Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 08:04

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:06 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
HenrikGM skrev:
møffe skrev:
HenrikGM skrev:

Der er ikke tale om de store matematiske færdigheder, det jeg gør er blot at sammenligne antal hk, med dysestørrelsen. og sammenligne hvad ydelse de forskellige biler laver pr. ml dyseflow. Ret nyttigt hvis man skal vælge dyser.

ja og det var så også det jeg gjorde. og ikke mange biler behøver 440 op til 500ml dysser som der bliver foreslået for at lave 250hk som max.

[


Jeg kan fortælle dig at jeg selv bruger 465ml dyser i min egen. For at rulle knap 180hk på en helt std 21ET bruger jeg pt 75% af dysekapaciteten, og ender på et AFR på solide 1:10. (ja, for fedt, men motoren taber ikke nævneværdigt, iforhold til hvad den taber hvis den spiser et stempel)

Det kommer MEGET an på hvor effektiv motoren er, og der menes ikke effektiv til at lave hk, men effektiv til at udnytte al brændstof. Det er bestemt ikke det samme.!


Du skriver ikke nævneværdigt, har du prøvet at køre 12-1, hvis ja, hvor mange hk er der forskel.
Syntes godtnok 10-1 er meget fed, utroligt at den kan æde det.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:12 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 19 okt 2004, 20:37
Indlæg: 110
På en Impreza GT (oe218hk)sidder der 440ml dyser og på en sådan kan man uden videre få 320hk og op til 350hk på 4 bars grundtryk(hvor der endda er bedre forstøvning)
på en nyere Wrx er det kun 370ml/225hk-503ml/280hk,og kører federe end afr 10:1

/Skassa[/u]


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Aarosin, tror godt du kan regne med at de 440ml er nok til de 250 hk.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 19 okt 2004, 20:37
Indlæg: 110
på en impreza giver det intet at magre den ud til 12:1, da man så bliver nød til at trække tændingen tilbage,den vil tabe hk! hvis den skal holde til at blive brugt

Jeg har ikke set en oe turbo bil der kørere magere en 10:1


/Skassa


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Ja jo dårligere den blander det, jo lavere afr skal man have.
Kører du 10-1 på en 20v turbo drukner den.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
møffe skrev:
Havneren skrev:

Der jeg vil her - er at du i denne verden ikke kan generaliserer på den måde som du gør. Én motor kan nøjes med 4 * 300ml til 200 SIKRE hk mens en anden skal have 4 * 400ml til 200 SIKRE hk.

Hvis du så ikke ved hvor henne din motor ligger vil du gøre klogt i at vælge dyserne til den lidt større side.

V/h Chr


hm. det ved jeg naturligvis godt. og kan vel gå ud fra at du har lige så meget kenskab til denne motor som jeg ( jeg ved nul og nix) men man kan vel gå ud fra at store dysser ikke kun kan være gavnlige. ellers ville vi alle vel køre med 600+ml dysser hvis det var det eneste det gik ud på? jeg ved på coswortherne montere man dysser alt efter hvilket trim man har. og det må da have en grund. lige som at min har 191ml dysser af en grund. det vilde da ha været dejligt med std 250ml dysser så sparede jeg de penge. jeg generaliser ikke så meget som du tror. men jeg provokere måske for at få en begrundelse for nogle så store dysser frem for nogle en tand mindre. du skriver selv at 440ml dysserne måske er til den lille side. altså 500ml dysser er på tale. jeg har dog ikke hørt om mange biler der køre med så store dysser på en 1,6 for at nå 250hk. men kan det lade sig gøre uden at få de vildeste tomgangs kvaler? jeg går ud fra at bilen også skal bruges til normal hverdags kørsel. her skriver morten VJ at han godt kunne finde på at dele alt den benzin kapacit han har over 2 trin. jeg går ud fra en øvet og erfaren person som VJ gør det pga nogle fordele han kan vinde ved det. selv på de gamle sierra cosworth RS500 var dysserne delt over 2 trin. 1sæt til lave omdr og længere oppe blev de hjulpet af endnu et sæt dysser. mener det var pga kørbarheden og for ikke at skylde cylindervægene rene for olie ( sikker en mill andre gode grunde)

men ja. ingen tvivl om at man ikke kan skære det hele over 1 kam. det giver jeg dig helt ret i. jeg bukker mig i støvet. jeg undre mig dog stadig.


Kommentaren "til den lave side" er for at dække mig selv ind. Som jeg også skriver tror jeg de 440ml er ok til hans bil og hans mål, men man kan jo aldrig være sikker...

Nu er det faktisk lidt sjovet at du lige netop vælger at bringe cosworth folket på banen i det her sammenhæng. Ofte ANER de nemlig ikke, hvor store dyser de reelt har i. De kan tit kun sige "De grå,grønne eller blå dysser". Også sjovt nok du lige vælger at snakke trin - Jeg vil tro de vælger deres farve på dyserne ud fra den chip (En trin x chip) de skal have i.

Ulempe ved lidt større dyser: Hver gang du går 1ml op i flow størrelse kommer du et skrit længere op mod det udifinerbare punke, hvor justeringen vil blive noget du kan irraterer dig over. På et tidspunkt vil dyserne blive så store at lamdasonden ikke kan kontrollere dem præcist nok til syn med katalysator. Hvor store dyserne skal være før størrelsen bliver et problem afhænger af tre ting: CCM på motor, dyse type og konstruktion, motorstyring.
Det er min overbevisning af Daniel ikke vil opleve problemer med 440ml dyser.

Fordele ved lidt større dyser: Du løber ikke tør for benzin. Den uerfarne bruger kommer ikke galt afsted og ødelægger sin motor - Man kunne godt forestille sig en situation hvor man glemmer at være opmærksom på DC og TROR man skruer op for benzinen.

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:40 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
Jeg har på et tidspunkt eksperimenteret lidt med AFR og ydelse... Det ER virkelig ikke nævneværdigt mange HK der får tabt ved "for" fed blanding. Hvis AFR ligger mellem 11:1 og 12,5:1 f.eks. så vil forskellen i ydelsen kun være ganske få hk på sådan en 200 - 300hk bil. Ved N/A tuning hvor man virkelig ofre RIGTIG mange penge på ganske få hk (Set i sammenhænget) vil disse ganske få hk jo være vigtige, men på en turbo bil med langt højere EGT ville jeg bestemt gå til den fede side og glemme de sidste 2 eller 3 hk.

Jeg er ikke langere bange for at gå ned mod 10:1 også.

Et lidt VILDT eksempel på hvad der faktisk kan lade sig gøre er vores egen Lasses uno. Den kører i TOMGANG med et AFR på 8,x:1 - Utroligt at den overhovedet kan tænde, men det kan den. (Hvis AFR uret da viste rigtigt)

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 17:44 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Havneren skrev:
Jeg har på et tidspunkt eksperimenteret lidt med AFR og ydelse... Det ER virkelig ikke nævneværdigt mange HK der får tabt ved "for" fed blanding. Hvis AFR ligger mellem 11:1 og 12,5:1 f.eks. så vil forskellen i ydelsen kun være ganske få hk på sådan en 200 - 300hk bil. Ved N/A tuning hvor man virkelig ofre RIGTIG mange penge på ganske få hk (Set i sammenhænget) vil disse ganske få hk jo være vigtige, men på en turbo bil med langt højere EGT ville jeg bestemt gå til den fede side og glemme de sidste 2 eller 3 hk.

Jeg er ikke langere bange for at gå ned mod 10:1 også.

Et lidt VILDT eksempel på hvad der faktisk kan lade sig gøre er vores egen Lasses uno. Den kører i TOMGANG med et AFR på 8,x:1 - Utroligt at den overhovedet kan tænde, men det kan den.

V/h Chr


Hehe sjovt nok blev alt det her ikke nævnt da jeg sagde at nogle supra'er kørte 11,5-1, men fik kun at vide at det var AAAAAAALLLLTTTTT for fed, og ser så nu at nogen kører 10-1 på en standard motor.
Men hvis motor er dårlig til at blande benzin skal AFR sikkert længere ned.
Som skrevet før, kommer du under 11-1 i en 20v toyota, drukner den.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 23 dec 2006, 18:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Havneren skrev:

Nu er det faktisk lidt sjovet at du lige netop vælger at bringe cosworth folket på banen i det her sammenhæng. Ofte ANER de nemlig ikke, hvor store dyser de reelt har i. De kan tit kun sige "De grå,grønne eller blå dysser". Også sjovt nok du lige vælger at snakke trin - Jeg vil tro de vælger deres farve på dyserne ud fra den chip (En trin x chip) de skal have i.


V/h Chr


sådan er det ofte når man har en bil hvor man kan købe færdige kits til. bmw folket snakker bare knaster og banan. sådan er det bare. kan ikke se noget problem i det. men spørger du de rigtige cosworth folk så ved de udemærket hvor meget de yder og fra hvor mange hk op til hvor mange hk.

men siger du at man bare kan montere nogle store dysser og så går det ikke galt når man programmere? hvad hvis man montere nogle lidt mindre dysser og så giver den mere tryk for at få et bedre spredemønster? eller er kort åbningstid at foretrække?

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 dec 2006, 03:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 09 jul 2003, 09:00
Indlæg: 2671
møffe skrev:
Havneren skrev:

Nu er det faktisk lidt sjovet at du lige netop vælger at bringe cosworth folket på banen i det her sammenhæng. Ofte ANER de nemlig ikke, hvor store dyser de reelt har i. De kan tit kun sige "De grå,grønne eller blå dysser". Også sjovt nok du lige vælger at snakke trin - Jeg vil tro de vælger deres farve på dyserne ud fra den chip (En trin x chip) de skal have i.


V/h Chr


sådan er det ofte når man har en bil hvor man kan købe færdige kits til. bmw folket snakker bare knaster og banan. sådan er det bare. kan ikke se noget problem i det. men spørger du de rigtige cosworth folk så ved de udemærket hvor meget de yder og fra hvor mange hk op til hvor mange hk.

men siger du at man bare kan montere nogle store dysser og så går det ikke galt når man programmere? hvad hvis man montere nogle lidt mindre dysser og så giver den mere tryk for at få et bedre spredemønster? eller er kort åbningstid at foretrække?


Oven over kan du jo læse præcis hvad jeg siger... Andet end hvad der står der har du ikke læst mig sige - Alle mulige videre fortolkninger og gætterier vil jeg have mig fra bedt.

Siger du at man får et bedre spredemønster ved at hæve benintrykket? Og hvad ligger du lige i ordet "spredemønsker"?
Og har du i øvrigt overvejet hvilke krav et højere benzintryk stiller til din pumpe?
Skal man så ud og invisterer i en benintryksregulator også?
Det med at andre benintrykket - Er det ikke en "Hovsa. Mine dyser var ikke store nok" løsning?

V/h Chr

_________________
V/h Christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 107 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team