vurdering af turbo til mit projekt

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
jespervang
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2006, 08:41
Geografisk sted: Denmark, Ans jylland
Kontakt:

vurdering af turbo til mit projekt

#1 Indlæg af jespervang »

hej, jeg er ved at lave motor til mit projekt, se projekter!

1745ccm, komp 8:1 smedede stempler og alt det der gode : )

den er lavet til turbo, men mine spørgsmål er som følger -

- indsugningsmanifold 2 5/8"
- spjældhus fra golf 3 gti
-udstødningsmanifold 1 1/2 "


jeg håber på omkring 200hk, helst over...

max rpm ca 5000

hvilke størrelser dyser skal jeg cirka bruge?

hvilken turbo ville være god?

har nu dyser fra audi 1,8 t og turbo fra samme bil!!!

any good?

mvh jesper
jesper vang

mail - jesper-vang@jubii.dk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Som jeg husker det er denne turbo for lille.
Mener at den maks kan lave 220 hk på ovennævnte audi.
Og ved den effekt lever turboen på lånt tid.
Og så er der lige problemet med den specielle manifolds flance.
Jeg vilde nok basere turboen på en garret t3 turbo, da der findes et utal af varianter, og den er billig at opgradere.
Dyse størrelsen her vil jeg foretrække min. 300 ml/min i flow.
Hvorfor det lave max omdrejnings tal??
Det gør det svært at ramme 200+ hk med en standart baseret turbo.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
jespervang
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2006, 08:41
Geografisk sted: Denmark, Ans jylland
Kontakt:

#3 Indlæg af jespervang »

hej Morten

jeg tænkte nok at turboen er til den lille side, men det er vel aldrig så svært at skifte den ud!

hvad er det med flangen? den bliver jo lavet sammen med headeren!

rpm, det er måske nok lidt lavt sat, motoren er lavet af stumper, der burde kunne snurre 6500 uden problemer, men over 6000 kommer problemerne jo som regel!

desuden er det jo en luftkølet motor, der er slet ikke samme kølingsmuligheder som på en vandkølet, derfor er det specielt med turbo, at der skal være styr på netop det område!

dyser 300ml, hvad er de fra en 1,8t audi, ved du det?

måske skulle man opgradere til en bedre turbo med det samme!
jesper vang

mail - jesper-vang@jubii.dk
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#4 Indlæg af Brisse »

[quote="jespervang"]hej Morten

desuden er det jo en luftkølet motor, der er slet ikke samme kølingsmuligheder som på en vandkølet, derfor er det specielt med turbo, at der skal være styr på netop det område!

[quote]

Er der plads til at lave oliesprøjt under stemplerne, det kunne hjælpe lidt på kølingen?
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
jespervang
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2006, 08:41
Geografisk sted: Denmark, Ans jylland
Kontakt:

#5 Indlæg af jespervang »

hej... oliesprøjt under stemplerne er en ting, jeg har haft i tankerne! men efter de erfaringer de har i det store land, så skulle det ikke ære nødvendigt her! dog er der lavet smøreriller på plejlstængerne!

to riller på hver side af dem i to forskellige vinkler! det skulle give noget af dem samme effekt, på denne måde skulle der bliver slynget olie rundt i blokken og op på bagsiden af stemplerne!
jesper vang

mail - jesper-vang@jubii.dk
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

jespervang skrev:to riller på hver side af dem i to forskellige vinkler! det skulle give noget af dem samme effekt, på denne måde skulle der bliver slynget olie rundt i blokken og op på bagsiden af stemplerne!


Billeder?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
jespervang
Nyt Medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 16 dec 2006, 08:41
Geografisk sted: Denmark, Ans jylland
Kontakt:

#7 Indlæg af jespervang »

hej henrik, jeg har lige smidt billeder på vores hjemmeside, under mit projekt! kan ikke linke dem herover!!!

men der er et par billeder og en tegning, som er blevet udgangspunktet for de riller! det er noget torben alstrup har sagt, at jeg skulle prøve at få lavet!
jesper vang

mail - jesper-vang@jubii.dk
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#8 Indlæg af Havneren »

jespervang skrev:hej... oliesprøjt under stemplerne er en ting, jeg har haft i tankerne! men efter de erfaringer de har i det store land, så skulle det ikke ære nødvendigt her! dog er der lavet smøreriller på plejlstængerne!

to riller på hver side af dem i to forskellige vinkler! det skulle give noget af dem samme effekt, på denne måde skulle der bliver slynget olie rundt i blokken og op på bagsiden af stemplerne!


Lyder som om man måske netop kan have skabt det svageste led!?
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#9 Indlæg af møffe »

Havneren skrev:
jespervang skrev:hej... oliesprøjt under stemplerne er en ting, jeg har haft i tankerne! men efter de erfaringer de har i det store land, så skulle det ikke ære nødvendigt her! dog er der lavet smøreriller på plejlstængerne!

to riller på hver side af dem i to forskellige vinkler! det skulle give noget af dem samme effekt, på denne måde skulle der bliver slynget olie rundt i blokken og op på bagsiden af stemplerne!


Lyder som om man måske netop kan have skabt det svageste led!?


arg mon dog.
http://teamangoraracing.dk/forum/commen ... e=1#Item_1

det ser da meget uskyldigt ud. ved dog intet til den model motore
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Havneren
Mester Medlem
Indlæg: 2671
Tilmeldt: 09 jul 2003, 10:00

#10 Indlæg af Havneren »

møffe skrev:
Havneren skrev:
jespervang skrev:hej... oliesprøjt under stemplerne er en ting, jeg har haft i tankerne! men efter de erfaringer de har i det store land, så skulle det ikke ære nødvendigt her! dog er der lavet smøreriller på plejlstængerne!

to riller på hver side af dem i to forskellige vinkler! det skulle give noget af dem samme effekt, på denne måde skulle der bliver slynget olie rundt i blokken og op på bagsiden af stemplerne!


Lyder som om man måske netop kan have skabt det svageste led!?


arg mon dog.
http://teamangoraracing.dk/forum/commen ... e=1#Item_1

det ser da meget uskyldigt ud. ved dog intet til den model motore


Naaa... Der nede har det nok ikke så meget at sige nej. Gad vide om det rent faktisk virker...
Besvar