Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 24 jan 2007, 08:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg har en trykladet potte.

Specs: 1,2 16v, T25, IC (husker ikke volumen men elementet er vel 35 cm bred, 15 cm dyb og 28 cm høj).

Situationen er at jeg ellers mente (uden at have noget konkret at have det i..) at min ladelufttemperatur er udmærket og at IC'en er tilstrækkelig. Jeg er nu bange for at tage fejl. Her i de kolde vinterdage er forskellen i momentet ikke bare mærkbar, men betydelig.. er min lufttemperatur efter turbo simpelthen bare for varm?

Det skal lige siges at jeg lader 0,85 bar max og at motoren ikke er født med omvendt støvsuger..


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:13 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Din indsugning er koldere, køingsluften der fare igennem din IC er koldere.
Luftfugtigen er lav = mere ilt i luften.

Hvordan er din indsugning til turboen bygget op? For den kold luft eller hvad?

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:28 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg er helt med på hvad årsagen er rent teoretisk, jeg leder bare efter om en større IC er sagen - eller om det ganske enkelt er vejret der skal bestemme hvor glad jeg skal være for min bil ;)

Jeg vedhæfter billeder af hvor luftfilter sidder samt IC monteringen - jeg modtager gerne råd til hvad jeg kan gøre bedre i den henseende!


Vedhæftede filer:
Billede 053 (Small).jpg
Billede 053 (Small).jpg [ 71.6 KiB | Vist 1232 gange ]
Billede 056.jpg
Billede 056.jpg [ 91.11 KiB | Vist 1221 gange ]
Billede 078.jpg
Billede 078.jpg [ 77.54 KiB | Vist 1218 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
IC er efter min mening stor nok, tror nu mere dit lufterfilter for alt den varme luft den kan trække... Jeg ville starte med at kigge lidt på hvor det kunne sidde for at få kold luft.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:48 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Luftfilteret får ellers direkte kold luft ude fra et hul i frontgitteret. (Jeg var med til at samle den) Så når man først kører, tror jeg faktisk ikke den suger så meget varm luft... Tror de fleste turbobiler yder en del mere lige for tiden med det kolde vejr vi har.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:50 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Okay - det er jo også den lette fremgangsmåde ;) Umiddelbart synes jeg dog at filtret sidder fint, men kan jo godt se at manifolden jo er blottet. Har et varmeskjold jeg kan montere så turbo og manifold er fuldstændigt afskærmet. Det sammen med at flytte filtret helt ud i kofangerfronten kan være en løsning, men de bliver bare så forpulet beskidte derude.....


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 10:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jimmy Elkjær skrev:
Tror de fleste turbobiler yder en del mere lige for tiden med det kolde vejr vi har.


Jeg beskrev problematikken på min jyske facon. Forskellen mellem koldt vejr og normal-temperatur er direkte slående. Den er meget mere momentvillig end normalt, faktisk - hvis jeg skulle forklare det, føles forskellen som dengang jeg skiftede fra T2 til T25....................


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 12:33 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Ja, ok hvis den for kold luft fra et hul i fronten så sidder det meget godt. Men at pakke manifold/turbo ind er altid godt, om ikke andet sænker det temp i motor rummet...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 12:49 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 nov 2003, 21:55
Indlæg: 784
Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Klyfax, jeg vedhæfter hermed to billeder - hhv. et af det skjold jeg har liggende til montering (blev aldrig monteret da vi rodede med den sidst) - er det tilstrækkelig afskærmning? (Gammelt billede, se bort fra luftslange som er skiftet siden..)



Derudover, et billede af froten hvor man nedenfor til venstre kan se størrelsen på hullet der sidder "nogenlunde" ud for filteret.


Vedhæftede filer:
skjold.jpg
skjold.jpg [ 60.05 KiB | Vist 1206 gange ]
skjold2.jpg
skjold2.jpg [ 65.83 KiB | Vist 1202 gange ]
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jan 2007, 13:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Lidt er bedre end ingenting, men det optimale er at pakke den ind i noget powerwrap... Men ellers tror jeg ikke der er så meget at gøre, det hele sidder jo hvor det skal...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 73 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team