Halløj forum.
Nu havde vi jo lige diskussionen om VEMS vs. f.eks. MS, og i den hinter jeg lidt til at jeg faktisk har lidt problemer med signalstøj.
Jeg er dog 100% sikker på at det ikke er MS der er problemet som sådan, men det er en anden snak.
Sagen er at mit TPS-signal går balalejka i takt med stigende varmepåvirkning, og jeg ved sgisme snart ikke hvad jeg skal stille op.
Bilen er en Golf 2 16V'er, og her hænger spjældhuset lidt ude til siden, men over udstødningsmanifolden - som i øvrigt er "bagpå" motoren. Dvs. det er nok et af de varmeste steder i motorrummet, og fordi det er "bagpå", så er der heller ikke megen naturlig cirkulation af vind til at køle ned.
Ydermere så sidder TPS'en faktisk på undersiden af spjældhuset - fordi sådan synes VW altså det skulle laves - formentlig for at få plads til kabeltrækket.
Jeg har gennem årene været gennem en del forskellige setups, fra hjemmelavede (måske ikke perfekte) adaptere med billige TPS'er på, over et spjældhus fra en Corrado med automatgear (da det er født med et ægte TPS - ellers er det kontakter), til det nuværende setup som er en adapter som jeg vil vurdere sidder LIGE i skabet, baseret på Corrado-spjældets forskellige monteringsbøjler, samt et sprintnyt originalt Bosch TPS (har i skrivende stund kørt ét eneste løb).
Corrado-spjældet har desuden en varmeafskærmning som er replikeret i 1 mm. aluplade, og yderligere isoleret med noget ca. 8-10 mm. klæbeglasfilt-måtte noget med "sølvpapir" på ydersiden.
Jeg synes med andre ord at jeg har gjort alt - men lige godt hjælper det...
Når man kører almindeligt med bilen er der typisk ikke noget. Heller ikke når den bliver godt gennemvarm. Men når vi har kørt en rallyprøve eller to, så er der udviklet så meget varme, som tager så lang tid at få spredt, at accelerationstilskuddet konstant bliver aktiveret af støjen på TPS-signalet.
Resultatet er selvfølgelig meget huggende kørsel, og så virker tomgangsstyringen heller ikke da den er afhængig af at vide at spjældet er lukket.
Får bilen lige lov at stå lidt tid, så er der ingen problemer. Kører man ud igen og får godt med varme i, så kommer det igen - sikkert som amen i kirken.
Misser jeg et eller andet totalt åbenlyst som jeg kan gøre her, eller er der kreative forslag?
Jeg er faktisk der hvor jeg er klar til at smide TPS-baseret AE på porten, og så finde en eller anden meget low-tech løsning på tomgangsstyringen, men synes lige jeg ville sondere terrænet inden jeg når dertil (i hvert fald permanent
).