Ladetryk hæves på Grand Vitara med 2.0 TD RF-motor

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

Ladetryk hæves på Grand Vitara med 2.0 TD RF-motor

#1 Indlæg af scotten »

Er der en som kenner den type Mazdamotor der ligger i Suzuki Grand Vitara med 87 hk?... Hvad tryk den kører med std. og hvad tryk den kan holde til at køre med. Mener den kører 0.8 bar ( installere en ur snart)

Justerbar boksmodul for mere brændstof er installeret

Indputs og Andre indputs er velkomne :)
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#2 Indlæg af scotten »

:shock: .... Slet ingen der har rodet i en gammel Mazda 2.0TD RF-motor med Densopumpe????... Kendskab til OBD-tuning på denne?...

At det måske er en lortemotor osv er muligt... :lol:

Kom nu..Manden vil ha lidt mere moment... :mrgreen:
2fat2fly
Mester Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#3 Indlæg af 2fat2fly »

scotten skrev::shock: .... Slet ingen der har rodet i en gammel Mazda 2.0TD RF-motor med Densopumpe????... Kendskab til OBD-tuning på denne?...

At det måske er en lortemotor osv er muligt... :lol:

Kom nu..Manden vil ha lidt mere moment... :mrgreen:

Org tryk skulle ligge mellem 0,78 - 0.85. :reading:
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#4 Indlæg af scotten »

2fat2fly skrev:
scotten skrev::shock: .... Slet ingen der har rodet i en gammel Mazda 2.0TD RF-motor med Densopumpe????... Kendskab til OBD-tuning på denne?...

At det måske er en lortemotor osv er muligt... :lol:

Kom nu..Manden vil ha lidt mere moment... :mrgreen:

Org tryk skulle ligge mellem 0,78 - 0.85. :reading:


:up: ....Hvor har du de infos fra ?????.... Mere.... :grin:
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#5 Indlæg af needspeed »

Korrekt, Turbo ladetryk, bar 0,78 - 0,85 i følge tolerancedata...
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#6 Indlæg af scotten »

:oops: Har selv Tol-dat.... Bare ikke installeret.. :oops: ....

Har lige ledt efter skiven..Væk er lortet.. :cry: ...

Flytterodet har spist den....tsk tsk...ScotteSjuskehovede...
Senest rettet af scotten 15 dec 2006, 22:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#7 Indlæg af needspeed »

Her er al data noget af en omgang:
Suzuki Grand Vitara 2,0 TD - RF - SQ 420 WD - 1998-2000
Motor

Motorkode/ type RF/ R4 OHC 8V

Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1998 cm³ (86,0/ 86,0)

Kompressionsforhold 20,4: 1

Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 64 (87)/ 4000

Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 216/ 2000

Motortype placering Blok venstre side bag

Stelnummer placering Højre forreste hjulkasse

Ventiler indsugn.,mm (kold/ varm) 0,25 ± 0,05 kold

Ventiler udblæsn.,mm (kold/ varm) 0,35 ± 0,05 kold

Ventilvinkel/ ventilsædevinkel Ind 30°/ 30° Udst 45°/ 45°

Ventilhøjde i topstykke, mm Max. 1,55

Kompressionstryk, bar 26,0 - 30,0 (Max. forskel 3,0)

Olietryk v/ omdrejninger, bar 3,5/ 3000

Turbo ladetryk, bar 0,78 - 0,85

Kølerdæksel, bar/ termostat åbn.°C 0,93 - 1,23/ 88° C

Termostatåbning ved prøvetemp. 8,5 mm/ 95° C

Kobling frigang, mm 15 - 25 ved pedal

Tandrem: udskiftning (kontrol) N/A

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 3000

Motorstyringssystem

Teststik/ Diagnosestik Sikringsboks instrumentb. V. side

Kølervæske temp.sensor 20°/ 80°C 2,0 - 3,0 kohm/ 0,2 - 0,4 kohm

Indsugn. lufttemp.sensor 20°/ 80°C 2,09 - 2,81 kohm/ 0,33 kohm

Gasspjældfølerspænding, volt Lukket 0,6 (Fuldgas 3,3)

Pumpe/ pumpetype / Elektronisk

Krumtapstilling°/Motorstempel,mm 0°/

Pumpestempelstilling, mm (Elektronisk)

Justeringsmetode Mærker pumpe/ Pumpeflange

Dynamisk kontrol af indsprøjtning 13° efter top

Dysers åbningstryk, brugte, bar 143 - 151

Indsprøjtningsrækkefølge 1 - 3 - 4 - 2 (Cyl. 1 v/ takthjul)

Tomgangsomdrejninger 770 ± 50 (Ej justerbar)

Elektrisk system

ELEKTRISK SYSTEM - Batteri 12 V/ 72 Ah

Starter strømforbrug (roterende),A 130 A/ 11 V/ 4500 oo/m

Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 14,1 - 14,7/

DIN 72 552 N/A

Generator max, A 70

Styretøj

STYRETØJ - Belastning Ubelastet

Toe-in, ° 0° 00' ± 15'

Camber°/ størst forskel h. og v. 0° ± 1°

Caster°/ størst forskel h. og v. 2° 40' ± 1°

Dækstørrelse, standard 235/ 60 R 16

Tilladt slør i styreforbindelser Fabriksdata

Indpresningsdybde, mm 5

Tilspændingsmomenter

Topstykkebolte, trin 1, Nm 30 Nm olierede

Topstykkebolte, trin 2, Nm + 90° - 105°

Topstykkebolte, trin 3, Nm + 90° - 105°

Topstykkebolte, trin 4, Nm (Ingen efterspænding) (Max. skævhed 0,1
mm)

Topstykkebolte, trin 5, Nm (Max. boltlængde u/ hoved 114,5 mm)

Hovedlejebolte, Nm 87 olierede

Plejlstangsbolte, Nm 65 olierede

Svinghjulsbolte, Nm 100 Nm m/ låsevæske

Krumtapremsk./ Svingn.dæmp.,Nm 175/ 28

Knastakselhjul/ lejer, Nm 60 Nm/ 24 Nm

Pumpehjul/ mellemhjul, Nm 60/

Remstrammer, Nm 40

Dyseholder/ Dyser i topstykke,Nm 37/ 65

Gløderør, Nm 18

Hjul, Nm 95

Bremser

Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm)

Baghjul, min tykkelse (nye) 222,0 mm (220,0 mm)

Kapaciteter

Motor olie/ - inkl. filter, liter 5,0/ 5,5 (APi. CD, SAE 10W30)

Gearkasse, liter Type 1: 1,5 (Mellemgearkasse 1,7)

Aut. gearkasse, liter 2,5 (Total 6,9) (Dexron II - IIE - III)

Differentiale, liter For 1,0/ bag 2,2 (APi. GL-5 80W/ 90)

Servostyring, liter 0,7 - 0,75 (Dexron II - III)

Kølersystem, liter 6,6

Brændstoftank, liter 66

A/C kølemiddel, type/ gram R134a/ 550 ± 50

Synsdata

Standardtypegodkendelsesnummer E9257, S9364

Motorkode/ type RF/ R4 OHC 8V

Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 64 (87)/ 4000

Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 216/ 2000

Motortype placering Blok venstre side bag

Stelnummer placering Højre forreste hjulkasse

Standmåling, dB(A) v. omdr/min 80/ 3000

Teststik/ Diagnosestik Sikringsboks instrumentb. V. side

Tomgangsomdrejninger 770 ± 50 (Ej justerbar)

Tilladt slør i styreforbindelser Fabriksdata

Indpresningsdybde, mm 5

Forhjul, min tykkelse (nye) 20,0 mm (22,0 mm)

Baghjul, min tykkelse (nye) 222,0 mm (220,0 mm)

Standardtypegodkendelsesnummer E9257, S9364
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
Brugeravatar
scotten
Junior Medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Fyn

#8 Indlæg af scotten »

:rock: TAKKER og BUKKER... :wink:

Så mangler jeg "kun" en Mazdadieselguru.... :lol:
Brugeravatar
needspeed
Mester Medlem
Indlæg: 786
Tilmeldt: 08 jan 2006, 19:50
Geografisk sted: Ribe

#9 Indlæg af needspeed »

Se, der er jeg så stået af. :roll:

Held og lykke med "projektet" :D
Husk at man aldrig må lukke røgen ud af elektronikken!!
Da det ikke virker uden..
allan_84
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 18 jun 2004, 23:11
Geografisk sted: østjylland, horsens
Kontakt:

#10 Indlæg af allan_84 »

hmm er det noget voldsomt projekt du er ved eller vil du bare have mere ud af den til hverdags kørsel?

jeg ved at normalt når man chipper/boks tuner diesel motorer så hæver man vist kun mængden, selv om ladetrykket på mange nyer motorer er elektronisk styret, så lader man normalt det være sådan, den kan nogle gange komme til at lade lidt før bare ved at give den mere diesel (mængde) da der jo er mere udstødningsgas til at skuppe på turboen. men jeg kender en der selv chipper og han har leget med hans egen 1,9 tdi (ja en VW) og der har han hævet ladetrykket det giver vist ikke så meget ud over at den ryger mindre, altså ryger ligesom det var en standart uden tuning.

nu skriver du TD,,, er der ikk intercooler på? altså en TDI? hvis ikke der er sådan en på, så var det måske en bedre ide at kigge på en intercooler, eller lave en front monteret hvis den ikke er det. du skal tænke på at hvis du hæver ladetrykket for du også en varmer indsugningsluft. og til sidst så vil den jo nok skulle lidt højer op i omdrejninger før den kan lave det lidt større turbo tryk i forhold til standart.

tilsidst så tror jeg også at der er (uden at jeg ved det) elektronisk reguleret ladetryk på din. så hjælper det ikke meget at fx sætte en bleedventil på eller skrue på aktuatoren, da den kun har en hvis tolerance før den sikkert vil gå i nødprogram eller bare simpelt skrue ned for ladetrykket (da det jo er styret, som jeg tror det er). og hvis den gør det så det jo lige meget med at hæve det hvis den går i nødprogram af det elelr lignende, så det nok en ny chip (indkøring, altså special lavet chip til din bil så den box du har sat på egentlig er lige meget når du kommer til det her med ladatrykket).
det skal have moment, om det benzin eller diesel er sku ligemeget.
Besvar