klyfax skrev:
Har du da penge i bilbasen?
Øh næh - skal jeg da have det for at have en holdning til moral?
Citat:
For du ik rabat via kammerater til ting og sager? Fratager du så ik en fortjenste til din kammerats chef? Hvad ville du helst? Betale 400 kr for et syn, eller betale 250 kr et andet sted?
Jeg mener ikke at vide at jeg får "uautoriseret rabat" - altså at en kammerat sælger billigere end han har lov til.
Generelt henter jeg faktisk mest min rabat på at spørge til der hvor jeg handler - lige ud af landevejen. Om ham jeg handler med har lov til at give den rabat han evt. måtte indvilge i ved jeg naturligvis ikke - men det er en sag mellem ham og hans arbejdsgiver. Der er trods alt ikke tale om at jeg går ind og henter én vare i butikken og bare lader være med at betale for den...
Så nej, der er generelt ikke noget svindel - det må vel blive svaret på dit spørgsmål....
Citat:
Det er de færreste der går ud i byen og siger at man skal have det dyreste af det dyreste, fordi man er bange for at pågældene firma er ved at gå konkurs, når man kan gå 500 meter længere ned af gaden og købe det til en billigere penge.
Det er da den tammeste (hvis vi skal blive i det tillægsord) sammenligning jeg har hørt endnu. Jeg stemmer ikke for at Bilbasen bare skal have flest muligt penge for deres services. Jeg stemmer bare for at de får en fair chance - lige som alle andre skal have det - for at bevise at de er konkurrencedygtige.
Det er altså deres vare - derfor er det også deres privilegie at bestemme hvad det skal koste. Hvis du mener det er for dyrt, så har du min fulde velsignelse til at gå i gang med at prutte med dem hvis det skulle være, alternativt kan du jo handle et andet sted. Det er klart at Bilbasen mister forretning uanset hvad - men det har de jo så deres eget problem. Så er deres koncept ikke bæredygtigt i forhold til markedet - og sådan fungerer det i et samfund der kører efter markedsvilkår.
Hvad det derimod ikke kører efter er Robin Hood-metoder hvor den enkelte selv kan bestemme om han synes at det er rimeligt at betale for en andens vare eller ej....
Nu er det godt nok immaterielt dette her - dvs. at fordi én får telefonnummeret gratis af en anden så forsvinder det jo ikke fra Bilbasen - men det er sådan set den eneste forskel der er til decideret tyveri.
Men du afskærer dem stadig fra at tjene de penge de potentielt kunne - hvem skal betale dem?
Citat:
Sagt på en anden måde Wildert, det var godt nok den tameste kommentar jeg længe har hørt...
Ja jeg beklager hvis jeg besidder en smule moral.... det er åbenbart ikke populært hos dig...