Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 05:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Jimmy Elkjær skrev:
Morten VJ skrev:
Hvis vi tager Jimmy som eksempel så kører han relativt magert, og presser sine dysetider. Men får et fint resultat.
Og er det den egengyldige sandhed??
Nej det er det nok ikke.


Siger du at jeg lyver? Næ det er sgu nok nærmere fordi du ikke VIL tro på det. Jeg kan ikke fremskaffe flere beviser på det end jeg allerede har gjort. Hvis du vil køre med overstørrelse dyser på din bil, må du sgu selv om det, men du skal ikke indirekte komme og påstå at jeg lyver bare fordi mine tal ikke lige passer ind i dit hoved og ind i dine udregninger.

I øvrigt, hvorfor SKULLE det dog være noget jeg sad og opdigtede? Det ville da være totalt uden åndsvagt. Det er da ikke ligefrem noget at prale af at man presser sine dyser og kører forholdsvis magert??


Hvor har jeg påstået i ovenstående tekst at du har opdigtet noget som helst. :reading:

Eller anfægtet dine meget fine tal på små dyser :?:

Du må lide af forfølgelses vandvid.
Jeg har på intet tidspunkt stillet spørgsmål vedrørende den opnåede effekt. Med de komponenter du har i maskinen.

Det eneste jeg har sagt er at jeg ikke vilde køre med så små dyser, som du har valgt til den givne effekt.

Og det er korrekt at den 24 dec stilledede jeg et par spørgsmål vedrørende en generel måling af BSFC.
Og dem har du så opgivet her den 25 dec.
Og dem har jeg først set nu. :wink:

Der er sku mange ting der ikke lige passer ind i mit hoved, men jeg er ikke bange for at tilpasse dem således at de passer.
Det er jo den del af livet der hedder at lære, og det gør jeg hver dag.

PS.
Jeg har citeret hele din tekst, og ikke kun taget det der passede bedst ind i mit svar.

PPS et stort tilykke med de fine tal, skal der lyde herfra.
Men at påstå at de beregningsmaskiner der findes er totalt forkerte, på grundlag af dine tal. Er nok lige at stramme den lidt.
Jeg vil helt sikkert give dig ret i at de er meget konservative i deres effekt opgivelser, men der er langt til at sige at de er totalt ude i skoven.
Da vi alle har forskellige meninger om hvordan en motor skal bygges og justeres.

Og det er jo i sidste ende det vi har et forum som dette til.
AT diskutere vores forskellige meninger om hvordan ting skal laves.
Og forhåbentlig blive klogere, uden at man ser et hvert indlæg som et personligt angreb.

MVH

Morten


Men derfor behøver man altså ikke 4 dyser på 450-550 ml. for at være på den sikre side.


Jimmy... Det er jo en noget firkantet påstand. Der ER jo altså forskel på motorer. Nogle skal altså bare have mere benzin end andre. Tag min f.eks. Jeg behøver rent faktisk 4 * 550ml dyser for at være på den sikre side.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:22 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Det er et spændende emne det her. Hvis oplysningerne stemmer (ingen siger nogen lyver eller andet :wink: ) så har vi en 8v motor, 224hk, 84 dc, 11,8 AFR, 3 bar benzintryk og 275ml dyser. Det er BSFC på de ~0,4 og det er lavt. Og så længe der ikke er fundet fejl i opgivelserne, så har vi noget matematik vi kan regne på og finde forskellen i vores BSFC faktorer - og det er her roden gemmer sig.

Vi kan lave to motorer som har næsten samme hk med forskellig BSFC/AFR og holdbarhed. Ingen tvivl her. Kan Jimmys BSFC tal klandres - nej, det mener jeg umiddelbart ikke ud fra de oplyste tal. Brændstoffet er det samme, og kigger vi på AFR (11,8 ) og Squish (8v) så taler de for forholdsvis fed blanding og dårlig brændstof udnyttelse - altså ikke et BSFC tal der er sat på spidsen på baggrund af blandingen eller squish.

For at kunne komme nærmere et svar på de forskelle i holdninger, udregninger og erfaringer har vi brug for eksempler af hk vs. ml i den modsatte ende.

@ Christian kan du ikke poste oplysningerne bag dit >0,7 BSFC tal, dvs. dc, benzintryk, dysestørrelse, hk og motortype (antal ventiler/squish). Og gerne andre også, så vi har noget at regne på i jagten på en nærmere konfiguration af BSFC faktorer for trykladet motorer.

Og dernæst formlen til udregning af BSFC. Formlen jeg brugte var i første omgang den fra injectors.com hjemmeside og måske den eller min udregning skal kontrolleres!?! Har regnet efter og udregningen skulle holde vand hehe, men hvad siger formlen? - er den korrekt neddroslet i forhold til den lange originale!?! Kræver måske en kontrol...

Mvh Jakob


Senest rettet af JPP 25 dec 2006, 21:47, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:46 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 jul 2004, 16:00
Indlæg: 242
Ja, og det er næsten mere utroligt med min gamle motor.

Den lavede jo 172 hk på 191 ml. dyser. Som sagt kender jeg ikke DC, men det var med den samme lineære bosch regulator, og AFR på lige over 12. Altså til den magre side, - men stadig ok. Men det var jo en gammel motorstyring med luftmængdemåler kunne det tænkes at DC her kunne komme over 80-90 stykker? Ja det ved jeg ikke.

Men det er stadig mange hk på de dyser. Den blev målt til 172 hk et sted med 1,2 bars ladetryk, og 165 hk et andet sted med 1,1 bar i tryk.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 21:55 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
JakobM skrev:
Christian kan du ikke poste oplysningerne bag dit >0,7 BSFC tal, dvs. dc, benzintryk, dysestørrelse, hk og motortype (antal ventiler/squish).

Mvh Jakob


Der var ikke noget jeg hellere ville Jacob, men som du ved har jeg rodet med lige netop alt sådan noget her i de sidst 3-4 år både på teoreatisk og på praktisk plan og det gør at jeg faktisk ikke kan huske de præcise tal fra dengang.

De data (påstande) som jeg har leveret her i tråden har været knyttet til min gamle motor, som er solgt og over alle bjerge. Jeg regnede på det dengang og kom frem til den høje BSFC - Men det er så kun den jeg kan huske med SIKKERHED... Her under kommer der så lige noget data som jeg MENER det var.

- 4 * 580ml (De eneste dyser i min besidelse som jeg rent faktisk aldrig har flow testet. Det skal dog siges at jeg måtte skifte mine 304ml ud da de ikke kunne magte opgaven på trods af hævet tryk.)

- 228hk på motoren.

- Justeret til 3 bar i grundtryk og er testet ved højere tryk, men jeg kan sku ikke huske hvor præcist den fulgte med op.

- AFR kørte vi jo dengang ind til lige under 12:1, så det har den nok været.

- DC lå som jeg husker det lige under 80%.

- 8v.

- Squish, Skal der også være det??? :D

Som du kan se kan disse oplysninger ikke bruges som noget sagligt grundlag da jeg som sagt dårligt kan huske det.

Min nye motor ligner meget den anden, og den ligger også temlig højt i BSFC, men hvis der skulle regnes noget præcist ville der mangle nogle nøgle målinger.

Madses "grundlag" er der i mod bedre og op to date. Den kørte vi jo ind i sommers og der blev den også rullet.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 dec 2006, 22:14 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jimmy Elkjær skrev:
Den lavede jo 172 hk på 191 ml. dyser. Som sagt kender jeg ikke DC, men det var med den samme lineære bosch regulator, og AFR på lige over 12. Altså til den magre side, - men stadig ok. Men det var jo en gammel motorstyring med luftmængdemåler kunne det tænkes at DC her kunne komme over 80-90 stykker?


Det kan også sagtens tænkes at den har været over 100%. Rent fysisk kan det selvfølgelig ikke lade sig gøre.

Nogle dyser i den størrelse ser man normalt ikke på standart biler med mere end 120 NA hk

Til sammenligning kører f.eks. en fiat croma turbo (150hk) med 250ml dyser.

0 280 150 744
214 ml
2,5 bar
Opel 2,0 16v 150HK C20XE

0 280 150 905
245 ml
VW Corrado 1.8L S/C(Digifant) 160hk

0 280 150 929
151 ml
VW 2.8L(6 CYL)(Motronic)(IC-749) (150hk eller 174hk)

Det er min overbevisning at fabrikkerne ikke bruger større dyser end højest nødvendigt - Altså ikke over dimentionere dem.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 12:46 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Tak Christian :) Lad os tage udgangspunkt i det eksempel til sammenligning af BSFC faktoren.

Formlen for udregning af BSFC:
Brake specific fuel consumption (BSFC) is a measure of an engine's efficiency. It is the rate of fuel consumption divided by the rate of power production.

To calculate, use the formula BSFC = f/((0.10472s)(0.001t))

where f is fuel consumption in grams per hour (1 g/s = 3600 g/h)
s is engine speed in rpm
t is engine torque in newton meters (N·m)
The resulting measure BSFC is in g/(kW·h)
To calculate the actual efficiency of the engine requires that you know the energy density of the fuel being used.
Different fuels have different energy densities:

The lower heating value is used for energy density.
The lower heating value for vehicle fuels are:
Certification gasoline = 18640 BTU/lb = 12.04 kW·h/kg
Regular gasoline = 18917 BTU/lb = 12.22 kW·h/kg
Diesel fuel = 18500 BTU/lb = 11.95 kW·h/kg

Thus a diesel engine's efficiency = 1/(BSFC*.0119531)
and a gasoline engine's efficiency = 1/(BSFC*.0122225)


Det gode ved BSFC er at den kan 100% udregnes og al diskussion kan afsluttes med to streger under facit :wink: - dog forudsat at tallene er forholdsvis pålidelige :)

De tal som skal være pålidelige er
1) Rullefeltsmålingen og
2) f (fuel consumption).

Vi forudsætter at rullefeltsmålingen er +/- korrekt.
Hvis vi kigger på forbruget, har vi forholdsvis ens AFR og Squish :wow:
Hvad siger kompressionen?

Jimmy og Christian -> har i evt. jeres moment eller omdrejninger ved max hk til kontroludregningen i den orginale formel? Og hvad var jeres kompression?

Injectors.com har en noget simplificeret formel, hvor kun hp indgår uden omdrejninger. Og hvordan de får omregnet det til momemnt er vel lidt suspekt!?!


Top
 Profil  
 
 Titel: ...
Indlæg: 26 dec 2006, 14:20 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 sep 2006, 00:56
Indlæg: 90
Geografisk sted: Midt på sjælland
Man må da sige det er noget af en råd jeg her har fået sat i gang... - Jeg TROEDE mit spørgsmål var relativt enkelt for jer der oder en del med det... :damn:

Jeg tog fejl.. :lol:

Bortset fra det er det virkelig spændene og meget lærerigt med al den info der bliver smidt online...

/daniel


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 17:28 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
JakobM skrev:
Jimmy og Christian -> har i evt. jeres moment eller omdrejninger ved max hk til kontroludregningen i den orginale formel? Og hvad var jeres kompression?

Injectors.com har en noget simplificeret formel, hvor kun hp indgår uden omdrejninger. Og hvordan de får omregnet det til momemnt er vel lidt suspekt!?!


Hummm... Tjaaa... Jeg mener de 228hk blev målt ved 5800omdr, men jeg er ikke sikker. Kompressionen var omkring 7,8:1.

Den BSFC faktor som jeg oplyser er meget simpelt tyv stjålet direkte fra www.injector.com - Man kan jo sige at mit udgangspunkt for at rode lidt rundt med BSFC har været lidt modsat. Da jeg først stødte på udtrykket kendte jeg ingen, der havde hørt om det før. Jeg havde allerede dyserne og bilen var kørt ind - Jeg kunne så bare konstatere at min BSFC så lå rellativt højt.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: ...
Indlæg: 26 dec 2006, 17:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Aarosin skrev:
Man må da sige det er noget af en råd jeg her har fået sat i gang... - Jeg TROEDE mit spørgsmål var relativt enkelt for jer der oder en del med det... :damn:

Jeg tog fejl.. :lol:

Bortset fra det er det virkelig spændene og meget lærerigt med al den info der bliver smidt online...

/daniel


Tjaaa... Det er jo lidt med, hvor du vil placere din tillid henne. Jeg mener stadig de 440ml vil være det mest sikre og bedste køb. Der af de andre drenge, der også har prøvet en hel del af og gjort mange forskellige erfaringer helder jo også til den lidt større side som jeg læser det.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 dec 2006, 18:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 18 aug 2003, 08:05
Indlæg: 2515
Geografisk sted: Veksø Sjælland
jeg kan se på tråden at jeg mangler at supplere med lidt info...

@ havneren:
Nej jeg kører stadig med 910 pumpen.

@ henrik gm
Jeg forstår heller ikke selv hvorfor min afr er som den er. jeg kører med et innovative ur med tilhørende sonde. dog har jeg efterfølgende læst mig til at jeg har fået placeret sonden lidt for tæt på udløbet fra turbo. dette er ved at blive rettet. således at jeg næste år vil køre med mere korrekt opsætning.

Min afr står til tider på helt ned til 8,9 i tomgang så vidt vides er der ingen nævneværdig tilsodning af rørene, men ved drift ligger afr ved fuld gas mellem 11,5 - 12 og ved delgas mellem 13,5 - 15. dog er jeg ikke selv i tvivl om hvorvidt afr i tomgang er korrekt, for den bruger ret meget benzin synes jeg og det er når den holder stille at den bruger en del.

kørsel over længere strækninger er den ret økonomisk synes jeg. jeg har rundt regnet ca 160 km hjem fra holeby. den strækning tilbageligger jeg på ca 15 liter benzin. og det er incl lidt leg...

nogen der har reelle tal på hvad de bruger af benzin på et 402 m ræs?

_________________
Brap brap brap...
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 66 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team