Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 09:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Jeg forstår ikke hvordan stemplerne kan komme til at blive stild sådan her hvor jeg har mærket med rødt... JEg syntes det vidner om at stemplerne er eller har været skæve - Om det så i sig selv er den direkte årsag til selve slidt er en anden ting.

V/h Chr

Vedhæftede filer:
DSC00852.jpg
DSC00852.jpg [ 71.82 KiB | Vist 2043 gange ]

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: København
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der må være noget andet galt, nægter tror du har fået 4 skæve stempler fra det firma....

Godt, der er vi helt enige :D Kan heller ikke forestille mig, at et så velkendt firma kan levere noget, der er forkert.

Mvh.

Titel:
Junior Medlem

Havneren skrev:
Jeg forstår ikke hvordan stemplerne kan komme til at blive stild sådan her hvor jeg har mærket med rødt... J

Det kan jeg så meget hurtigt fortælle dig. :-) Det skyldes jo, at stempel kraven (son jeg har skrevet flere gange) har en "kompleks" geometrisk design. Stemplet største diameter (dvs. de 79,50 mm som det er ab fabrik) skal måles 1,3" nede (fra stemplet top), for det er præcis hér, at stemplet er de 79,50 mm. Stemplet er jo bl.a. konisk og selve _toppen_ af stemplet er derfor noget der ligner ½ mm _mindre_ end det tykkeste sted på stempelkraven. Husk på, at stempelkronen bliver _meget_ varmere end kraven - samtidig med, at den er massiv - hvorfor kronen udvider sig mere end kraven.

Billede

Titel:
Junior Medlem

subtimist skrev:
sådan som jeg ser det er der 5 mulige grunde til de ridser og stemplerne har kun med den ene at gøre
1. for stor boring stemplerne rasler rundt i hullet og ødelægger oliefilmen larmer meget når den er kold toppen af stemplerne rammer cylinderen hvergang de vender kan afgøres af om der mangler sod på halvdelen af stykket over øverste stempel ring (det ser sådan ud på billederne men er svært at afgøre uden flere billeder )

Da der ikke er mærker i toppen af stemplet, tror jeg ikke, at boringen har været for stor. Min første teori var også en for stor tolerance, men eftersom der kun er slid på kraven, har flere brugere (på et engelsk forum) udmeldt, at de mener, at boringen har været for lille.

subtimist skrev:
2 for meget benzin oliefilmen er skyllet væk med ridser tilfølge og stempelstøj på grund at stemplerne er blevet slidt mindre du siger selv at ridserne er værst på indsugningssiden ( hvis du har den gamle motorolie så få lavet en olieanalyse det skulle afgøre det)

Den tror jeg slet ikke på. Der er ikke ændret på motorstyring eller ling.

subtimist skrev:
3 stempelringene er forkert størrelse eller vender forkert eller byttet nr. 1 og nr.2 ring tegn højt olieforbrug og underkompression (chek ringgab og topmærker på stempelringene)

Der er kun én måde at sætte stempelringene, da producenten har været så smart at lave ringene i forskellige tykkelse. Der var intet unormalt olieforbrug og ikke tegn på underkompression. Kompressionen blev også testet (godt 15 bar på alle 4 cylindre) så det indikerer også, at boringen ikke har været for stor.

subtimist skrev:
4 ventilerne rammer stemplerne eller stemplerne rammer topstykke eller pakning igen ødelagt oliefilm (kan ses på toppen af stemplerne eller topstykke ingen sod og mærker) det er temelig usandsynlig at nogen vil køre tusind km. med det da det larmer af h. til men der er jo nogen hvor man kun kan høre musikken og ikke motoren

Stempler var med std. kompression og der er absolut ingen tegn på kontakt med toppen!

subtimist skrev:
5 front/svinghjulsmærker er lavet forkert fra fabrikken kontroller om stempelpinden er forsat til samme side som på std. stemplerne normalt smal side til trykside
PS du kan ikke bruge en trepunktmicrometer til at måle cylindre med da de ikke kan måle ovalitet det skal være en topunkt.

Hvis vi antager, at vi ser motoren fra siden og kigger ind på svinghjulet, så kører motoren MOD urets retning. Til "venstre" er udstødningssiden og til "højre" er indsugningssiden. Pin off-set (smal side) har så været til "højre", altså mod indsugningssiden, hvilket jeg også mener er tryk siden?

Mvh.

Titel:
Mester Medlem

CorsaGSI skrev:
Havneren skrev:
Jeg forstår ikke hvordan stemplerne kan komme til at blive stild sådan her hvor jeg har mærket med rødt... J

Det kan jeg så meget hurtigt fortælle dig. :-) Det skyldes jo, at stempel kraven (son jeg har skrevet flere gange) har en "kompleks" geometrisk design. Stemplet største diameter (dvs. de 79,50 mm som det er ab fabrik) skal måles 1,3" nede (fra stemplet top), for det er præcis hér, at stemplet er de 79,50 mm. Stemplet er jo bl.a. konisk og selve _toppen_ af stemplet er derfor noget der ligner ½ mm _mindre_ end det tykkeste sted på stempelkraven. Husk på, at stempelkronen bliver _meget_ varmere end kraven - samtidig med, at den er massiv - hvorfor kronen udvider sig mere end kraven.

Billede

At det er konisk kommer på ingen måde bag på mig... Det ville dog komme bag på mig hvis det skulle være ovalt. Jeg syntes dog stadig ikke det forklare det underlige slid - Men det kan da være det gør og under alle omstændigheder er det heller ikke sikkert at det er så pokkers væsentligt.

V/h Chr

Titel:
Junior Medlem

Havneren skrev:
At det er konisk kommer på ingen måde bag på mig... Det ville dog komme bag på mig hvis det skulle være ovalt. Jeg syntes dog stadig ikke det forklare det underlige slid - Men det kan da være det gør og under alle omstændigheder er det heller ikke sikkert at det er så pokkers væsentligt.

Der er lidt interessant læsning omkring stempler, geometri osv. på http://www.motorcycleproject.com/motorc ... stons.html

Det er godt nok fra en MC side, men mon ikke teorien er det samme.

Mvh.

Titel:
Mester Medlem

Tjooo... Det er det nok.

Her står der godt nok at de er ovale. Gad vide om standart stempler også er det. JEg har stået op målt på nogle standart stempler for nogle år siden. Det var nu altså ikke ovale. Ikke så det kunne måles da.

Det kunne altså være sjovt at prøve at måle skidtet ordentligt ud -

V/h Chr

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Havneren skrev:
Tjooo... Det er det nok.

Her står der godt nok at de er ovale. Gad vide om standart stempler også er det. JEg har stået op målt på nogle standart stempler for nogle år siden. Det var nu altså ikke ovale. Ikke så det kunne måles da.

Det kunne altså være sjovt at prøve at måle skidtet ordentligt ud -

V/h Chr

Hvis du udmåler standard stempler med en mikro meter skrue kan du set er de er ovale. Intet i verden er 100% rundt! INTET!

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Nyt Medlem

det er ikke på toppen af stemplerne der der kommer mærker ved for stor tolerance men på siden over 1 stempelring det vil sige der er sod ud for krydspindene men ikke ud for ridserne da stemplerne rammer cylinderen med toppen hver gang de vender da de "vælter i cylinderen" der skal være sod hele vejen rundt ind til øverste stempelring det er ikke meningen at toppen skal røre cylinderen.
jeg er 100% sikker på at boringen ikke er for lille hvis den var det ville stemplerne havde sat sig første gang du testede den og ridserne ville havde set anderledes ud (jeg har set det mange gange)

du kan jo godt vende top mærkerne forkert på stempelringene og så virker de ikke (du vil ikke være den første)

alle stempler er ovale undtagen helt gamle veteran lavet af støbejern
det var de 4000- 5000 stykker jeg set de sidste 20 år

nå nu vil jeg gå i seng klokken er mange i malaysia og jeg skal op og lave nogle motore i morgen igen ( ja i asien arbejder man om lørdagen)

MVH IB.

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
jeg så lige en tråd i et engelsk forum hvordere måske er noget info du kan brug (indlæg 35)

http://www.sxoc.co.uk/vbb/showthread.php?t=262332

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 41 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time