klyfax skrev:
Og en T3/T4 er også for dyr i forhold til en 16liter scania turbo. Men det hvis du køre med et ladetryk på 2 bar, og du har valgt den rigtige turbo, bygget den perfekte manifold og lavet et godt udstødnings system, så har du måske 0.8 bar i udstødnings siden. Dvs en trykforskel på 1.2 bar, dvs 1.2 kg/cm belastning på et kugleleje. Det er jeg rimilig sikker på det ikke holder til i længden.
Du tager ikke højde for at kompressoren kan være bygget så der hvor luften slipper bladende (ved størst hastighed slynget ud ved den "store" diameter på hjulet og trykker ned i en "luftpude" ) kan modtrykket og vinklen på bladende være designet til at "ophæve" noget af det tryk, nok ikke det hele (jeg ved heller ikke hvor meget "propel" effekt den forreste del af kompressoren modvirker denne effekt med)
der udover kan turbine hjulet's vinkler være lavet på en måde hvor udstødningsgassen når den rammer overføre mindst mulig af sin "tryk" energi i aksial retning.
selvom dit regnestykker ikke er komplet kan jeg sagtsen se dit argument, og er da også tildels enig med dig, men da jeg ikke kender hverken til den præcise opbygning af de kuglelejer garrett bruger eller til om der er nogle geometriske designs af turbine og kompressor der tager højde for dette og forsøger at mindske effekten (mens samtidigt at have de rigtige vinkler for at få den bedste udnyttelse) vil jeg ikke se de så sort og hvidt (udover i worstcase senarier)
men ovenstående (hvis det giver lidt mening) er kun et "tænkt" eksempel og selvom jeg tror at Garrett har lidt styr på hvad de laver og muligvis forsøger at kompensere for uønsket aksial load via deres design vil jeg ikke, da jeg ikke kender sandheden, påstå det
ps jeg forstår hvad du mener med Finn, og jeg forstår udemærket hvad Finn ville sige med det han skrev, men jeg kan ikke lade være med danne mig et mentalt billedet af hvordan et 270 graders kugleleje ville se ud når man skelner mellem et kugleleje og et 360 graders leje
begger er lejer og 360 grader, forskelden er at det ene er et lowfriction kugleleje og det andet er en glidebøsning, vist rigtig nok med en krave på, men har du set at en ballbering turbo ikke har denne krave til at optage aksialt load ??