Elektrodeafstand - tændingsudsættere

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

Elektrodeafstand - tændingsudsættere

#1 Indlæg af duckstar »

Nå, jeg har før skrevet lidt om tændingsproblemer på min potte med eftermonteret turbo, og fået delvist løst det ved at jeg fandt en gennemgnavet ledning til min TDC sensor. Med det lave tryk jeg kørte med 0,4 bar var der intet i vejen. Da jeg i torsdag var hos Scantune for at få opdateret min originale ECU's tændingsmap (fik flyttet tændingstidspunktet noget tættere på bankegrænsen) og justeret mit tilskudsystem og hævet trykket til 0,8 bar opstod der problemer ved max moment igen. Jeg kørte derfra med et resultat på 159 heste og 224 nm på min lille 1,2 liters motor, så det var jeg glad for.

Men udsættere, det havde jeg stadig og det føltes som tændingsproblemer. De var ikke til at fremkalde på rullefeltet, men kom først når der rigtigt var belastning på dyret og max moment og ladetryk var opnået.

Per Mai mente det var et blandingsproblem, da jeg efterfølgende mailede lidt med ham. Det forstod jeg ikke for det føltes som tænding, og den skød da også grå skyer af uforbrændt blanding ud af udstødningen. Jeg er jo totalt novice på området, så jeg valgte at tro på ham. Han sagde jeg kunne gøre en af flere ting.

Enten magre blandingen ud ved maxmoment, men nu havde han jo lige lavet en fin lambdaværdi gennem hele kurven.

Flytte luftfilteret ud foran køleren - problemet kunne skyldes for varm luft i motorrummet omkring filteret.

Ændre elektrodeafstanden på tændrørerne til 0.6-0.7 mm.

Jeg gjorde sidstnævnte med et søgerblad og en lille hammer og voila, så har jeg en 100% rent trækkende symaskine ude i motorrummet!

Mit spørgsmål dertil kommer så, som uvidende person, om den mindre elektrodeafstand ingen ulemper har?


Vh. Anders
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Måske viser problemerne sig først ved vinter tide.
Ellers er chanchen størst ved dellast.
Ellers er alternativet en krafigere tændspole, og bedre kabler.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#3 Indlæg af duckstar »

Ved dellast, skulle den så have en ringere forbrænding?

Ved vintertid? Startproblemer?

Spolen kunne jeg godt opgradere. Kablerne er 8 mm. fra Magnecor, så de burde være i orden.
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#4 Indlæg af klyfax »

Det giver sku ik problemer at ændre afstanden. Starlet har da startet både vinter og sommer med 0.6 i gab...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
duckstar
Mester Medlem
Indlæg: 784
Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Geografisk sted: Brønshøj/Husum

#5 Indlæg af duckstar »

klyfax skrev:Det giver sku ik problemer at ændre afstanden. Starlet har da startet både vinter og sommer med 0.6 i gab...


Så vælger jeg at se tiden an - med mindre der er nogen andre der har en anden erfaring?

Lige nu kører den ret beset bedre end nogensinde - så godt at jeg ikke bemærker at motorstyringen/bilen er født uden tryk.
Besvar