subtimist skrev:
sådan som jeg ser det er der 5 mulige grunde til de ridser og stemplerne har kun med den ene at gøre
1. for stor boring stemplerne rasler rundt i hullet og ødelægger oliefilmen larmer meget når den er kold toppen af stemplerne rammer cylinderen hvergang de vender kan afgøres af om der mangler sod på halvdelen af stykket over øverste stempel ring (det ser sådan ud på billederne men er svært at afgøre uden flere billeder )
Da der ikke er mærker i toppen af stemplet, tror jeg ikke, at boringen har været for stor. Min første teori var også en for stor tolerance, men eftersom der kun er slid på kraven, har flere brugere (på et engelsk forum) udmeldt, at de mener, at boringen har været for lille.
subtimist skrev:
2 for meget benzin oliefilmen er skyllet væk med ridser tilfølge og stempelstøj på grund at stemplerne er blevet slidt mindre du siger selv at ridserne er værst på indsugningssiden ( hvis du har den gamle motorolie så få lavet en olieanalyse det skulle afgøre det)
Den tror jeg slet ikke på. Der er ikke ændret på motorstyring eller ling.
subtimist skrev:
3 stempelringene er forkert størrelse eller vender forkert eller byttet nr. 1 og nr.2 ring tegn højt olieforbrug og underkompression (chek ringgab og topmærker på stempelringene)
Der er kun én måde at sætte stempelringene, da producenten har været så smart at lave ringene i forskellige tykkelse. Der var intet unormalt olieforbrug og ikke tegn på underkompression. Kompressionen blev også testet (godt 15 bar på alle 4 cylindre) så det indikerer også, at boringen ikke har været for stor.
subtimist skrev:
4 ventilerne rammer stemplerne eller stemplerne rammer topstykke eller pakning igen ødelagt oliefilm (kan ses på toppen af stemplerne eller topstykke ingen sod og mærker) det er temelig usandsynlig at nogen vil køre tusind km. med det da det larmer af h. til men der er jo nogen hvor man kun kan høre musikken og ikke motoren
Stempler var med std. kompression og der er absolut ingen tegn på kontakt med toppen!
subtimist skrev:
5 front/svinghjulsmærker er lavet forkert fra fabrikken kontroller om stempelpinden er forsat til samme side som på std. stemplerne normalt smal side til trykside
PS du kan ikke bruge en trepunktmicrometer til at måle cylindre med da de ikke kan måle ovalitet det skal være en topunkt.
Hvis vi antager, at vi ser motoren fra siden og kigger ind på svinghjulet, så kører motoren MOD urets retning. Til "venstre" er udstødningssiden og til "højre" er indsugningssiden. Pin off-set (smal side) har så været til "højre", altså mod indsugningssiden, hvilket jeg også mener er tryk siden?
Mvh.