møffe skrev:
Havneren skrev:
Der jeg vil her - er at du i denne verden ikke kan generaliserer på den måde som du gør. Én motor kan nøjes med 4 * 300ml til 200 SIKRE hk mens en anden skal have 4 * 400ml til 200 SIKRE hk.
Hvis du så ikke ved hvor henne din motor ligger vil du gøre klogt i at vælge dyserne til den lidt større side.
V/h Chr
hm. det ved jeg naturligvis godt. og kan vel gå ud fra at du har lige så meget kenskab til denne motor som jeg ( jeg ved nul og nix) men man kan vel gå ud fra at store dysser ikke kun kan være gavnlige. ellers ville vi alle vel køre med 600+ml dysser hvis det var det eneste det gik ud på? jeg ved på coswortherne montere man dysser alt efter hvilket trim man har. og det må da have en grund. lige som at min har 191ml dysser af en grund. det vilde da ha været dejligt med std 250ml dysser så sparede jeg de penge. jeg generaliser ikke så meget som du tror. men jeg provokere måske for at få en begrundelse for nogle så store dysser frem for nogle en tand mindre. du skriver selv at 440ml dysserne måske er til den lille side. altså 500ml dysser er på tale. jeg har dog ikke hørt om mange biler der køre med så store dysser på en 1,6 for at nå 250hk. men kan det lade sig gøre uden at få de vildeste tomgangs kvaler? jeg går ud fra at bilen også skal bruges til normal hverdags kørsel. her skriver morten VJ at han godt kunne finde på at dele alt den benzin kapacit han har over 2 trin. jeg går ud fra en øvet og erfaren person som VJ gør det pga nogle fordele han kan vinde ved det. selv på de gamle sierra cosworth RS500 var dysserne delt over 2 trin. 1sæt til lave omdr og længere oppe blev de hjulpet af endnu et sæt dysser. mener det var pga kørbarheden og for ikke at skylde cylindervægene rene for olie ( sikker en mill andre gode grunde)
men ja. ingen tvivl om at man ikke kan skære det hele over 1 kam. det giver jeg dig helt ret i. jeg bukker mig i støvet. jeg undre mig dog stadig.
Kommentaren "til den lave side" er for at dække mig selv ind. Som jeg også skriver tror jeg de 440ml er ok til hans bil og hans mål, men man kan jo aldrig være sikker...
Nu er det faktisk lidt sjovet at du lige netop vælger at bringe cosworth folket på banen i det her sammenhæng. Ofte ANER de nemlig ikke, hvor store dyser de reelt har i. De kan tit kun sige "De grå,grønne eller blå dysser". Også sjovt nok du lige vælger at snakke trin - Jeg vil tro de vælger deres farve på dyserne ud fra den chip (En trin x chip) de skal have i.
Ulempe ved lidt større dyser: Hver gang du går 1ml op i flow størrelse kommer du et skrit længere op mod det udifinerbare punke, hvor justeringen vil blive noget du kan irraterer dig over. På et tidspunkt vil dyserne blive så store at lamdasonden ikke kan kontrollere dem præcist nok til syn med katalysator. Hvor store dyserne skal være før størrelsen bliver et problem afhænger af tre ting: CCM på motor, dyse type og konstruktion, motorstyring.
Det er min overbevisning af Daniel ikke vil opleve problemer med 440ml dyser.
Fordele ved lidt større dyser: Du løber ikke tør for benzin. Den uerfarne bruger kommer ikke galt afsted og ødelægger sin motor - Man kunne godt forestille sig en situation hvor man glemmer at være opmærksom på DC og TROR man skruer op for benzinen.
V/h Chr