Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 21:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 13:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Ja det ville da ikke skade, men tror forskellen vil være minimal... Tror aldrig man kan få bilerne til at gå lige så godt som de gør i frostvejr...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 14:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Øv altså. Forskellen er nemlig ret markant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2007, 17:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
duckstar skrev:
Jeg har en trykladet potte.

Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).

Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?

Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..


Hvis du nu er rigtigt snedig, så fiser du ud til første isenkræmmer og investerer i 3 billige stegetermometre(elektriske!), hugger den ene i dit luftfilter, så du ved hvad temp er der, nr2 i efter turboen og nr3 efter intercooleren.

Notermålingen, og gentag det når det bliver sommer. Der er markant forskel.

Intercooler kan næppe blive for stor. Men den kan nemt blive for lille!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jan 2007, 18:23 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
duckstar skrev:
Jeg har en trykladet potte.

Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).

Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?

Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..


Hvis du nu er rigtigt snedig, så fiser du ud til første isenkræmmer og investerer i 3 billige stegetermometre(elektriske!), hugger den ene i dit luftfilter, så du ved hvad temp er der, nr2 i efter turboen og nr3 efter intercooleren.

Notermålingen, og gentag det når det bliver sommer. Der er markant forskel.

Intercooler kan næppe blive for stor. Men den kan nemt blive for lille!


Ja nemli! og så køb en 4. og placer den ude i fronten så du kender temperaturforskellen her og til luftfilteret. Så ved du om det sidder helt i skoven.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 18:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 23 aug 2005, 19:25
Indlæg: 484
Geografisk sted: sydjylland
jeg ville gøre mere ud af at gemme filtret.. -jeg mener det sidder godt hvor det er men lave en væg ud til motorrummet -ellers kan jeg ikke finde på noget

_________________
Maskinmester! Nyuddannet! Er meget intereseret hvis nogen kender til et ledigt job!! http://dk.linkedin.com/pub/bent-oksen/48/a55/447


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 21:55 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.

Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.

Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.

Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 21:59 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Jimmy Elkjær skrev:
Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.

Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.

Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.

Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...


Man kan jo sagtens købe nogen der reagerer hurtigt, så hvis man VIL vide det, så er det op med pungen!

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 22:29 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Umiddelbart mener jeg selv at filteret sidder fint hvor det gør. Jeg sætter snart (hos dig Jimmy..) et nyt original skjold på manifolden så den er bedre skærmet, monterer en ekstra slange fra kofangeren op til filteren og prøver at finde på noget at skærme filteret af med - uden at forlænge slangen fra turbo til filter.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 23:06 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.

Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.

Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.

Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...


Man kan jo sagtens købe nogen der reagerer hurtigt, så hvis man VIL vide det, så er det op med pungen!


Det ved jeg godt man kan, det var derfor jeg skrev de billige modeller.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team