Der får bilerne heller ikke lov til at køre hvis ikke de overholder kravene.
Med en grænse der går ved biler der kan gå igennem et syn på dagen vil man bevare "gadebils" aspektet, men det vil selvfølgelig også sortere de aller vildeste biler fra lige præcis den konkurrence. Men er det ikke i forvejen patetisk at nogen af disse kan kalde sig danmarks hurtigste gadebil? De er muligvis danmarks hurtigste i en konkurrence, og klasse de aldrig burde køre i, men danmarks hurtigste gadebil den holder ikke. De biler skal op og køre en anden konkurrence, og det vil jo mene regulært dragrace. Men hvad er argumentet for at disse biler ikke skal op og konkurrere på lige vilkår, i forhold til at køre i en klasse de, hvis reglerne blev overholdt, ikke har noget at gøre i? Hvad er argumentet for at disse biler skal have mere lempelige krav en folk der deltager i dragrace? Hvorfor skal kravene til sikkerheden i disse biler være mindre end hvis de selvsamme biler deltog i dragrace? Og sidst men ikke mindst hvorfor skal de have lov til at køre under dække af at være gadebiler, når dette er så langt fra sandheden som det overhovedet kan være?
Jeg ved at dette kan virke som nogle super konservative synspunkter, men jeg har bare svært ved at se hvorfor at disse biler skal have lov til at dominere en klasse de ikke hører hjemme i? Få dem dog op og konkurrere på lige vilkår, hvor kravene så samtidig gør at både dem selv og tilskuerne rent faktisk ville kunne slippe levende ud af et uheld. Man vil til DHB stadig have en bil du kalder danmarks hurtigste gadebil. Bevares der findes biler der af uransagelige årsager er kommet til at havne mellem et par nummerplader som så skulle give dem nok skjul til at kalde sig gadebiler, men disse kan jo overgås af dragracere der laver nøjagtig samme trick med deres Pro street biler.
Faktum er at det nok aldrig sker at der kommer sådanne regler, men jeg tror virkelig at det ville gavne streetracing i danmark. Jeg kan ikke se hvordan det skulle gøre gadebils-racene mere kedelige, kravene ville jo blot gøre konkurrencen mere lige, og derfor mere spændende.
Dette er blot min holdning, og nej jeg er ikke 80år og mener at alle unge skulle have frakendt kørekortet jeg er selv i starten af 20'erne og deltager selv i streetrace, dog ikke i år.
Håber ikke at debatten dør ud, men at flere folk vil give deres mening til kende, også gerne dem der kører i de biler der ligger i "gråzonen".
kan kun give dig ret....min holdning er at 75% af dem der kører ik vil kunne holde til er alm. syn......
her burde man have en aftale med aplus el lign firma som kan gennemgå alle biler før at de får tilladelse til at køre.... Ja det vil self. tage tid men for at sikre at der vil værer tale om "danmarks hurtigeste gadebil" ville det måske værer en ide.....
Ja der er mange ting som man bør tænke på i fremtiden