afr ved dellast

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

afr ved dellast

#1 Indlæg af amby »

hey..

Jeg satte lm1 på min min 405 mi16 den anden dag bare lige for at se hva afr lå på... (også fordi jeg ikke kan få den til at gå mere end 9,8 km/L...)
nå men.. ved dellast lagde den på 14,7 og det er lige rigelig fed.. prøvede lige at sætte en justerbar modstand på og kunne konstater jeg kunne køre op mod 17 stykker uden den begyndte at hakke.
Har så tænk lidt på at lave det så jeg kan vælge mellem flere forskellige værdier så jeg kan køre lidt federe ved f.eks. 130 end ved 80 km/t..
havde tænkt på:
Ca. 90km/t = 17
ca. 110km/t = 16
over ca 14.7...

er det for magert?
Vil meget gerne have komentar og konstroktiv kretik... ! :) eller om det bare er helt hen i vejret det jeg har gang i..

hilsen Anders Amby
MVH Anders Amby
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

Re: afr ved dellast

#2 Indlæg af ae86 »

amby skrev:hey..

Jeg satte lm1 på min min 405 mi16 den anden dag bare lige for at se hva afr lå på... (også fordi jeg ikke kan få den til at gå mere end 9,8 km/L...)
nå men.. ved dellast lagde den på 14,7 og det er lige rigelig fed.. prøvede lige at sætte en justerbar modstand på og kunne konstater jeg kunne køre op mod 17 stykker uden den begyndte at hakke.
Har så tænk lidt på at lave det så jeg kan vælge mellem flere forskellige værdier så jeg kan køre lidt federe ved f.eks. 130 end ved 80 km/t..
havde tænkt på:
Ca. 90km/t = 17
ca. 110km/t = 16
over ca 14.7...

er det for magert?
Vil meget gerne have komentar og konstroktiv kretik... ! :) eller om det bare er helt hen i vejret det jeg har gang i..

hilsen Anders Amby


14,7:1 er da lambda 1 og vel ikke det man kan kalde rimelig fed??
17 & 16 virker umildbart lidt magert, men det er ved minimal belastning ikke?
martin306xsi
Mester Medlem
Indlæg: 633
Tilmeldt: 06 jun 2004, 01:57
Geografisk sted: Roskilde

#3 Indlæg af martin306xsi »

Ville da også sige det er på grænsen til for magert. 14,7 er bedre, så af med modstanden.
Mvh Martin
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Jeg syntes det lyder meget fornuftigt at magre den ud ved dellast, for at forbedre økonomien.
Selv ligger jeg og forsøger at ramme de 17,5-1 i afr ved dellast.

De 14,7-1 blev i sin tid kun opfundet fordi katalysatoren er mest effektiv ved netop dette blandingsforhold.
Før katten kørte man generet magrere ved dellast, og fik en lidt bedre økonomi.

Anders en modstand hvor henne på systemet ?
Hvilket styresystem kører motoren med, og har du overvejet hvilke følge problemer at en system snydning kan give.
Ikke så meget på motoren, da den snildt kan kolde til de magre blandinger ved lav belastning.

Men mere om du forvirre motorstyringen for meget.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

#5 Indlæg af amby »

jeg har sat en modstand på 9,3k ohm på signal ledning fra lmm og så over på stel. for at få et lille spændingsfald..
jeg skal self have 2 forskellige (en større end 9,3 for at få mindre spændingsfald) jeg kan skifte i mellem alt efter hvor hurtig jeg køre! hvis jeg skulle komme på motorvej.. og så self en hvor der ikke er nogen modstand på, til WOT.

morten.. det er helt org styring der er på den... jeg tror ikke der skulle opstå nogle problemer da det er en forholdsvis gammel styring. (bilen er en 89)

tak for indput!

- Amby
MVH Anders Amby
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#6 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

Det var dog en væmmelig løsning :?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#7 Indlæg af ae86 »

Morten VJ skrev:De 14,7-1 blev i sin tid kun opfundet fordi katalysatoren er mest effektiv ved netop dette blandingsforhold.
Før katten kørte man generet magrere ved dellast, og fik en lidt bedre økonomi.


Lidt noget sluder med at 14,7-1 blev "opfundet" for katalysatoren skyld

definition af: lambda1 aka 14,7:1 (gælder for benzin) aka stoichiometric

In chemistry, stoichiometry is the study and calculation of quantitative (measurable) relationships of the reactants and products in chemical reactions (chemical equations). The word is derived from the Greek word stoikheion ("element") and metriā ("measure," from metron).

Quantitative relationship that describes the amount of products resulting from the complete conversion of reactants.

In terms of flammability limits of gas/air mixtures the stoichiometric mixture is the 'ideal' mixture that will produce a most complete combustion - ie; it is somewhere between the UEL (upper) and LEL (lower) explosive limits and an ignition at the stoichiometric point may result in the most severe deflagration, in relation to those near the upper and lower limits of flammability

groft oversat er 14,7:1, når det gælder benzin, der hvor man får den mest komplette forbrænding. og som jeg er sikker på at du allerede ved så er 14,7:1 et vægtforhold dvs. 14,7kg luft til 1kg benzin

Men det er rigtigt at da vi fik katalysatore skruede man op for blandingen for at hæve temperaturen i katalysatoren og derved opnå en bedre virkningsgrad, bilerne begyndte derfor også at køre færre Km/L og ydermere begynde de at tage på i vægt både pågrund af at de voksede i størrelse men også fordi man begyndte at smide en masse forstærkninger i dem for at forbedre sikkerheden, hvilket igen bevirkede at de brugte mere benzin
amby
Junior Medlem
Indlæg: 80
Tilmeldt: 11 feb 2004, 10:31

#8 Indlæg af amby »

Carsten 205 GTI 1,9 T, ja lidt er det vel... men det er jo lidt mere komplex at lave et system hvor modstanden bliver større jo flere omdr.. og ingen ved tomgang..

-Amby
MVH Anders Amby
Carsten 205 GTI 1,9 T
Mester Medlem
Indlæg: 529
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Them
Kontakt:

#9 Indlæg af Carsten 205 GTI 1,9 T »

amby skrev:Carsten 205 GTI 1,9 T, ja lidt er det vel... men det er jo lidt mere komplex at lave et system hvor modstanden bliver større jo flere omdr.. og ingen ved tomgang..

-Amby



Et potentiometer sat i forbindelse med speederkablet?
[size=100:1p5cjrlm][b:1p5cjrlm]Peugeot Partner 2.0 HD[color=red:1p5cjrlm]i[/color:1p5cjrlm][/b:1p5cjrlm][/size:1p5cjrlm]
mikkel
Nyt Medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 20 sep 2005, 10:53
Geografisk sted: Ringkøbing Vestjylland.
Kontakt:

#10 Indlæg af mikkel »

hmm.... ja det er da en mulighed.. men uden at vide det, tror jeg der skal bruges en del timer på at få det til at køre ordentlig.. :/ så vil jeg hellere lige bruge en halv time på at finde de forskellige værdier og så sætte dem til en kontak med 3-4 "valgmuligheder..
Jeg er ikke så krævende.. så kan godt lave med et par kontakter.. :D

-Amby
Besvar