Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 feb 2007, 16:43 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
LowDog skrev:
ae86, hvordan laver din så tryk nu? Og hvor meget langsommere tror du den her vil gøre det.


Der er ikke noget turbotøven der er værd at snakke om, effekten leveres uden tøven fra lave omdrejninger men når den rammer sit "sweetspot" på omdrejningsscalaen, så kan man godt mærke at røven prøver at overhælde fronten, hvilket er stærkt vanedannende :twisted: (jeg ved ikke ved hvilken rpm det er, da jeg endnu ikke har fået tilsluttet omdrejningstælleren til min styrebox og selvom jeg har et par datalogs har jeg ikke (endnu) prøvet at differenteiere omdrejningernes stigning over tiden (i de faste tidslogs intervaller som boksen logger med) for at finde et punkt i omdrejningerne der burde ligge i området imellem 1800-4800 .
Dette kunne sikkert tegnes som en kurve hvor det stejlest stignende må kunne fortolkes som største acceleration, når man ser bort fra de vildeste da de må være hjulspind :lusket:

(største tilvækst i omdrejninger inden for en fast tidsramme, hvilket ikke er en præcis fremgangsmåde da man ikke tager højde for gearing og moment. Hastighedsforøgelsen over tid (accelerationen) kunne vel teoretisk være kraftigere i et gear hvor motoromdrejningerne stiger langsommere?? )

jeg har ikke nogen indikationer af hastigheder på min log da den jo afhænger af gearingen og vindmodstand e.t.c. så jeg kan ikke finde min acceleration udfra min hastighedstilvækst over tid.

Jeg tror nu at min løsning bliver at tilslutte min omdrejningstæller og prøve at se ved hvilken rpm den rammer warpspeed :grin: (lidt doven er man vel )

Angående den større A/R kan jeg kun fortælle dig hvad der teoretisk burde ske, jeg har ingen erfaring med den. Den burde midste lidt i bunden og så have mere fra mellemområdet til top (den har et større flow hvilket gør at der går længere før modpresset i turbine/udstødning bliver en prop, så mere udstødningsgas = flereomdrejninger på den samme motor (ved samme ladetryk) = effekt leveret højre oppe (og mulighed for mere effekt :D ).

men prøv og hør om der er andre der køre med en kugleleje ar: 0.8(2?) GT28 turbine på en 1600 (4 ventilet)
(selvom de køre med en anden indsugningsdel burde de kunne komme med mere "hands-on" erfaring med den turbine end det jeg kan "gætte" mig til. ) hvis du har en større kompressor burde den bremse akslen lidt mere (tager lidt mere energi at drive rundt, hvilket jo kommer fra turbinen)

ps. der er ingen forskel i Exducer-diameteren af turbinehjulet (den store diameter) og så vidt jeg ved har de samme trim (har ikke chekket) dvs. det er det samme turbinehjul (trim er forhold mellem diameteren på den store og lille diameter på hjulet) den eneste forskel er hvordan udstødningsgassen ledes ind til turbinen (hvilken vinkel og i hvilet areal)

A/R er et Areal/Radius udtryk, A - arealet af det rør der leder gassen ind til hjulet (et mindre areal virker som når du klemmer på en vandslange) og R - radius indvirker på vinklen hvormed gassen rammer hjulet.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 09:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvis du skal have 300+ hk, så er det allerede ved at være på tide at skifte fra GT2860RS til en lidt større turbo. Garrett anbefaler max 350 hk fra den turbo. Men hvad angår spool up tid, så bliver den nok lidt sen, men den skal nok give et ordenlidt spark i røven!

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 21:20 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
Jesper H skrev:
Lidt OT: ae86, er det dig der har den blå ae86 med DTA styring, dobbelt tændspole osv.?

nu ved jeg hvem du mener, jeg har lige set lidt af hans profil på bilgalleri.dk - > http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=81629 han kalder sig "Daniel N" er 26 år og fra Fyn (userID=82474)
det var dog ufatteligt som opbygningen af hans ligner min brors og mit projekt (da det i virkeligheden er hans navn på registreringsatesten er det vel hans bil og jeg er hvis ret skal være ret snarest det man kan kalde hans hoved sponsor, (det er åbenbart det man har en storbror til :wink: ))

begge biler er Toyota corolla (AE86)
RWD setup og spær standard
begge med den forstærkedet 4ag motor og oilsquirters

Han har dog "min" gearkasse på, eller sådanne et setup jeg leder efter

begge biler er blå, dog er Daniel N's mørkeblå og vores Gulf blå med orange bur

begge har skålsæder og H-seler (hans omp vores 3 tommer 6pkt sparco)
han køre med DTA styre boks vi køre med Vems (der kommer cop tænding på den senere, ledningerne er trukket og muligvis full sequentiel indsprøjtning), han køre med nogle store siemens dyser på 670ml vi køre indtil videre kun med et sæt low-z kompressor dyser (360ml) men har planer om at bruge alle 8 injektor udgange på boxen og så køre med 2x360ml dyser pr indsugningskanal ~720ml (vi er ved at bygge et plenumchamber med ITB spjældhuse (ITB~individual throttle body, 1stk pr cyl. dvs. 4 stk ialt)
vi har nu kørt i et par måneder med en GT2876R turbolader med den lille A/R på turbinen (0.64), han køre (eller har købt og er ved at montere) med samme turbo (dog kender jeg ikke hans A/R), vi har flyttet batteriet om bag passagersædet da vi planlægger at bygge en luftfilterkasse på dens plads

han har monteret anden oliekøler, vi har pillet vores std. monteret af (halfflow) og har en sandwitchplade med termostat og oliefilter-relocationskit som skal på istedet

begge biler har en opdateret undervogn med andre justerbare dæmpere, vi køre med en polyurethane undervogn, jeg ved ikke om han har skiftet bøsninger (det har han nok)

vi køre med bluetop bigport topstykke, og standard bluetop knaster (det er de skrappeste standard knaster på 4v 4age motorerne(hvis jeg husker rigtigt er det 240)) han køre med speciel trd 272 graders knast i hvad der ligner small port toppen

begge køre med gze stempler (vores er early spec 8.0:1, hans ?8.0 / 8,9:1 ?)

begge køre med komplet ARP og begge med 2mm multilayer stål toppakning (vores har fået taget lidt af toppen for at hæve kompressionenda den tidligere blev brugt som NA, samt en rimelig hæftig portning)

begge har valgt at montere turboen "oppe" se link for oven

vi har lavet en hydraulisk håndbremse og er ved at planlægge et komplet ombygning af bremse systemet, han har allered opdateret forbremserne med trd stumper

vores har fået alt fjernet indvendigt inklusivt det **** hårde "lakrids" dæmpemateriale i bunden, samt har været skrabet i bund i undervognen og blevet malet med 2 komponent skibs epoxy

han har 3 tomme komplet rustfri udstødning vi har 2-5 eller 2-3/4 tommer rustfri med fri gennemgang (kan ikke huske det præcis da det er noget mejerirørs dimension)
begge har lettet svinghjul

vi har 2x 42mm (+82 mm bag) og 2x 45 mm (+ 90 mm for) spacere for at flytte hjulene ud til skærmene som er blevet rullet, de konvertere samtidigt fra 4x113,4 til 4x100 (lidt lettere ar finde fælge)

han køre med launch kontrol, als og traction kontroll samt boost kontrol
vi har mulighed for det samme i Vems boxen men den er ikke kørt ind endnu og vi har indtil videre kun planer om boost kontrol (muligvis også software launch control på et senere tidspunkt)

som ICE har begge valgt 4agte som live sountrack (vores med lyden af et par toyo lavprofil dæk (monteret i mild tyskerstil) der gør et hæderligt forsøg for at proppe al effekten i jorden, men af og til må give fortabt)

begge biler har sikkert 100 andre små mods som ikke står foroven

(hvis de to projekter på sigt kommer til at ligne hinanden for meget, har vi en "backup" motor liggende standby den venter kun på at vi bliver færdig med vores turboprojekt. Motoren er en RWD 2L Beams 3sge blacktop med 6 trins gearbox fra det japanske markedet (kræs for kendere), den yder "kun" 210 suge hk standard men har et fint potentiale for mere, uden tryk bliver den nok ikke hurtigere end 4agte'eren når det går lige ud (den bliver højst sandsynelig langsommere ) men da vi er mere interesseret i handling og sving (gerne med et par drift i ny og næ) skal det prøves (den er kun en smule tungere end en 4age (eksl. mølle))


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 feb 2007, 23:48 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 08 jan 2006, 13:51
Indlæg: 450
Geografisk sted: Sønderjylland
Jep, det var lige den jeg mente. :D

_________________
"What's with all this 'low boost, 'high' boost, 'part' boost talk? whenever i drive my car i'm on 'whatever-this-motherfucker-will-make' boost!"


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 51 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team