Motor går underligt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

Motor går underligt

#1 Indlæg af RollaGTi »

Hejsa, jeg roder lidt med en celica turbo. Den trækker fint igennem, men når den går i tomgang og hvis man bare hæver omdrejningerne, har den massere "tændingsudsættere" Det er en 245hk GT4 motor, altså en 3SGTE fra 95.

Nogen der har nogen idér. Der er nye tændrør og tændkabler på.
på cylinder 1 og 2, er tændrørne rimlig sorte, så der er noget der tyder på at dem ikke forbrænder rent der.. Grunden til jeg undre mig er fordi at den jo fint kan trække igennem, så jeg mistænker faktisk ikke tændingen.. Den kører i øvigt med ms, og dyse 1 + 3 og 2+4 er ført sammen..

Mvh Daniel
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#2 Indlæg af klyfax »

Noget kunne tyde på at MS ikke for besked om at den står i tomgang, kan enten være dit gasspjæld potention meter, eller at den ikke for besked om at der er vakum på systemet. Det har jeg nemlig set før, og så går den dårligt.

Vakummet kan du tjekke ude i start skærmen i MT, og spjældet kan du chekke under Tuning > Realtime Display, så skal TPS signalet ændre sig hvis du træder på speederen. Husk at tjekke at Idle control slår til ved lukket gasspjæld...
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#3 Indlæg af RollaGTi »

Ja, det ved jeg godt. Begge dele er i ordent.. Den går iøvigt ca 14.7 i blanding, og går med 17graders tænding. Så det burde være i ordent.. Har prøvet og fede den lidt op, men det hjælper ikke det store..
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Det lyder mest som en defekt toppakning.
Bare lidt utæt imellem cyl 1 0g 2.

Har i målt kompressionstrykket :?:

En defekt sensor til MS kan ikke selektivt udvælge 2 cylindre den vil gå dårligt på. :stop:

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#5 Indlæg af RollaGTi »

Ja, vi har målt kompresionstryk på alle 4. og de er helt ens. de ligger alle på 12bar
Brugeravatar
grydesvamp
Mester Medlem
Indlæg: 2537
Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland

#6 Indlæg af grydesvamp »

en tps sensor kan godt kun være halvt gået til... dvs den registrer stadig wot men er ellers totalt død.. ! og det giver en meget mystisk motorgang..

men ligefrem på cyl 1-2 kun kunne godt tegne på som morten siger at et eller andet er helt galt..
Fri bane fuld hane! :-)
Brugeravatar
klyfax
Mester Medlem
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 maj 2005, 10:08
Geografisk sted: Sweden

#7 Indlæg af klyfax »

På IL TEMPO GIGANTE var plus ledning til TPSen knækket, og så var den sort på 1 og 2eren. Og så var der dårlig forbindelse i trigger ledning.... Så har desværre set det før, og den går fint nu.

Er det ved kold eller varm motor den sætter ud?
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#8 Indlæg af RollaGTi »

begge dele. ´men syntes det er værst når den er varm. Tps´en gir fine signaler i megatune. Så nægter og tro det. Men er åben for forslag
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#9 Indlæg af Morten VJ »

Falsk luft aka en utæt manifold pakning, eller en revnet slange.
To dyser der ikke er optimale mere i sprøjtebillede, eller mængde.
Hurtig kontrol er at bytte om på dyserne og aflæse tændrørene.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
RollaGTi
Medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 03 maj 2004, 23:41
Geografisk sted: Fyn, Svendborg
Kontakt:

#10 Indlæg af RollaGTi »

Ja, det var også min tanke.. Men det er det ikke.. har prøvet og sætte en boldt for gasspjældet, og der kan den holde vakumet længe efter motoren er gået ud. Jeg har prøvet og byttet dyserne, og det ændre sig ikke.. Jeg har endda prøvet og trække nye ledninger til dyserne, men uden held !
Besvar