Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 08:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Nå, jeg har før skrevet lidt om tændingsproblemer på min potte med eftermonteret turbo, og fået delvist løst det ved at jeg fandt en gennemgnavet ledning til min TDC sensor. Med det lave tryk jeg kørte med 0,4 bar var der intet i vejen. Da jeg i torsdag var hos Scantune for at få opdateret min originale ECU's tændingsmap (fik flyttet tændingstidspunktet noget tættere på bankegrænsen) og justeret mit tilskudsystem og hævet trykket til 0,8 bar opstod der problemer ved max moment igen. Jeg kørte derfra med et resultat på 159 heste og 224 nm på min lille 1,2 liters motor, så det var jeg glad for.

Men udsættere, det havde jeg stadig og det føltes som tændingsproblemer. De var ikke til at fremkalde på rullefeltet, men kom først når der rigtigt var belastning på dyret og max moment og ladetryk var opnået.

Per Mai mente det var et blandingsproblem, da jeg efterfølgende mailede lidt med ham. Det forstod jeg ikke for det føltes som tænding, og den skød da også grå skyer af uforbrændt blanding ud af udstødningen. Jeg er jo totalt novice på området, så jeg valgte at tro på ham. Han sagde jeg kunne gøre en af flere ting.

Enten magre blandingen ud ved maxmoment, men nu havde han jo lige lavet en fin lambdaværdi gennem hele kurven.

Flytte luftfilteret ud foran køleren - problemet kunne skyldes for varm luft i motorrummet omkring filteret.

Ændre elektrodeafstanden på tændrørerne til 0.6-0.7 mm.

Jeg gjorde sidstnævnte med et søgerblad og en lille hammer og voila, så har jeg en 100% rent trækkende symaskine ude i motorrummet!

Mit spørgsmål dertil kommer så, som uvidende person, om den mindre elektrodeafstand ingen ulemper har?

Vh. Anders

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Måske viser problemerne sig først ved vinter tide.
Ellers er chanchen størst ved dellast.
Ellers er alternativet en krafigere tændspole, og bedre kabler.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Ved dellast, skulle den så have en ringere forbrænding?

Ved vintertid? Startproblemer?

Spolen kunne jeg godt opgradere. Kablerne er 8 mm. fra Magnecor, så de burde være i orden.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Det giver sku ik problemer at ændre afstanden. Starlet har da startet både vinter og sommer med 0.6 i gab...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
Det giver sku ik problemer at ændre afstanden. Starlet har da startet både vinter og sommer med 0.6 i gab...

Så vælger jeg at se tiden an - med mindre der er nogen andre der har en anden erfaring?

Lige nu kører den ret beset bedre end nogensinde - så godt at jeg ikke bemærker at motorstyringen/bilen er født uden tryk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time