Morten VJ skrev:
De 14,7-1 blev i sin tid kun opfundet fordi katalysatoren er mest effektiv ved netop dette blandingsforhold.
Før katten kørte man generet magrere ved dellast, og fik en lidt bedre økonomi.
Lidt noget sluder med at 14,7-1 blev "opfundet" for katalysatoren skyld
definition af: lambda1 aka 14,7:1 (gælder for benzin) aka stoichiometric
In chemistry, stoichiometry is the study and calculation of quantitative (measurable) relationships of the reactants and products in chemical reactions (chemical equations). The word is derived from the Greek word stoikheion ("element") and metriā ("measure," from metron).
Quantitative relationship that describes the amount of products resulting from the complete conversion of reactants.
In terms of flammability limits of gas/air mixtures the stoichiometric mixture is the 'ideal' mixture that will produce a most complete combustion - ie; it is somewhere between the UEL (upper) and LEL (lower) explosive limits and an ignition at the stoichiometric point may result in the most severe deflagration, in relation to those near the upper and lower limits of flammability
groft oversat er 14,7:1, når det gælder benzin, der hvor man får den mest komplette forbrænding. og som jeg er sikker på at du allerede ved så er 14,7:1 et vægtforhold dvs. 14,7kg luft til 1kg benzin
Men det er rigtigt at da vi fik katalysatore skruede man op for blandingen for at hæve temperaturen i katalysatoren og derved opnå en bedre virkningsgrad, bilerne begyndte derfor også at køre færre Km/L og ydermere begynde de at tage på i vægt både pågrund af at de voksede i størrelse men også fordi man begyndte at smide en masse forstærkninger i dem for at forbedre sikkerheden, hvilket igen bevirkede at de brugte mere benzin