Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 11:10

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Nyt Medlem

mit turboprojekt lever stadig i det små :)

men har lige et par hurtige fra hoften.

da jeg har mulighed for at ombygge et org manifolg om til et turbomanifold, kan jeg da beholde lambdasondens placering i manifoldet, eller skal den rykkes så den er på udstødningssiden af turboen (syns altid det er det man ser på færdiglavede turbo manifold.

nummer to:
jeg har igennem en tråd herinde erfaret at hvis bilen kører med MAF så skal man bruge en recirkulerende BOV istedet for en der siger ppfffffttt (eller det der :tooth: ) netop for at sørge for at MAFen læser så præcist som muligt, men hvis MAFen sidder tættere på manifoldet end BOV betyder det så noget ?? jeg mener hvis den lukker luften ud inden den når til MAF enheden betyder det vel ikke noget at den blæser ud i det fri ??? (min MAF sidder oven på plenumkamret direkte på manifoldet)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Hvad er det for en bil og motor?

Titel:
Nyt Medlem

bilen er en almera med en ga16de motor

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: København
ehh hvis din "MAF" sidder ovenpå plenummet... er det mon så ikke en MAP-sensor?? og i så fald er den bedøvende om din blowoff lufter ud eller recirkulerer!

og med hensyn til lambda'en skal den helst sidde på forrøret fra turboen da manifolden bliver VARM++ når du kører med turbo og så viser den forkert.. det gør den alligevel selvom den sidder på forrøret men mindre end hvis den sidder i manifolden!

Admin
Admin

henrik.kbp skrev:
mit turboprojekt lever stadig i det små :)

men har lige et par hurtige fra hoften.

....
nummer to:
jeg har igennem en tråd herinde erfaret at hvis bilen kører med MAF så skal man bruge en recirkulerende BOV istedet for en der siger ppfffffttt (eller det der :tooth: ) netop for at sørge for at MAFen læser så præcist som muligt, men hvis MAFen sidder tættere på manifoldet end BOV betyder det så noget ?? jeg mener hvis den lukker luften ud inden den når til MAF enheden betyder det vel ikke noget at den blæser ud i det fri ??? (min MAF sidder oven på plenumkamret direkte på manifoldet)

Du kan godt køre med åben bov selvom du har maf/LMM. Placerer du MAF/LMM tættest på manifolden kan du placerer hvad du vil, da luften ved tomgang og dellast stadig suges igennem MAF/LMM. Har du den på sugesiden af turboen eller bag boven skal du enten have en dobbeltstemplet (dog oftest mindre holdbarhed, da øverste stempelt oftest er af plastik), justerbar enkeltstemplet, eller recirkulerende.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønshøj/Husum
Jeg vedhæfter lige et billede af hvor min lambda er placeret.

Vedhæftede filer:
forrør.jpg
forrør.jpg [ 62.21 KiB | Vist 1024 gange ]

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
hvilken bil er der tale om ? flere pics tak :P

Men lambdasonden må ikke side på tryk siden af turboen dvs mellem turbo og topstykke. men skal i stedet side på udgangs siden af turboen i downpip'en/forrøret kald det hvad du vil.. mere info om placering af lambda sonder kan findes i det her dokument.
http://www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf

håber det giver svar..

Titel:
Nyt Medlem

Takker for svarene... så blev jeg lidt klogere :reading:

jeg plugger bare hullet i manifoldet og flytter lambdaen til udstødningen... nogen regler for hvorlangt den skal være fra turbo eller er det ligemeget ???...

ligeså snart vognen er tilbage fra maler begynder jeg at ombygge motoren så der kommer lidt riv i dyret :twisted:

skal nok starte en projegkt tråd nu her når jeg begynder at adskille slæden :grin:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
puha der er mange meninger for hvor langt du må/kan placere sonden fra turboen alt efter hvilken sonde det er osv.. kører selv med den bosch sonde der er med i et lc-1 wideband sæt.

jeg har som sagt monteret den ca 15-20 cm fra turboen og det har jeg ikke haft problemer med.. andre monterer sonden under bilen men alt i alt vil jeg mene det er en smags sag så længe sonden er monteret rigtig dvs mellem kl 10 og kl 2 da der ellers kan dannes kondens i sonden hvilket den dør af.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time