Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:29

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 14 jun 2016, 13:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Halløj forum.

Nu havde vi jo lige diskussionen om VEMS vs. f.eks. MS, og i den hinter jeg lidt til at jeg faktisk har lidt problemer med signalstøj.
Jeg er dog 100% sikker på at det ikke er MS der er problemet som sådan, men det er en anden snak.

Sagen er at mit TPS-signal går balalejka i takt med stigende varmepåvirkning, og jeg ved sgisme snart ikke hvad jeg skal stille op.

Bilen er en Golf 2 16V'er, og her hænger spjældhuset lidt ude til siden, men over udstødningsmanifolden - som i øvrigt er "bagpå" motoren. Dvs. det er nok et af de varmeste steder i motorrummet, og fordi det er "bagpå", så er der heller ikke megen naturlig cirkulation af vind til at køle ned.

Ydermere så sidder TPS'en faktisk på undersiden af spjældhuset - fordi sådan synes VW altså det skulle laves - formentlig for at få plads til kabeltrækket.

Jeg har gennem årene været gennem en del forskellige setups, fra hjemmelavede (måske ikke perfekte) adaptere med billige TPS'er på, over et spjældhus fra en Corrado med automatgear (da det er født med et ægte TPS - ellers er det kontakter), til det nuværende setup som er en adapter som jeg vil vurdere sidder LIGE i skabet, baseret på Corrado-spjældets forskellige monteringsbøjler, samt et sprintnyt originalt Bosch TPS (har i skrivende stund kørt ét eneste løb).
Corrado-spjældet har desuden en varmeafskærmning som er replikeret i 1 mm. aluplade, og yderligere isoleret med noget ca. 8-10 mm. klæbeglasfilt-måtte noget med "sølvpapir" på ydersiden.

Jeg synes med andre ord at jeg har gjort alt - men lige godt hjælper det...

Når man kører almindeligt med bilen er der typisk ikke noget. Heller ikke når den bliver godt gennemvarm. Men når vi har kørt en rallyprøve eller to, så er der udviklet så meget varme, som tager så lang tid at få spredt, at accelerationstilskuddet konstant bliver aktiveret af støjen på TPS-signalet.
Resultatet er selvfølgelig meget huggende kørsel, og så virker tomgangsstyringen heller ikke da den er afhængig af at vide at spjældet er lukket.

Får bilen lige lov at stå lidt tid, så er der ingen problemer. Kører man ud igen og får godt med varme i, så kommer det igen - sikkert som amen i kirken.

Misser jeg et eller andet totalt åbenlyst som jeg kan gøre her, eller er der kreative forslag?
Jeg er faktisk der hvor jeg er klar til at smide TPS-baseret AE på porten, og så finde en eller anden meget low-tech løsning på tomgangsstyringen, men synes lige jeg ville sondere terrænet inden jeg når dertil (i hvert fald permanent :)).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 jun 2016, 17:50 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Jeg måtte på det indsugnings setup jeg kørte sidste år ændre min tabel så at det støj der var måske 0,2v ikke gav ae.... der var ingen mærkbar forskel i hvordan den tog gassen. Men jeg fik bedre brændstof økonomi og den kunne pludselig kørt lambda reg. Ved jævn middel last

Jeg tror jeg havde fået vand i den min vandindsprøjtning sad før gasspjældet

Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 09:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg har allerede en threshold på 200%/s på AE for overhovedet at aktivere den.

Pointen er et eller andet sted også at alt fungerer signalmæssigt - til det bliver for varmt... så jeg synes det er noget lidt underligt at skulle fifle med det i softwaren.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 11:29 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Kunne det være en tændspole eller lignende der laver støj når den er rigtig varm ?

Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 12:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Mads B (dk) skrev:
Kunne det være en tændspole eller lignende der laver støj når den er rigtig varm ?


Det ville jeg synes dels var underligt, dels så er TPS'en næsten den sensor der er længst fra spolen :).

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 12:56 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Kunne du være noget der gjorde din 5v til tps osv ustabil.... evt en dårlig CLT
eller MAT/IAT

Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 13:22 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Mads B (dk) skrev:
Kunne du være noget der gjorde din 5v til tps osv ustabil.... evt en dårlig CLT
eller MAT/IAT


Der er bare ikke støj på noget af det andet + den gør det også når den er varm og motoren er slukket (men med tænding på selvfølgelig).
Nogle gange kan man rokke ved stikket og få noget til at ske - dog primært på det gamle TPS.

Jeg er derfor RET sikker på at det er noget fysisk med pot-metrene.

Jeg tror jeg hitter en pedal-sensor til noget drive-by-wire og monterer det i kabinen eller med en forbindelsesarmpå oversiden af spjældhuset.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2016, 13:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 02 okt 2003, 09:19
Indlæg: 1402
Geografisk sted: Fredericia
Det er godt nok mystisk

Tapatalk

_________________
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 jun 2016, 10:32 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1659
Hvad siger oscilloskopet på forsyning, stel og signal ledning når det sker?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jun 2016, 06:54 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Runesm skrev:
Hvad siger oscilloskopet på forsyning, stel og signal ledning når det sker?


Det ved jeg ikke - for det har været svært at kunne måle. Som oftest sker det kun når vi har kørt rigtigt til - altså til løb. Og der har vi ikke lige den slags fejlsøgningsmuligheder.
Jeg har dog været ude for at problemet har optrådt efter længere "trimme-sessioner" på almindelig vej, så jeg kan da prøve at måle efter hvis det sker en gang.

Jeg tror dog ikke jeg kommer til at se noget på den, for det er en MicroSquirt, og den er derfor med ekstern MAP-sensor, og de sidder på samme +5V ikke så langt fra hinanden.

Jeg mener bestemt at kunne huske at jeg har set problemer med signalet med slukket motor, kun med tænding på, og jeg kan ikke mindes at have set MAP-signalet fløjte rundt.

Jeg er med andre ord meget meget meget sikker på at det er noget mekanisk, og grunden til at TPS-signalet vælter rundt, er open collector-problematikken hvor signalet bare "drifter" når ledningen ikke er lagt til stel.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team