Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 04 jul 2025, 21:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja det ville da ikke skade, men tror forskellen vil være minimal... Tror aldrig man kan få bilerne til at gå lige så godt som de gør i frostvejr...

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Øv altså. Forskellen er nemlig ret markant.

Moderator

duckstar skrev:
Jeg har en trykladet potte.

Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).

Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?

Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..

Hvis du nu er rigtigt snedig, så fiser du ud til første isenkræmmer og investerer i 3 billige stegetermometre(elektriske!), hugger den ene i dit luftfilter, så du ved hvad temp er der, nr2 i efter turboen og nr3 efter intercooleren.

Notermålingen, og gentag det når det bliver sommer. Der er markant forskel.

Intercooler kan næppe blive for stor. Men den kan nemt blive for lille!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Admin
Admin

HenrikGM skrev:
duckstar skrev:
Jeg har en trykladet potte.

Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).

Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?

Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..

Hvis du nu er rigtigt snedig, så fiser du ud til første isenkræmmer og investerer i 3 billige stegetermometre(elektriske!), hugger den ene i dit luftfilter, så du ved hvad temp er der, nr2 i efter turboen og nr3 efter intercooleren.

Notermålingen, og gentag det når det bliver sommer. Der er markant forskel.

Intercooler kan næppe blive for stor. Men den kan nemt blive for lille!

Ja nemli! og så køb en 4. og placer den ude i fronten så du kender temperaturforskellen her og til luftfilteret. Så ved du om det sidder helt i skoven.

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
jeg ville gøre mere ud af at gemme filtret.. -jeg mener det sidder godt hvor det er men lave en væg ud til motorrummet -ellers kan jeg ikke finde på noget

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.

Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.

Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.

Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...

Titel:
Moderator

Jimmy Elkjær skrev:
Ja kold luft til filteret er godt, men man skal også passe på ikke at få for meget modstand i en eventuel lang sugeslange/rør. Så er det jo lige fedt.

Men uanset hvad man gør, kan man jo aldrig for en lige så kold indsugningsluft som i frostvejr. De turbobiler jeg har haft har også alle gået markant bedre om vinteren.

Jeg tror ikke en større cooler ville gøre en særligt stor forskel her når ladetrykket kun er 0,85 bar.

Men ja det er da en god ide med de termometre de forskelige steder. Jeg prøvede mig selv lidt frem på min egen, det var da meget lærerigt. Det eneste problem med de billige modeller er at de reagerer meget langsomt...

Man kan jo sagtens købe nogen der reagerer hurtigt, så hvis man VIL vide det, så er det op med pungen!

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Umiddelbart mener jeg selv at filteret sidder fint hvor det gør. Jeg sætter snart (hos dig Jimmy..) et nyt original skjold på manifolden så den er bedre skærmet, monterer en ekstra slange fra kofangeren op til filteren og prøver at finde på noget at skærme filteret af med - uden at forlænge slangen fra turbo til filter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
Jimmy Elkjær skrev:

Man kan jo sagtens købe nogen der reagerer hurtigt, så hvis man VIL vide det, så er det op med pungen!

Det ved jeg godt man kan, det var derfor jeg skrev de billige modeller.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time