Finn, nu må du lige styre dig.... Du siger at Garrett's GT serie ikke er lavet til over 1.2bar... Ved du hvordan en kompressormap aflæses? Hvis ja, bør du give ae86 og jeg ganske meget ret, da du kan se på kompressormappene til specielt GT3076R og GT3582R, at de er designet til at holde over 2 bar. Jeg kender selv mange eksempler på folk med GT35R ladere, som har kørt mange tusinde km, uden nogen form for problemer. Generelt kan det vist siges at holder en turbo kun 130km, så er der nok sket en eller anden forsætlig eller uforsætlig fejl ved montage eller indkøring.
Jeg er ikke et hak bedre, det lykkedes mig for et halvt år siden at knække akslen i en GT3076R, fordi jeg ikke tænkte mig om, om brugte alm. udstødningspasta mellem manifold og turbo. Når dette hærder og brækker af, er det som en sten der flyver igennem turbinebladene, skaber ubalance, og så holder den ikke mange km
Siden har jeg opgraderet til en GT3085R, som jeg nu har kørt 7000km, hvoraf en del er med 1.8 bar, uden problemer. I øvrigt uden ekstra olie-restriktor, udover den som er indbygget i turboen, det vigtige er bare, at olie afløbet er 100% frit. En lav montering med et bundkar hvor olieniveauet næsten er på højde med turboens olieafløb dur bare ikke.
Uanset hvor dygtig man er til at tune og bygge motorer kan man ikke beskylde en GT-serie lader for at være ringe hvis den kun holder 130km, det er ikke turboens skyld
Melder historien i øvrigt noget om hvor mange timer/km laderen havde fået lov at køre sig til, inden den blev banket op på 1.7bar? Dette er ret så væsentligt, også på kugleleje ladere.
Finn, kom ind i kampen og indse at der nok har været en monterings- eller brugsfejl i dette tilfælde.