Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 08:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2007, 23:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Efterz, lad mig spørge på en anden måde.Vil du påstå en kuglelejer turbo kan tale det samme ladetryk som en med 360 graders lejer...
MVh Finn


Jeg vil ikke påstå noget så generelt. Forskellige ladere kan holde til forskellige tryk. Jeg holder mig til kompressormappen, der fortæller hvilke tryk den er effektiv indenfor, og hvor man ikke skal op og lave surging, som jo er den store killer.

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 19 feb 2007, 23:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Nu kan kuglelejer jo ikke tåle aksial tryk, så en GTxxxxR lader holder bedst hvis der godt med modtryk i udstødnings siden, hvilket jo ikke er særligt holdbart.

Og kom ikke at sig at de lejer der sidder i GTxxxxR lader kan holde til aksial tryk for så kan sådan nogle lejer nemlig ikke holde til høje hastigheder, altså max 1200 omdr. Det er derfor der er noget der hedder koniske lejer nemlig. Og så er vi over i rulle lejer...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 10:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
klyfax skrev:
Nu kan kuglelejer jo ikke tåle aksial tryk, så en GTxxxxR lader holder bedst hvis der godt med modtryk i udstødnings siden, hvilket jo ikke er særligt holdbart.

Og kom ikke at sig at de lejer der sidder i GTxxxxR lader kan holde til aksial tryk for så kan sådan nogle lejer nemlig ikke holde til høje hastigheder, altså max 1200 omdr. Det er derfor der er noget der hedder koniske lejer nemlig. Og så er vi over i rulle lejer...


man kan nu godt få kugleleje der har lidt vinkel for at modstå aksialt tryk (i en retning pr kugle-"bane", man kan enten sætte to med ryg mod ryg og få i begge retninger eller købe et der har 2 "indbygget")
og de kan nu godt holde til mere end 1200 omdrejninger
(men om de kan holde til 60k-100k rpm eller der over ved jeg ikke)

da jeg ikke ved præcist hvordan Garrett's kuglelerjer er opbygget, vil jeg ikke vurdere hvor meget aksialt "load" fra boost/modtryk en kugleleje turbo kan modstå/tåle

men hvis du er sikker på at du skal booste ala til træktortræk hvorfor så ikke vælge en T3-T4 Hybrid med ballbering catridge i den ene side og 360graders thrust bearing i den anden side (set i garrett's katalog) kan dog ikke huske deres HP ratings

Og så kan jeg forresten godt lide Finn's måde at indele lejerne på
kugleleje eller 360 graders lejer, det skaber et mentalt billedet af et kugleleje hvor man har skåret en bid ud af lejebanen hvor kuglerne af mystiske årsager ikke falder ud :lol:
jeg ved hvad han mener men det ville være smartere at kalde det for kugleleje og glideleje de er begge 360 grader (mener ikke jeg har set et kuglelejer der ikke er 360 grader?) og det er kun glidelejet der også findes i, så vidt jeg erindre, 270 grader's leje


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 11:34 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
ae86 skrev:
man kan nu godt få kugleleje der har lidt vinkel for at modstå aksialt tryk (i en retning pr kugle-"bane", man kan enten sætte to med ryg mod ryg og få i begge retninger eller købe et der har 2 "indbygget")
og de kan nu godt holde til mere end 1200 omdrejninger
(men om de kan holde til 60k-100k rpm eller der over ved jeg ikke)

da jeg ikke ved præcist hvordan Garrett's kuglelerjer er opbygget, vil jeg ikke vurdere hvor meget aksialt "load" fra boost/modtryk en kugleleje turbo kan modstå/tåle

men hvis du er sikker på at du skal booste ala til træktortræk hvorfor så ikke vælge en T3-T4 Hybrid med ballbering catridge i den ene side og 360graders thrust bearing i den anden side (set i garrett's katalog) kan dog ikke huske deres HP ratings

Og så kan jeg forresten godt lide Finn's måde at indele lejerne på
kugleleje eller 360 graders lejer, det skaber et mentalt billedet af et kugleleje hvor man har skåret en bid ud af lejebanen hvor kuglerne af mystiske årsager ikke falder ud :lol:
jeg ved hvad han mener men det ville være smartere at kalde det for kugleleje og glideleje de er begge 360 grader (mener ikke jeg har set et kuglelejer der ikke er 360 grader?) og det er kun glidelejet der også findes i, så vidt jeg erindre, 270 grader's leje


Ja du har ret i at man kan få dobbelte kuglelejer, men de er stadige ikke vinklet, men ja de kan holde til lidt mere, men er rimilig sikker på at de stadige ikke magter 20k + rpm.

Og en T3/T4 er også for dyr i forhold til en 16liter scania turbo. Men det hvis du køre med et ladetryk på 2 bar, og du har valgt den rigtige turbo, bygget den perfekte manifold og lavet et godt udstødnings system, så har du måske 0.8 bar i udstødnings siden. Dvs en trykforskel på 1.2 bar, dvs 1.2 kg/cm belastning på et kugleleje. Det er jeg rimilig sikker på det ikke holder til i længden.
Og husker jeg nu rigtigt, så er glidelejet i en glideleje turbo mellen selve midter akselen og turbine huset. Dvs den kan altså godt holde til dette tryk.

Men hensyn til Finn, så syntes jeg at kugleleje og 360 lejer er en god opdeling. Hvis ikke man ved at et kugleleje er 360 grader så burde man læse lidt mere omkring teknikken. Hvis han nu bare kaldte det et kugleleje og et glideleje, så er der nok nogen der vil sable ham for at sige der sidder 270 leje i den turbo.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 11:52 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
klyfax skrev:
Ja du har ret i at man kan få dobbelte kuglelejer, men de er stadige ikke vinklet, men ja de kan holde til lidt mere, men er rimilig sikker på at de stadige ikke magter 20k + rpm


dem jeg snakker om er vinklet, det er et konisk leje hvor der sidder kugler i og ikke ruller


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 12:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
klyfax skrev:
Og en T3/T4 er også for dyr i forhold til en 16liter scania turbo. Men det hvis du køre med et ladetryk på 2 bar, og du har valgt den rigtige turbo, bygget den perfekte manifold og lavet et godt udstødnings system, så har du måske 0.8 bar i udstødnings siden. Dvs en trykforskel på 1.2 bar, dvs 1.2 kg/cm belastning på et kugleleje. Det er jeg rimilig sikker på det ikke holder til i længden.


Du tager ikke højde for at kompressoren kan være bygget så der hvor luften slipper bladende (ved størst hastighed slynget ud ved den "store" diameter på hjulet og trykker ned i en "luftpude" ) kan modtrykket og vinklen på bladende være designet til at "ophæve" noget af det tryk, nok ikke det hele (jeg ved heller ikke hvor meget "propel" effekt den forreste del af kompressoren modvirker denne effekt med)
der udover kan turbine hjulet's vinkler være lavet på en måde hvor udstødningsgassen når den rammer overføre mindst mulig af sin "tryk" energi i aksial retning.

selvom dit regnestykker ikke er komplet kan jeg sagtsen se dit argument, og er da også tildels enig med dig, men da jeg ikke kender hverken til den præcise opbygning af de kuglelejer garrett bruger eller til om der er nogle geometriske designs af turbine og kompressor der tager højde for dette og forsøger at mindske effekten (mens samtidigt at have de rigtige vinkler for at få den bedste udnyttelse) vil jeg ikke se de så sort og hvidt (udover i worstcase senarier)

men ovenstående (hvis det giver lidt mening) er kun et "tænkt" eksempel og selvom jeg tror at Garrett har lidt styr på hvad de laver og muligvis forsøger at kompensere for uønsket aksial load via deres design vil jeg ikke, da jeg ikke kender sandheden, påstå det

ps jeg forstår hvad du mener med Finn, og jeg forstår udemærket hvad Finn ville sige med det han skrev, men jeg kan ikke lade være med danne mig et mentalt billedet af hvordan et 270 graders kugleleje ville se ud når man skelner mellem et kugleleje og et 360 graders leje
begger er lejer og 360 grader, forskelden er at det ene er et lowfriction kugleleje og det andet er en glidebøsning, vist rigtig nok med en krave på, men har du set at en ballbering turbo ikke har denne krave til at optage aksialt load ??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 12:23 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
ae86 skrev:
klyfax skrev:
Ja du har ret i at man kan få dobbelte kuglelejer, men de er stadige ikke vinklet, men ja de kan holde til lidt mere, men er rimilig sikker på at de stadige ikke magter 20k + rpm


dem jeg snakker om er vinklet, det er et konisk leje hvor der sidder kugler i og ikke ruller


Lidt som dette.
http://www.skf.com/skf/productcatalogue ... =1&lang=en

Selv på det mindste konventionelle leje opgiver SKF maks omd til 30k.
Og ca 20% mindre på det vinklede leje.
Hvilket tyder på at det ikke er et standart leje garret bruger :wink:
Men virkemåden er den samme.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 12:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
[quote="Morten VJ]
Self på det mindste konventionelle leje opgiver SKF maks omd til 30k.
Og ca 20% mindre på det vinklede leje.
Hvilket tyder på at det ikke er et standart leje garret bruger :wink:
Men virkemåden er den samme.

MVH

Morten[/quote]

Helt enig i at det nok ikke er et leje fra en rulleskøjte Garrett har fundet på at kaste i deres turbo :gnaek:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 13:58 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
std kuglelejekatalog rækker til +150.000rpm, i størrelser der er "turborelevante"
Men det er ikke dem man bruger i rulleskøjter eller langhjulet på bondemandjensens plov.

Ved høje RPM er sporkuglelejer fantastiske til aksiallast iøvrigt. Værd at tænke over. Frygteligt ævl at sporkuglelejer ikke kan tåle aksiallast.

Rullelejer er derimod fuldstændigt uegnede til turbobrug, og findes af samme grund ikke i højhastighedsudgaver

Også værd at tænke over er:
Olietilførslen er kritisk på kuglelejeladere. For meget er værre end for lidt!
Renheden på olien er hysterisk. Levetiden styrtdykker med partikler i olien over 0,4my.

Flere facts:

Det er ikke banen der bestemmer hvad max rpm er, men derimod kugleholderen.

T70 laderen i kinaudførslen er ikke produceret med 360graders leje.

Garrett bruger vinkelkontakt lejer og sporkuglelejer. Ofte sammensat i et cartrigde.

360graders glidelejer (aksiale) er temmeligt langt ude over deres design. Ikke nogen superløsning. Slet ikke. Jo flere omdrejninger på laderen, jo større problemer med at holde oliefilm. Samtidigt stiger aksialtrykket med rpm, så jo højere fart, jo dårligere bliver lejet.

Tilgengæld er glidelejer rullelet suverænt overleget når det gælder modstandsdygtighed overfor partikler.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Senest rettet af HenrikGM 20 feb 2007, 20:34, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 20 feb 2007, 14:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Hvem har påstået at der er rulle lejer i en turbo?
Hvorfor kan sporkuglelejer lige pludslig holde til meget aksial tryk, når den har mange rpm, i forhold til få rpm?
Og jo henrik banen er også med til at bestemme hastigheden på kuglerne, selv en teoretiker som dig burde vide det.
Hvis en 360 glideleje turbo fjerne oliefilmen ved høje omdr, hvorfor kan en 360 grades så holde til mega tryk i forhold til en kugleleje turbo? Fakta er at traktortrækker, med 16 bars tryk ikke køre med kugleleje turboer, men 360 glidelejeturboer, fordi de bare holder bedre. Og er billigere at renovere.

Men en ting er teori, som du altid bruger henrik, en anden er det fakta at der går flere kugleleje turboer i stykker end glideleje turboer. Om det så er en fejl 40 eller hvad, det skal jeg da ikke kunne sige, men fakta er fakta.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team