Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 18 jul 2025, 14:06

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Har lige læst hele tråden igennem. Og der er bestemt kommet mange gode betragtninger på bordet. Jeg har tidligere år deltaget i debatten om hvor grænsen for at man kan kalde det en gadebil skulle gå, eksempelvis til et arrangement som DHB. Jeg har før været fortaler for at man enten skulle sætte nogle klare regler, som så igen skulle overholdes eller at man helt skulle afskaffe dem. Hvert år har der jo været fremsat en række bestemmelser som har været offentliggjort på hjemmesiden, men dog aldrig overholdt i praksis.
Nu støder man så på en ny barriere som hedder de 11 sekunder. Og ikke overraskende går man også efter at bryde denne grænse. Men hvornår skal det stoppe? Jeg syntes det klip Søren har lagt ind fra Street nationals er et ganske godt eksempel. Bevares det ser meget ekstremt ud, men hvad er det som skulle være den begrænsende faktor for at det ikke er sådan nogle biler vi for at se til DHB om et par år hvis ikke der sættes nogle faster rammer? Jeg er helt enig i at 11 sekunders reglen ikke er nogne god måde at skille gadebiler fra dragracere, men jeg er til gengæld helt enig i at der skal strammes gevaldigt op for sikkerheden når bilen kommer ned og kører tider herunder.
I mine øjne har man for år tilbage tabt hele "gadebils" aspektet i det. Som det er blevet nævnt tidligere er langt de fleste af de biler der er at finde i toppen til eks dhb biler der bliver kørt til og fra arrangementet på trailer og bestemt aldrig nogensinde vil finde vej gennem en synshal uden at ejeren vil blive likvideret på stedet. Selvfølgelig er det netop disse biler der er sjovest at se til arrangementerne og derfor slipper de selvfølgelig hver gang igennem og får lov at deltage. Men jeg vil stadig mene at snakker du danmark hurtigste gadebil så er det en bil der kan synes og må køre på vejen som den stiller op til konkurrencen. Det må være regler der skal overholdes ligesom reglerne skal overholdes når man kører rigtig dragrace. Der får bilerne heller ikke lov til at køre hvis ikke de overholder kravene.
Med en grænse der går ved biler der kan gå igennem et syn på dagen vil man bevare "gadebils" aspektet, men det vil selvfølgelig også sortere de aller vildeste biler fra lige præcis den konkurrence. Men er det ikke i forvejen patetisk at nogen af disse kan kalde sig danmarks hurtigste gadebil? De er muligvis danmarks hurtigste i en konkurrence, og klasse de aldrig burde køre i, men danmarks hurtigste gadebil den holder ikke. De biler skal op og køre en anden konkurrence, og det vil jo mene regulært dragrace. Men hvad er argumentet for at disse biler ikke skal op og konkurrere på lige vilkår, i forhold til at køre i en klasse de, hvis reglerne blev overholdt, ikke har noget at gøre i? Hvad er argumentet for at disse biler skal have mere lempelige krav en folk der deltager i dragrace? Hvorfor skal kravene til sikkerheden i disse biler være mindre end hvis de selvsamme biler deltog i dragrace? Og sidst men ikke mindst hvorfor skal de have lov til at køre under dække af at være gadebiler, når dette er så langt fra sandheden som det overhovedet kan være?

Jeg ved at dette kan virke som nogle super konservative synspunkter, men jeg har bare svært ved at se hvorfor at disse biler skal have lov til at dominere en klasse de ikke hører hjemme i? Få dem dog op og konkurrere på lige vilkår, hvor kravene så samtidig gør at både dem selv og tilskuerne rent faktisk ville kunne slippe levende ud af et uheld. Man vil til DHB stadig have en bil du kalder danmarks hurtigste gadebil. Bevares der findes biler der af uransagelige årsager er kommet til at havne mellem et par nummerplader som så skulle give dem nok skjul til at kalde sig gadebiler, men disse kan jo overgås af dragracere der laver nøjagtig samme trick med deres Pro street biler.

Faktum er at det nok aldrig sker at der kommer sådanne regler, men jeg tror virkelig at det ville gavne streetracing i danmark. Jeg kan ikke se hvordan det skulle gøre gadebils-racene mere kedelige, kravene ville jo blot gøre konkurrencen mere lige, og derfor mere spændende.

Dette er blot min holdning, og nej jeg er ikke 80år og mener at alle unge skulle have frakendt kørekortet jeg er selv i starten af 20'erne og deltager selv i streetrace, dog ikke i år.

Håber ikke at debatten dør ud, men at flere folk vil give deres mening til kende, også gerne dem der kører i de biler der ligger i "gråzonen".

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Vest Sjælland
kadettcqp skrev:
Har lige læst hele tråden igennem. Og der er bestemt kommet mange gode betragtninger på bordet. Jeg har tidligere år deltaget i debatten om hvor grænsen for at man kan kalde det en gadebil skulle gå, eksempelvis til et arrangement som DHB. Jeg har før været fortaler for at man enten skulle sætte nogle klare regler, som så igen skulle overholdes eller at man helt skulle afskaffe dem. Hvert år har der jo været fremsat en række bestemmelser som har været offentliggjort på hjemmesiden, men dog aldrig overholdt i praksis.
Nu støder man så på en ny barriere som hedder de 11 sekunder. Og ikke overraskende går man også efter at bryde denne grænse. Men hvornår skal det stoppe? Jeg syntes det klip Søren har lagt ind fra Street nationals er et ganske godt eksempel. Bevares det ser meget ekstremt ud, men hvad er det som skulle være den begrænsende faktor for at det ikke er sådan nogle biler vi for at se til DHB om et par år hvis ikke der sættes nogle faster rammer? Jeg er helt enig i at 11 sekunders reglen ikke er nogne god måde at skille gadebiler fra dragracere, men jeg er til gengæld helt enig i at der skal strammes gevaldigt op for sikkerheden når bilen kommer ned og kører tider herunder.
I mine øjne har man for år tilbage tabt hele "gadebils" aspektet i det. Som det er blevet nævnt tidligere er langt de fleste af de biler der er at finde i toppen til eks dhb biler der bliver kørt til og fra arrangementet på trailer og bestemt aldrig nogensinde vil finde vej gennem en synshal uden at ejeren vil blive likvideret på stedet. Selvfølgelig er det netop disse biler der er sjovest at se til arrangementerne og derfor slipper de selvfølgelig hver gang igennem og får lov at deltage. Men jeg vil stadig mene at snakker du danmark hurtigste gadebil så er det en bil der kan synes og må køre på vejen som den stiller op til konkurrencen. Det må være regler der skal overholdes ligesom reglerne skal overholdes når man kører rigtig dragrace. Der får bilerne heller ikke lov til at køre hvis ikke de overholder kravene.
Med en grænse der går ved biler der kan gå igennem et syn på dagen vil man bevare "gadebils" aspektet, men det vil selvfølgelig også sortere de aller vildeste biler fra lige præcis den konkurrence. Men er det ikke i forvejen patetisk at nogen af disse kan kalde sig danmarks hurtigste gadebil? De er muligvis danmarks hurtigste i en konkurrence, og klasse de aldrig burde køre i, men danmarks hurtigste gadebil den holder ikke. De biler skal op og køre en anden konkurrence, og det vil jo mene regulært dragrace. Men hvad er argumentet for at disse biler ikke skal op og konkurrere på lige vilkår, i forhold til at køre i en klasse de, hvis reglerne blev overholdt, ikke har noget at gøre i? Hvad er argumentet for at disse biler skal have mere lempelige krav en folk der deltager i dragrace? Hvorfor skal kravene til sikkerheden i disse biler være mindre end hvis de selvsamme biler deltog i dragrace? Og sidst men ikke mindst hvorfor skal de have lov til at køre under dække af at være gadebiler, når dette er så langt fra sandheden som det overhovedet kan være?

Jeg ved at dette kan virke som nogle super konservative synspunkter, men jeg har bare svært ved at se hvorfor at disse biler skal have lov til at dominere en klasse de ikke hører hjemme i? Få dem dog op og konkurrere på lige vilkår, hvor kravene så samtidig gør at både dem selv og tilskuerne rent faktisk ville kunne slippe levende ud af et uheld. Man vil til DHB stadig have en bil du kalder danmarks hurtigste gadebil. Bevares der findes biler der af uransagelige årsager er kommet til at havne mellem et par nummerplader som så skulle give dem nok skjul til at kalde sig gadebiler, men disse kan jo overgås af dragracere der laver nøjagtig samme trick med deres Pro street biler.

Faktum er at det nok aldrig sker at der kommer sådanne regler, men jeg tror virkelig at det ville gavne streetracing i danmark. Jeg kan ikke se hvordan det skulle gøre gadebils-racene mere kedelige, kravene ville jo blot gøre konkurrencen mere lige, og derfor mere spændende.

Dette er blot min holdning, og nej jeg er ikke 80år og mener at alle unge skulle have frakendt kørekortet jeg er selv i starten af 20'erne og deltager selv i streetrace, dog ikke i år.

Håber ikke at debatten dør ud, men at flere folk vil give deres mening til kende, også gerne dem der kører i de biler der ligger i "gråzonen".

kan kun give dig ret....min holdning er at 75% af dem der kører ik vil kunne holde til er alm. syn......

her burde man have en aftale med aplus el lign firma som kan gennemgå alle biler før at de får tilladelse til at køre.... Ja det vil self. tage tid men for at sikre at der vil værer tale om "danmarks hurtigeste gadebil" ville det måske værer en ide.....

Ja der er mange ting som man bør tænke på i fremtiden :gnaek:

Titel:
Mester Medlem

CABRST skrev:
kadettcqp skrev:

kan kun give dig ret....min holdning er at 75% af dem der kører ik vil kunne holde til er alm. syn......

her burde man have en aftale med aplus el lign firma som kan gennemgå alle biler før at de får tilladelse til at køre.... Ja det vil self. tage tid men for at sikre at der vil værer tale om "danmarks hurtigeste gadebil" ville det måske værer en ide.....

Ja der er mange ting som man bør tænke på i fremtiden :gnaek:

Så er man jo tilbage ved den OLD GAMLE diskusion igen og, efter min mening, ret meningsløse.

Det er i øvrigt min vurdering at nærmere 98% af deltagerbilerne til DHB ikke ville kunne blive KORREKT godkendt i en syningshal. Huske på at selv et uoriginalt luftfilter i realiteten udløser samtlige krav som en hver anden konstruktiv ændring gør... Ja og dog. Lige mht. luftfiltrene kom der jo for nylig nogle særregler så tingene ikke længere er så firkantede på præcis dette punkt.

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Det der synshals-koncept mener jeg så heller ikke kommer. For så er det næsten bare at gå Bil-revyen igennem og finde den bil man har bedst råd til.... groft sagt...
Der findes naturligvis godkendte kits, etc. - men det bliver noget kedeligt noget, og fanger på ingen måde essensen i kulturen - tværtimod.

Trailer-queens er en naturlig del af det - sådan må det bare være. På samme måde som med stylede biler.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Medlem

Ja selvfølgelig er de trailer-queens en del af kulturen og de skal da også køre. Men bare ikke som gadebiler fordi det er de ikke.

Om der så skal oprettes en helt ny klasse i dragrace regi ved jeg ikke men det var da en mulighed. Mener da at man i sverige har oprettet en klasse rettet mod "gadebiler". Men så er der jo selvfølgelig igen nogle sikkerhedsregler der skal overholdes, og det virker som om at det heller ikke lige er det man er gladest for. Som det er blevet sagt tidligere virker det ind imellem som om at folk vil have at det skal være som en stribe fredag aften bare lovligt. Men det bliver det altså aldrig man bliver nødt til at have nogle regler og noget sikkerhed og derfor bliver det også nødt til at koste nogle penge som kørerne selvfølgelig i det store hele kommer til at betale. Medmindre man selvfølgelig kunne lade noget af det enorme overskud der må komme ud af arrangementer som DHB gå til sådanne tiltag.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: køpenhavn
Nu jeg så en af de fyre som har været med i en del år efterhånden, og har fulgt udviklingen igennem tiden.
Det der bekymrer mig mest er den udvikling i små lette biler med store motorer(stor effekt).
Og så det at der generelt bliver taget ALT for let på hvad angår bremser undervogn og bur i bilerne generelt.
Idag på holeby så vi også hvad det vil sige at mangle en kardanfanger, så ikke kønt ud desværre, selvom det kunne ha været gået MEGET værre.
Men faktisk så syntes jeg at det svenske bilsport har fat i nogle gode grundregler til bilerne.
Man må maks modificere 2 ting på bilen for at det er en gadebil, derefter er det en "maxstreet" bil.

1. Plastruder.
2. Lettet eller udtaget sæder oga.
3. Karosseridele i plast eller på anden måde lettat karosseri.
4. modificerede hjulhus

Udover det så er det tider under 12sek som kræver halvbur og tider under 10 sek er det fuld dragracing relement som er påkrævet.

Samtidig er det at alle biler som er cabriole`er er det påkrævet at have styrtbøjle i(bur)

Indtil videre har disse regler fungeret upåklageligt, og bilerne har enda kørt høje 8sek tider derover (cyklonerobban) bl.a.

Det vi bliver nød til at indse er at der skal altså ikke kun bruges penge på at tune bilen, men minimum et bur og h-seler skal der også være råd til(disse kan fås for godt 8k monteret) og h-seler koster jo ikke alverden.
Hvad skal man bruge stålomspundne slanger til benzin og bremser hvis man vælter rundt på taget og bliver klemt pga der ikke er bur i??????

Blot min ide til det hele.

4x4, fixit, pro aloy, GT-35 ext.wg , Turbosmart, omex 710

Titel:
Mester Medlem

dejligt at en som dig RONNIE, ikke er bange for at skrive i tråden her.
er enig med dig i din indstilling til sikkerheden. helt sikkert.
men DASUs regler trænger nu også til opdatering. de er tydeligvis lavet i USA til us/ur biler!
de svenske regler er nu heller ikke uden fejl eller mangler. men bestemt brugbare, særlig hvis de håndhæves! MVH søren
PS. JKs bil der smadrede bagtøjet til fliseræs i holeby, er udrustet med kardanfanger efter gældende dasu regler.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Det ser sørme ud til at der må køres helt ned til 9.70 i breakout til dhb i år, der kan man bare se!
Reglerner findes her: http://www.movingmedia.dk/vmax/regler.pdf
Det jeg ikke forstår er, hvordan det kan lade sig gøre at køre under 11 sekunder, for så skal bur osv, mig bekendt, være godkendt, ligesom føreren skal have en licens for at måtte køre??
Ligesom under 11 sekunder betyder, at der ikke længere køres streetrace, men derimod dragrace: http://www.dasu.dk/media/filebank/org/r ... e_2007.pdf
Ligeledes strider det mod streetrace-reglerne, at man må køre på slicks...
Er det mig, eller virker det som om der er specielle regler for DHB?
Side 79 i reglement 8: http://www.dasu.dk/media/filebank/org/r ... 8_2007.pdf
viser ligeledes hvilke ting der skal være opfyldt for at få lov til at køre under 11 og sågar 10 sekunder...
Der er noget der ikke stemmer, i det mindste hjemme hos mig...
Daniel.

Titel:
Medlem

Nej det virker godt nok også en smule mærkeligt for mig. Jeg kan ikke se hvordan man kan "omgå" dragrace reglementet. I virkeligheden undergraver det jo lidt dragracing eftersom man nu kan komme til at køre hurtigere tider for mindre penge da man ikke behøver at overholde de samme sikkerhedsregler. Det kunne være interessant hvis nogen kunne byde ind med hvordan man er kommet frem til de 9.70 uden der er tillægsregler andet end at slicks er tilladt?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Orlando, Flo-Rida
Det er lige præcis det jeg heller ikke forstår...
DASU har sat sit stempel på reglerne, og det er Grindsted motorklub der står som arrangør... Jeg forstår det ikke... Men det kan være de regler DASU har sat op, først skal overholdes på dagen??
Daniel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time