LowDog skrev:
en helt anden ting, hvorfor kan jeg ikke finde den her inde på turbobygarrett? (Gt2576RS)
Det er nok fordi det er endnu en af de ladere daugbjerg (eller en anden importør) har valgt at omdøbe da de åbenbart mener de har mere forstand på Garrett's ladere end Garrett selv har
jeg har set flere ladere der er blevet omdøbt fra R til RS (nok af marketings årsager)
RS lyder som om den er hæftigere end en R model
R = rolling(dvs. kugleleje)
og S= ?special? (det betyder bare at den afviger fra "std" på en eller anden måde)
I "Disco Potatoen's" tilfælde (GT2860RS) betyder det at den har en bedre flowing turbine (på bekostning af lidt bund, muligvis ved at "klippe" spidserne på turbinebladene, det skovlhjul der sider i udstødningssiden). men hvis jeg forstår Garretts betegnelser rigtigt så er det ikke nødvendigt at S'et behøver at stå for en større/bedre/stærker/vildere turbo
Måden at vælge turbo på er ved at vælge hvad du skal bruge den til, bruge motor data (cyl-antal, ccm, 2-4ventiler e.t.c) og vælget ønsket effekt samt effekt område, og derefter gå på kompressor map's jagt, herefter kan du "fintune" den med turbine A/R, mange gør det at de vælger en turbo der kan "vokse" med projektet men pas nu på ikke at gå overbord, hvis du vælger en Ballbering turbo kan du vælge en der er lidt større en en tilsvarende Thrustbearing turbo da de generelt spooler hurtigere op (mener at have læst ca. 17%) og dermed "presse citronen" lidt mere inden turbotøven bliver alt for stor