desværre, den er for ny til at kunne komme gennem det smut hul jeg har fundet.. det smut hul der har med forurening at gøre, så den kan jeg ikk hjælpe med.
____________________________________________________________
der ER et hul i reglerne biler fra før 10 måned 1990. som er under 2liter og med reguleret kat. (og til dem der ikk tror på det, så læs og lær det meste af "Vejledning om syn af køretøjer" --> afsnit 7.06)
til dem der vil nærlæse så er det i afsnit 7.06.021 det der betyder noget står.. delt op efter årgang,
kopiet og sat ind fra Færdselsstyrelsen,
http://www.fstyr.dk/sw22949.asp afsnit 7.06.021
Citat:
Før 01.10.90:
Generelt skal bilen have reguleret trevejs katalysator. Hvis der er
foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr, skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv
88/76/EØF (ikke Euro).
Dog er der for biler, der opfylder ét af nedenstående punkter, ikke
krav om katalysator:
• slagvolumen på højst 2000 cm3
• terrængående
Hvis der er foretaget konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende
udstyr på en bil med ovenstående egenskaber,
skal det dokumenteres, at bilen overholder EF-direktiv 83/351/EF
(ikke Euro). For seriefremstillet bil (med slagvolumen på højst 2000
cm3 eller som er terrængående), der er forsynet med reguleret katalysator,
er der dog ingen dokumentationskrav for luftforurening.
Før 01.10.89:
Alle biler skal have fire-takts motor. Hvis der er foretaget konstruktive
ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr, skal
det dokumenteres, at bilen overholder ECE 15-03. For seriefremstillet
bil, der er forsynet med reguleret katalysator, er der dog ingen
dokumentationskrav for luftforurening.
det der egentlig står der er at hvis man har en bil fra før 10måned 1989 som er har alm. reguleret 3vejs kat. så skal man "bare" overholde CO% i tomgang og forhøjet tomgang og Lambda 1 +-0,05. fyldstænding som hvis det var et alm syn... ikke noget med test og godkendelser OVERHOVEDET.
det der så er med de lidt nyer biler fra 10måned 1989 op til 10måned 1990 er det samme bare med den begrændsning at det skal være en motor på ikke mere end 2000ccm MAX..
hvis bilen er nyer end 10måned 1990 så det bare synd, så skal den have helemøllem med "pose"-test i tyskland/sverige.
før 1984 skal man jo KUN overholde CO% i tomgang. så ingen problem der.
godt det var forurening... (i skal ikke blande 20% grændsen, told og skat eller andet sammen med ovennævnte... det KUN forurening)
_____________________________________________________________
så kommer vi til 20% grændsen ved syn! (ikke noget med told og skat her)
så kan man hvis man ikke har topmodellen af den bil varient man har gør følgende:
fx. hvis vi tager en vw golf 2 1,8 8V GTI med 107 hk (kat. model).
hvis der er monteret turbo på den så ligegyldigt hva ladetryk og ligegyldigt hva heste den har så betrakter bilinspektionen det som over 20% grændsen fordi der er turbo på.
godt så, så skal vi have et godkendelse på en undervogn med ALT, bremser med ALT! der er godkendt til over 20% grændsen.
jamen hovda, en golf GTI med 107hk er jo ikk den største model jo,, der jo både både en 16v model og en G60 model der har mange flere heste end den jo, og de er jo godkendt til 129hk/139hk/160hk fra fabrikken af, og da det samme bil, GOLF 2, så er der jo ikk noget i vejen for at montere en komplet undervogn fra en sådan større model jo.
så kommer det: golf 2 med 107hk standart + 20%, så er 20% grændsen for denne vogn = 128,4hk
det vil sige vi skal have en godkendt undervogn til over 128,4hk!
så hvis vi tager en undervogn fra fx den store 16v der har 139hk standart så der lidt luft at give af.
det eneste man så skal sørge for at bilen ikke må overskride den nye undervogns nye 20% grændse!! DET VIKTIGT at den ikk kør det, gerne samme eller mindre effekt for ikke at skulle til at diskutere med dem.
det burde jo være nemt, bare skru ned for ladetrykket!
alt det her med 20% grændesen jeg har nævnt står selvfølgelig også inde på
www.fstyr.dk men det står ikke bare lige i en kort version, så den gider jeg pt ikk sakse i..
det her kan det godt ske du selv skal finde en type attest (den attest som fabrikken fik lavet da den model kom frem) på din model og den større model du skifter til. men ellers så har syns hallerne dem også.
___________________________________________________________
ja og told og skat er jo ligeglade hva du har lavet, de kan jo altid sætte et beløb du skal betale for at afgiften i orden, de jo ligeglade med om den egentlig er lovlig eller kan synes.
jeg tager ikke ansvaret for noget, da fstyr.dk løbende bliver opdateret og jeg ikk sidder følger med hverdag!
i øvrigt anbefaler jeg at man INDEN!! inden man gør noget tager ud til den lokale syns hal, og snakker med SYNS LEDEREN, de alm. syns folk ved sku ikke så meget, det har jeg da fundet ud af..
husk på selv om de ser ud til de bare vil irritere os med deres regler, så er de jo til for at hjælpe, bare man gør sit forarbejde ordenligt (kig op i mit indlæg!) så kan man godt snakke med dem.
og igen til dem der stadig tror det ikke kan lade sig gøre, så LÆS SELV igennen Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer".
Det er nogenlunde det samme jeg har fået ud af at læse Færselsstyrelsens hjemmeside..
Er der nogen som kan sige hvad dels et identitetsskift koster og dels hvad afgiften for effektforøgelse er ?
Hvad nu hvis man sætter alle de sikkerhedsmæssige dele fra en "større model" men undlader motor og alt det andet lir, så er det vel ikke identitetsskift !?
Det jeg har i planerne er at opgradere bremserne som er den eneste forskel på min og den større model (som har 180 hk).
Så kan man jo snilt sætte trykladning på en 100 hk motor...