Hårdheder inden for gummi og polyurethane måles i Shore
der er dog flere skala så Shore A 50 er ikke det samme som Shore B 50
Hvis du har fundet en stang polyurethan skal den enten have uv filter eller også skal den være godt farvet (hvilket er en billigere måde at få lidt "uv filter" dette gælder også selvom bøsningerne sidder under vognen og ikke i dirrekte sollys, eneste undtagelse er hvis det er i en bil med enten hyppigt udskiftet komponenter, ny undervogn hver 2 eller 3. år, eller hvor bilen er hyppigt udskiftet på grund af "naturlig død" etc. folke race eller anden race der medføre en stødt hurtig udskiftning)
Når du bearbejder den skal du først have den frosset ned, det hjælper lidt når man drejer i den (hvad jeg erfarede i et forsøg med gummi) og et skarpt drejestål samt en god høj hastighed.
Jeg undersøgte også mulighederne for at støbe dem selv af 2- komponents polyurethane, hvilket var muligt men jeg skulle bare købe en 200L tromle af hver komponent (ville have givet mig lidt i overkanten af hvad jeg skulle bruge til et sæt komplette bøsninger til min bil inkl fejlstøbninger e.t.c) derudover skulle jeg invistere i en tøreovn så bøsningerne kunne tøre/hærde ved den rigtige temperatur.
slutresultatet ville have været i den hårde men stadigt stødabsoberende Shore A8x-A90 (hvis jeg da husker rigtigt).
Løsningen på alle mine problemer blev at købe et færdigt kit
|