Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 07:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Valby
allan_84 skrev:
desværre, den er for ny til at kunne komme gennem det smut hul jeg har fundet.. det smut hul der har med forurening at gøre, så den kan jeg ikk hjælpe med.

der ER et hul i reglerne biler fra før 10 måned 1990. som er under 2liter og med reguleret kat. (og til dem der ikk tror på det, så læs og lær det meste af "Vejledning om syn af køretøjer" --> afsnit 7.06)

til dem der vil nærlæse så er det i afsnit 7.06.021 det der betyder noget står.. delt op efter årgang,

kopiet og sat ind fra Færdselsstyrelsen, http://www.fstyr.dk/sw22949.asp afsnit 7.06.021
Citat:
Før 01.10.90:
Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor
eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3
eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.

Før 01.10.89:
Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer
af motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav
for luftforurening
.

det der egentlig står der er at hvis man har en bil fra før 10måned 1989 som er har alm. reguleret 3vejs kat. så skal man "bare" overholde CO% i tomgang og forhøjet tomgang og Lambda 1 +-0,05. fyldstænding som hvis det var et alm syn... ikke noget med test og godkendelser OVERHOVEDET.

det der så er med de lidt nyer biler fra 10måned 1989 op til 10måned 1990 er det samme bare med den begrændsning at det skal være en motor på ikke mere end 2000ccm MAX..

hvis bilen er nyer end 10måned 1990 så det bare synd, så skal den have helemøllem med "pose"-test i tyskland/sverige.

før 1984 skal man jo KUN overholde CO% i tomgang. så ingen problem der.

godt det var forurening... (i skal ikke blande 20% grændsen, told og skat eller andet sammen med ovennævnte... det KUN forurening)

så kommer vi til 20% grændsen ved syn! (ikke noget med told og skat her)

så kan man hvis man ikke har topmodellen af den bil varient man har gør følgende:

fx. hvis vi tager en vw golf 2 1,8 8V GTI med 107 hk (kat. model).
hvis der er monteret turbo på den så ligegyldigt hva ladetryk og ligegyldigt hva heste den har så betrakter bilinspektionen det som over 20% grændsen fordi der er turbo på.

godt så, så skal vi have et godkendelse på en undervogn med ALT, bremser med ALT! der er godkendt til over 20% grændsen.

jamen hovda, en golf GTI med 107hk er jo ikk den største model jo,, der jo både både en 16v model og en G60 model der har mange flere heste end den jo, og de er jo godkendt til 129hk/139hk/160hk fra fabrikken af, og da det samme bil, GOLF 2, så er der jo ikk noget i vejen for at montere en komplet undervogn fra en sådan større model jo.

så kommer det: golf 2 med 107hk standart + 20%, så er 20% grændsen for denne vogn = 128,4hk

det vil sige vi skal have en godkendt undervogn til over 128,4hk!
så hvis vi tager en undervogn fra fx den store 16v der har 139hk standart så der lidt luft at give af.

det eneste man så skal sørge for at bilen ikke må overskride den nye undervogns nye 20% grændse!! DET VIKTIGT at den ikk kør det, gerne samme eller mindre effekt for ikke at skulle til at diskutere med dem.
det burde jo være nemt, bare skru ned for ladetrykket!

alt det her med 20% grændesen jeg har nævnt står selvfølgelig også inde på www.fstyr.dk men det står ikke bare lige i en kort version, så den gider jeg pt ikk sakse i..

det her kan det godt ske du selv skal finde en type attest (den attest som fabrikken fik lavet da den model kom frem) på din model og den større model du skifter til. men ellers så har syns hallerne dem også.

ja og told og skat er jo ligeglade hva du har lavet, de kan jo altid sætte et beløb du skal betale for at afgiften i orden, de jo ligeglade med om den egentlig er lovlig eller kan synes.

jeg tager ikke ansvaret for noget, da fstyr.dk løbende bliver opdateret og jeg ikk sidder følger med hverdag!
i øvrigt anbefaler jeg at man INDEN!! inden man gør noget tager ud til den lokale syns hal, og snakker med SYNS LEDEREN, de alm. syns folk ved sku ikke så meget, det har jeg da fundet ud af..
husk på selv om de ser ud til de bare vil irritere os med deres regler, så er de jo til for at hjælpe, bare man gør sit forarbejde ordenligt (kig op i mit indlæg!) så kan man godt snakke med dem.

og igen til dem der stadig tror det ikke kan lade sig gøre, så LÆS SELV igennen Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer".

Det er nogenlunde det samme jeg har fået ud af at læse Færselsstyrelsens hjemmeside..

Jeg har talt med en synsmand om det og han kunne bekræfte det !

Er der nogen som kan sige hvad dels et identitetsskift koster og dels hvad afgiften for effektforøgelse er ?
Hvad nu hvis man sætter alle de sikkerhedsmæssige dele fra en "større model" men undlader motor og alt det andet lir, så er det vel ikke identitetsskift !?

Det jeg har i planerne er at opgradere bremserne som er den eneste forskel på min og den større model (som har 180 hk).
Så burde den i vel være godkendt til 180 hk + 20% :?: :roll:

Så kan man jo snilt sætte trykladning på en 100 hk motor... :twisted:

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Vejle
Jeg tænker på luftforureningen.

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: Valby
Dagooz skrev:

Hvis bilen er registret før 10/ '90, udstyret med kat og er under 2 liter
Er der ikke dokumentationskrav for luftforurening.

Mine projekter:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?p=6342#6342

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
allan_84 skrev:
klyfax skrev:
Hmm det kan da godt være at det er så let at få synet en bil så...

Men jeg tror nu stadige jeg render ind i noget af en mur når min staret skal synes med turbo.

info om din bil!?

årgang for første indreg
hvad er den født med af fødesystem, karb. indsprøjt, 3vejs kat osv?
hva model er det, og er der en større model af samme årgang? -gti fx eller bare en med flere heste..
og er det bare kun turbo projekt det der, og er bilen ellers i stand til at blive synet?

så vil jeg gerne komme med konkret snak på din bil, hvis det er. men jeg er vw/audi mand så jeg kender kun til dem stort set, så du må hjælpe med det toyota noget der!

Toyota Starlet, '96, findes kun i 1.3 versionen i danmark (75 HK, LHD). Findes i en Turbo version i japan (136 HK, RHD). Motoren er hentet fra japan som er en 1.3 turbo. (Ikke eftermonteret turbo). Turbo skivebremser monteres bagpå, orig. turbo forbremser monteres foran.
Hvordan for jeg lige en type godkendelse på den?
Har snakket med motorimport.dk som har importeret motoren, han kan ikke skaffe en type godkendelse. Og som sagt, Toyota vil heller ikke udlevere noget.
Der er synet en orig. Starlet Turbo RHD i danmark. Og kender ejeren af den. Ved også ca. hvad afgift ligger på...

Kan man evt. gå omkring Toyota i england, og bruge deres type godkendelse (Hvis de har en). For der køre mange rundt der over.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Junior Medlem

Geografisk sted: østjylland, horsens
hvis toyota i UK har en godkendelse på den bil med de danske normer
Citat:
Før 01.01.97:
Alle biler skal have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er foretaget
konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder Euro 1
(93/59/EØF eller 91/441/EØF)
.

hvis den har den med rød makeret godkendelse kan du bruge den som luftforurenings godkendelse, jaa.

men ikk sikker på hvor meget andet du kan bruge fra UK.

men hvis ham du kender har en der er synet og godkendt i DK, er det en typegodkendelse eller en godkendelse af lige nettop hans bils stel nr? for hvis der først er typegodkendt EN så er der en typegodkendelse, og den kan du bruge. den kan alle bruge.... men hvis det er en der er specielt godkendt med lige nettop hans stelnr på så hjælper det ikke, så det jo ikk en TYPEgodkendelse...

men hvis du snakker med toyota,, så skal du ikk snakke om tuning/motor ilægning osv. så spørg om typegodkendelse i forbindelse med import. så de nok lidt mere hjælpsom, tuning raver dem en pap and (undskyld udtrykket). ellers hvis du snakker godt med en syns man, så har de altså et skab/skuffe med samtlige typegodkendelser, det har jeg selv set... om du kan få en kopi af den ved jeg ikk.

hvis der ikke er nogen større model du kan låne fra som jeg har snakket om i tidliger indlæg så er det lidt et problem. men du skal nok forsøge dig med regler efter "motorskift". eller hvis du kan få omregistreret til turbo modellen som di nkammerat har..

der er dæsværre ikk nogen hulder i reglerne der hjælper dig som jeg ser det.

Titel:
Junior Medlem

Dagooz skrev:

som wbx manden siger:
wbx manden skrev:
Dagooz skrev:

Hvis bilen er registret før 10/ '90, udstyret med kat og er under 2 liter
Er der ikke dokumentationskrav for luftforurening.

og før 10/89 er det samme regler bare uden begrændsningen på motor størrelsen.... (lidt sjover jo!)

og før 4/84 er det KUN, jeg siger det igen KUN CO% i tomgang man skal overholde.

ovennævnte er kun om luftforureningen vi snakker.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Tja... Har hørt mig lidt omkring, og mange mener ikke man for en type godkendelse i hånden bare fordi man skal importere en bil. Alle importeret biler, for en type godkendelse, lige netop til det stel. nr., efter hvad jeg har hørt.

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Junior Medlem

hmm jeg kan ikk se det er sååå stort et problem med typegodkendelserne, det er et, måske flere stykker papir hvor på der står alt hvad den bil skal have at dæk størrelse om den har ventilerede skiver og tank indhold osv, det jo ikk noget specielt egentlig (he he), nu har jeg måske lidt nem adgang til vw/audi, men jeg havde ikke nogen problemer med at få kopier af dem der interesserede mig.. 3-4 forskellige.

selv syns hallerne har dem liggende jo..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Frederikssund
Typegodkendelse og syn hænger ikke uløseligt sammen. Har man en typegodkendelse er det let med et syn. Har man det ikke har man dokumentation med som modsvarer noget af det der indgår i typegodkendelsen.
Eks. var min tidligere originale Volvo 240 Turbo ikke typegodkendt i Danmark, da der blev solgt meget få, Volvo forhandleren sørgede så for at fremstille dem til syn inden de blev solgt fra nye. Sådan vil en importør dog aldrig gøre idag.

Alle nyere typegodkendelser ligger jo på www.fstyr.dk til fri afhentning, men biler der aldrig har været solgt i Danmark er naturligvis ikke typegodkendt her.

Titel:
Junior Medlem

nibdk skrev:
Alle nyere typegodkendelser ligger jo på www.fstyr.dk til fri afhentning, men biler der aldrig har været solgt i Danmark er naturligvis ikke typegodkendt her.

ej, det havde jeg egentlig ikk opdaget. he he, de kopier jegr har er også 4år gamle, sååå nok før det der kom på deres side.. men go info der :D

men øv siger jeg bare, de går ikk ret langt tilbage, umiddelbart ikk længer end 1990.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time