Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:38

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: GTD tuning
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Jeg har købt mig en herlig vogn af en Golf 1 GTD. Den køre PT. med 1,8 bar ca. Og skuret rimlig i pumpen. Derud over sidder der 3" rustfri udstødning på. Jeg skal have toppen af i næste uge for at skifte toppakningen. Så tænkte jeg i samme omgang kunne jeg måske få bearbejet topstykket. Jeg aner dog ikke hvad prisen normalt ligger inden for det punkt, nogen der kan hjælpe mig? Og så har jeg tænkt lidt på om man kan få andre knaster til sådan en GTD? Er der ellers ander muligheder i at få den til at trække lidt mere?

Jeg har ingen Rullefelts test på den PT. Men den tager en Carina 3 116hk.

Derud over er jeg blevet tilbudt et topstykke fra en 1,9 GTD. Nogen der ved noget om det passer 100% over, og hvor meget kan det holde til iforhold til std. topstykke fra sådan en 1,6? De har det jo med at flække på 1,6'erne. :)

Er der anet jeg skal være opmærksom på? Håber i kan hjælpe. :reading:

Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Rosendal skrev:
Jeg har købt mig en herlig vogn af en Golf 1 GTD. Den køre PT. med 1,8 bar ca. Og skuret rimlig i pumpen. Derud over sidder der 3" rustfri udstødning på. Jeg skal have toppen af i næste uge for at skifte toppakningen. Så tænkte jeg i samme omgang kunne jeg måske få bearbejet topstykket. Jeg aner dog ikke hvad prisen normalt ligger inden for det punkt, nogen der kan hjælpe mig? Og så har jeg tænkt lidt på om man kan få andre knaster til sådan en GTD? Er der ellers ander muligheder i at få den til at trække lidt mere?

Jeg har ingen Rullefelts test på den PT. Men den tager en Carina 3 116hk.

Derud over er jeg blevet tilbudt et topstykke fra en 1,9 GTD. Nogen der ved noget om det passer 100% over, og hvor meget kan det holde til iforhold til std. topstykke fra sådan en 1,6? De har det jo med at flække på 1,6'erne. :)

Er der anet jeg skal være opmærksom på? Håber i kan hjælpe. :reading:

For det første hedder det ik en carina 3 men en carina E. ;)

Vil for det andet stærkt anbefale dig at køre på std. toppakning, så er der nemlig størst mulighed for at den knalder toppakning i stedet for et stempel, og det er jo billigst.

Men en opportning af topstykket kan nok godt give en del, priser variere meget fra sted til sted, så spørg dig frem.

Graderne på knasterne skal der ikke pilles så meget ved, men løftet og større ventil, hvis muligt kan der pilles ved. Ring og snak med westspeed og hør hvad han kan trylle ud af dine std. knaster og topstykke.
Hvis turboen er std. så en anden turbo med større turbine hus og et par flow rigtige manifolder, så kan du hente lidt hk der og som gøre motoren mere holdbar, men ik så meget i forhold til prisen...

Men pas på, for på et tidspunkt kan pumpen ikke levere nok til dine HK, og det koster stempler! Selv på diesel. Men så kan man jo skrue den ned i tryk. Selv om man skruer den ned i tryk efter en optimering betyder det jo ik at der kommer mindre luft ind i cylinderen ;)

Der ud over er der mange andre ting man kan gøre som giver flere HK, men mindre holdbarhed meget i forhold til HK.

Bare mine bud herfra...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Tak for rådene. Jeg tror indtil vidre starter jeg med et std. 1,9 topstykke. Og evt. std. eller stål toppakning fra cylinder service Esbjerg. Jeg skal bruge bilen til hverdags kørsel det næste års tid da min anden suge diesel ikke kan køre hurtig nok. :lee: Jeg har ellers tre ekstra turbo'er med alt til at montere den. Meen, der er ingen olie kølet stempler i en suge diesel blok. Så det bliver nok pænt liggende på hylerne endnu. :tooth:

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hvis du køre på std. suge stempler, og smider en stål toppakning i, så er chancerne meget store for at den kvæster et stempel næste gang den for lyst til at smadre noget...

Magnusssen

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

klyfax skrev:
Hvis du køre på std. suge stempler, og smider en stål toppakning i, så er chancerne meget store for at den kvæster et stempel næste gang den for lyst til at smadre noget...

Nej nej. Det er to forskelligere motorere. Jeg har to Golf 1 Diesel'er foruden Audi'erne. Den ene er en Suge Diesel som der ikke skal Turbo på, og den anden er en GTD'er. :wink: Men ville det være dumt at smide stål toppakning i? Så bliver det nok bare en org. som du også foreslog.

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Kender ik så meget til VW's diesel motor.

Men en traktor der bliver hævet i tryk med 150-200% og tilsvarene diesel, med forstærket toppakning pjeler at smadre stempler efter ca. 1000-1500 timer... Og her snakkes der altså om motor der er lavet til at køre på FULD belastning 90% af tiden de køre... Og kan holde til det i min. 5000 timer, med mindre det er en ny JD'er...

Og person bil diesel bliver ik fuldt belastet 50% af tiden hvis man køre meget lange køre ture...

Magnusssen

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vendsyssel
klyfax skrev:
Og kan holde til det i min. 5000 timer, med mindre det er en ny JD'er...

*HOST* Man har vist også hørt om NH'er der ikke har overlevet de første 5000 timer... :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=Ncq9stPGb2E

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

wukshady skrev:
klyfax skrev:
Og kan holde til det i min. 5000 timer, med mindre det er en ny JD'er...

*HOST* Man har vist også hørt om NH'er der ikke har overlevet de første 5000 timer... :wink:

Jow jow, helt sikkert, nævn et traktor mærke der ik har...

Meeeen at lave krumtapper der ik kan holde til en standard motor, og knækker lige pludslig, det er vist kun JD i nyere tid...

Magnusssen

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Syntes i løber lidt af sporet nu drenge. :wink: Det er altså ingen traktor. :P

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Rødkærsbro
Jooo... lidt traktor er der jo over sådan en ældre ( :grin:) VW Diesel.
Er ikke spor hellig kører delv Passat med 1Z motor :oops:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time